Hår iFokus

Hår

Läst 233 ggr
ellips
2026-05-10 22:51
1

Frizzigt nött hår men för dyrt med frisörbesök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har klippt mig hemma i många år nu men tyvärr ser mitt hår hemskt ut. Jag varken färgar, fönar eller bleker håret men det ser otroligt skadat slitet och nött ut jämt ändå.
För en vecka sedan klippte jag av det 20 cm i hopp om att nu måste jag väl få bort det nötta men icke!
Tyvärr har jag inte fattat alls att det har betydelse vilken sax man använder. Jag har alltid klippt mig bara med en vanlig kökssax. Men nyligen sa någon till mig att jag måste skaffa en frisörsax om jag vill ha fint hår utan att gå till frisör.
Stämmer det?
Och hur dyr måste den vara?
Igår köpte jag en för 149 kr på JULA. Duger den? (se bild)
(Se även bild efter att jag kapat håret 20 cm med kökssax)

Har ni några tips om man inte vill kosta på frisörbesök

Vixxen
2026-05-11 01:30
0

Prova att klippa av typ 5 cm till med den nya saxen och se om det gör skillnad?

Använder du Balsam till håret?

alva03
2026-05-11 06:32
0

#0: En billig frisörsax duger.

Vad tvättar du håret med? Rekommenderar starkt att börja använda Balsam eller till och med att köra helt på Balsam :)
jag bleker och färgar mitt hår och mitt hår var verkligen slitet innan jag började med Balsammetoden. ända sedan dess har mitt hår blivit mycket mer levande och mjukare

Tror inte saxen är största problemet utan snarare att du inte tvättar och vårdar ditt hår rätt. något annat jag tänker på är att du kanske skulle ha lätta vågor eller lockar…? sköter man sådant hår fel får man också frizzy effekt

MVH Alva <3

ellips
2026-05-11 20:43
0

Jag tvättar håret med Schampo och Balsam vid varje hårtvätt (ca en gång i veckan, ibland två gånger i veckan beroende på vad jag gjort, tränat osv)
Ungefär vid var tredje hårtvätt använder jag också hårinpackning innan jag har i balsamet.
Tyvärr tillåter inte min ekonomi några exklusiva salongsprodukter så jag brukar helt enkelt köpa det billigaste hårprodukterna ofta från Willys/Coop.

Jag har inte läst på och satt mig in i Balsammetoden. Men jag har fått för mig att det kan vara lite krångligt. Typ att det finns "förbjudna" Balsam. Att man måste undvika vissa innehåll i produkterna. Men jag vet inte.

Men jag ska testa att klippa några cm till med nya saxen 🙂

ellips
2026-05-12 12:00
0

Har nu klippt ett par cm till med nya saxen och jag vet inte vad jag ska säga.
Inte mycket bättre.
Mitt hår ser ut som att det skulle behöva klippas rejält men grejen är den att jag vill ha tillräckligt långt för att kunna ha det ihopsatt med en knut i nacken vid behov så därför vill jag inte klippa kortare.

Vixxen
2026-05-12 18:35
0

#4: Låt det växa ut mer och klipp eftersom.

ellips
2026-05-13 19:50
0

#5 Ja jag får göra så till att börja med 🙂

ellips
2026-05-15 12:00
0

Här är tex det Balsam jag använder just nu.

https://www.willys.se/produkt/Torrt-Har-Balsam-101342439_ST

Eldorado 14,90

Det kanske är så att man måste kosta på lite dyrare produkter om man vill ha fint hår.

Herveaux
2026-05-19 08:37
0

#4: Är saxen ordentligt slipad?
Billiga frisörsaxar kan vara lite si och så med slipningen.
(Likaså behöver en dyrare sax slipas om då och då för att behålla skärpan, så oavsett prisklass behöver saxen hållas efter.)

Om saxen inte är tillräckligt vass så mer tuggar eller sliter bladen igenom hårstråna och topparna trasas sönder istället för att kapas av i ett rent snitt så att säga.

// Harley

ellips
2026-05-22 23:02
0

#8 Helt ärligt så har jag ingen aning hur det är med slipningen. Jag har ju ingen tidigare erfarenhet alls av att klippa med frisörsax så jag har inget direkt att jämföra med mer än min slöa kökssax som är hemsk.
Jag vet inte ens hur en bra slipad sax ska se ut

ellips
2026-05-29 21:31
0

Mitt hår är värst när det är alldeles nytvättat. Fotona jag visade tidigare är när håret börjar bli skitigt. Det ser illa ut då också men ändå bättre än när det är nytvättat.
Nu har jag precis tvättat håret. (med Schampo, inpackning och Balsam sist.) Sedan låtit det lufttorka bara. Ingen fön, ingen lock- eller plattång. Sedan klippt nån cm igen med frisörsaxen. Och ändå ser det för jävligt ut.
Jag fattar inte vad som är FEL med mitt hår. För något måste ju vara fel då mitt hår inte ser friskt ut 😟

alva03
2026-05-29 21:45
0

#10: har du kanske lockar eller vågor…? och skulle behöva andra rutiner kring tvättandet?

MVH Alva <3

Caeli
2026-05-29 22:53
0

Hårt vatten med mycket kalk/mineraler kan påverka hårets kvalitet.

Även håruppsättningar, tajta snoddar, metallklämmor mm kan slita på ett ömtåligt hår.

B-vitamin, järn, mat/näring är annat som påverkar.

• Redigerat 2026-05-29 22:55 av Caeli
ellips
2026-05-29 23:01
0

Inte lockigt direkt. Men självfall / vågigt ja. Men jag är så försiktig när jag reder ut håret. Jag vet inte vad jag kan göra mer än inpackningar +balsam. Hur ska man sköta ett hår som mitt då?

Angående håruppsättningar så tycker jag det är fruktansvärt pinsamt att vistas bland folk när jag har utsläppt hår. Det ser ju bara jättehemskt ut så jag måste ju göra en tofs i nacken för att helt enkelt dölja det värsta frizzet 😞