Mina tips till dig som är ny kring färglad hårfärg!
Mina tips till dig som är ny kring färglad hårfärg!
Lite olika saker jag lärt mig genom åren som kan vara bra att tänka på. :)
Måste jag bleka?
Nej! Bleka innebär en hel del steg och risker.
Om du vill testa hur bra färg syns i just ditt hår så duger Schwarzkopf (LIVE) semi permanent hårfärg. Den finns på typ alla större matbutiker!
Det kan vara lättare att köpa än Directions, Manic Panic, eller Arctic Fox, framförallt om man mest vill testa hur bra håret tar upp färgen utan att bleka.
Vilken färg?
Skitbra fråga!
Min erfarenhet är att röd, orange, lila (med rosa tendens) och rosa tvättas ur bäst. Alltså färgen håller bra beroende på ditt hår MEN det blir en fin fade istället för att man sitter där med någon unken grön nyans eller grått hår.
Vissa Färger och vissa märken funkar bättre för vissa än för andra! Så ibland får man testa sig fram.
Vill man ha grönt hår eller blått kan man senare färga det rött för att få en snyggare färg när det börjat tvätta ur.
Vilket märke?
Jag gillar dessa tre mest då de klassas som "allergy-friendly" och är veganska:
Manic Panic: Tvättas ur snabbt och framförallt de blå färgar av sig på kuddar men underbar färg och tvättar man inte håret ofta funkar den svinbra (eller om man vill att färgen ska tvättas ur snababre).
Arctic Fox: Färgen luktar typ bubblegum. Tycker den håller svinbra, kan inte minnas att jag haft problem med att just Arctic Fox färgat av sig på kläder eller annat…
Directions: Färgar huden om man inte har handskar och använder vax/vaselin för att skydda den! Bra fäste i håret, vissa blåa Färger färgar av sig på kuddar
Hur undviker man avfärgning på kuddar och annat?
Se till att skölja ur all färg ur håret tills vattnet verkligen rinner klart. Att massera hårbotten kan hjälpa. Ljummet eller kallt vatten.
Det vara värt att tvätta en vända med shampoo för att det inte ska färga av sig på tyger.
Blå och grön färg har en mycket starkare tendens att färga av sig då pigmenten sitter sämre i håret. Där kan man vilja skydda kudden med en handduk.
Efter varje hårtvätt måste man skölja tills färgen slutar blöda och vattnet är klart.
Hur ska man skydda sig när man färgar?
HANDSKAR! Alltid handskar. Framförallt om man färgar ofta kan man med tiden annars utveckla en allergi.
Det hjälper även att smörja in huden med vax eller vaselin runtomkring hårbotten (alltså panna, öron, nacke).
Bäst är att färga dagen efter man tvättat håret (men inte använt stylingprodukter eller andra produkter som stannar kvar i håret). Så skyddas hårbotten lite.
Man bör inte färga samma dag man blek, utan låta hårbotten vila.
Är du ny med färger: Gör ett spot test på en hårslinga samt ett allergitest på armen med färgen för att undvika onödiga risker.
Andra knep
- Se till att ha en hjälpande hand och/eller massa speglar så att du ser att du täcker allt.
- Har du långt hår vill du jobba i sektioner för att täcka allt.
- Underskatta inte mängden färg ditt hår behöver (surt om det inte räcker…)
- Man kan, för en lite ljusare nyans OCH för att få färgen att räcka till mer hår, blanda i lite Balsam i det hela.
- Vill man slippa färga lika ofta kan man göra en **färgbomb **(blanda i lite färg i sitt Balsam så ger man färgen en liten boost varje gång man använder sitt balsam) eller tävtta med Balsammetoden.
MVH Alva <3
- Redigerat 2026-08-10 08:25 av alva03