Annons:
Etiketterhårvårdtips-rådhårsakerverktygartiklarhårbotten
Läst 105 ggr
TatsuOni
2022-04-08 07:49

Välj rätt kam eller borste för ditt hår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Borste eller kam? Plast eller trä? Att hitta i djungeln utav utredningsverktyg kan kännas svårt, men när du väl hittar rätt, så kan det göra stor nytta för ditt hår! I den här artikeln går vi igenom b la material, form och användningsområde.

Material

plast.jpg

Plast

Fördelar:

  • Billigt
  • Veganskt (Oftast)
  • Tål vatten

Nackdelar:

  • Kan orsaka statiskt hår
  • Suger inte upp och är dåligt för att fördela hårets naturliga fetter och hårprodukter
  • Kan ha en vass söm som sliter på håret. Kolla ditt verktyg om du väljer just plast.

trä.jpg

Trä

Fördelar

  • Veganskt (såvida de inte är behandlade med t ex bivax)
  • Naturligt material
  • Snällt för håret (så länge redskapet är lent och utan hack)
  • Kan hjälpa till att fördela hårets naturliga fetter samt produkter som olja

Nackdelar

  • Tål inte att vara blött länge
  • Kan bli missfärgade av t ex hårfärg
  • Kan behöva underhållas med t ex Olja eller vax

PXL_20220407_145144703.jpg

Horn & Ben

Fördelar:

  • Snällt för håret (så länge redskapet är lent och utan hack eller vassa kanter. Många billiga kammar är av usel kvalitet)
  • Slittåligt (horn kan dock böjas och ben kan flisa sig om man är ovarsam)
  • Naturligt material

Nackdelar

  • Inte veganskt
  • Ska inte hållas blött länge
  • Kan behöva behandlas med t ex olja
  • Bra kvalitet kan vara svårt att få tag på

metall.jpg

Metall

Fördelar

  • Veganskt
  • Slitstarkt
  • Kan tåla vatten

Nackdelar:

  • Inte snällt för håret
  • Vissa kan rosta i kontakt med vatten

borst.jpg

Fiber & Borst

Svinborst, djurhår, syntetfiber, naturfiber.

Fördelar:

  • Kan vara naturmaterial
  • Kan vara veganskt
  • Oftast snällt för håret
  • Bra för att sprida ut hårets naturliga fetter och produkter som t ex olja
  • Bra för att borsta ut skräp och damm ur hår & hårbotten
  • Bra för att släta till och "rikta håret"

Nackdelar

  • Kan vara icke veganskt
  • Kan hos vissa orsaka statiskt hår
  • Inte alltid jättebra för att reda ut håret

Modeller

278022198_319372303627802_1492685352425697337_n (2).jpg

Borstar

Piggborstar

Finns i flera material och modeller. T ex trä, metall, vanlig plastborste eller tangle teazer.

Borstar med bollar i ändarna - Snällt mot hårbotten. Sliter på håret, när hårstrån fastnar runt piggarna.

Borstar utan bollar - Se till att det inte finns något vasst som skrapar mot hårbotten, eller "skär i håret".

Hårdhet - Piggar som är lite flexibla/rör sig i en gummimatta har mindre tendens att fastna i tovor. Mer fasta piggar kräver en lite försiktigare metod för att borsta håret.

Borstar i t ex trä är även bra för att massera och till viss del göra rent hårbotten.

Runborstar - Används främst för att stajla håret i samband med föning.

PXL_20220407_145229647.jpg

Fiber & Svinborstar

Mjukare borstar av t ex gethår, tagel eller syntetfiber - Används inte till att reda ut håret. Används för att släta ut håret och sprida hårets naturliga fetter, Olja m.m. Används också för att göra rent håret från t ex damm och skräp. Även lämpliga för bäbisar och små barn.

"Hårdare" borstar av t ex svinborst och nylon - Går att reda ut håret med, men används främst i ett redan utrett hår. Finns i olika grovhet och former.

Bra för att släta ut håret och sprida hårets naturliga fetter, Olja m.m. Använd också för att göra rent håret från t ex damm och skräp. Bra för att massera och göra rent hårbotten.

Nylon är mindre snällt än svinborst, men veganskt. Många svinborstar i vanliga butiker som säljs som 100% svinborst är ofta utblandat med nylon. Här kan du läsa om hur du kollar din borste

En bredare borste passar längre hår och en smalare kortare.

Borste med kudde

Det är till stor del en smaksak om man vill ha en liten gummikudde som piggarna/borsten är fäst i.

Borstmaterialet blir lite mer följsamt och flexibelt med en kudde, men är lite svårare att göra rent.

PXL_20220407_163905652.jpg

Kammar

Fintandade kammar - Inte rekommenderat till hår med mycket tovor och inte förstahandsvalet för att reda ut ett tjockt eller lockigt hår. Bra för att fördela håret i frisyrer och släta ut det. Kan användas för att massera och göra rent hårbotten samt håret, från t ex damm och smuts. Bra för att fördela hårets naturliga fetter och produkter som t ex Olja.

Bredtandade kammar - Bra för att reda ut håret. Bra för tjockt och lockigt hår. Bra för att massera hårbotten.

Det finns extremt bredtandade och fintandade kammar och allt däremellan. Välj det du tror passar dig bäst.

Kombinera gärna flera vertkyg

Börja gärna med att reda ut håret med t ex en bredtandad kam eller en borste i trä. Välj därefter t ex en svinborste eller mer fintandad kam, för att fördela håret i uppsättningar, göra rent hår och hårbotten eller sprida ut Olja och fetter.

Tänk också på att hur du använder ditt verktyg är viktigt. Du ska t e x aldrig slita ur tovor.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
  • Redigerat 2022-05-01 10:39 av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
2022-04-08 07:53
#1

Eftersom att det blev något konstigt med den första artikeln, så har jag publicerat den på nytt här.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2022-04-08 07:58
#2

För att hitta kammar och borstar i t ex trä, svinborst och gethår så rekommenderar jag Jordklok

Min hornkam har jag köpt härifrån https://www.etsy.com/se-en/shop/BastianArtFurniture?ref=yr_purchases


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

You searched for: BastianArtFurniture! Discover the unique items that BastianArtFurniture creates. At Etsy, we pride ourselves on our global community of sellers. Each Etsy seller helps contribute to a global marketplace of creative goods. By supporting BastianArtFurniture, you’re supporting a small business, and, in turn, Etsy!
Moon AppleGrey
2022-04-08 09:20
#3

#2: jordklok är en bra hemsida. Köpt alla mina borstar och kammar i trä därifrån. 😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
2022-04-08 18:23
#4

Tänkte dela med mig av vad jag själv använder och vill gärna höra lite om vad andra använder 😎

PXL_20220407_145144703.jpg
(Den högra)
För att reda ut håret, så använder jag i dagsläget min "mediumtandade" kam i horn.

PXL_20220407_145258141.jpg
Tidigare en mer bredtandad kam i trä. Jag har mindre tovor nu och tycker att den lite mindre bredtandade kammen gör rent och masserar lite bättre i hårbotten och håret.

PXL_20220407_145229647.jpg
Sedan så borstar jag med min svinborste. Använder även den för att köra en mer "grovrengöring" utav hårbotten ett par gånger i veckan.

PXL_20220407_145200991.jpg
När jag har i Olja i håret, så brukar jag fördela ut det antingen med svinborsten (om jag orkar tvätta den efteråt) eller med min gamla hästborste 😋

När jag sätter upp håret (efter att jag har rett ut det), så brukar jag kamma det i rätt riktning och därefter köra finlir med svinborsten, för att få det att ligga rätt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Kaninusen]
2022-05-21 11:54
#5

Jag använder först en träborste med gummikudde och piggar med kulor på ändarna. Sedan tar jag ibland en borste med svinhår för att lägga håret snyggt.

Någon som har tips på hur man kan rengöra borsten som jag först beskriver? vatten e inte så bra för det hamnar in under gummikudden och skadar träet.

TatsuOni
2022-05-21 12:03
#6

#5 Kolla om du hittar något som passar dig i den här artikeln 🙂 https://har.ifokus.se/discussion/1538571/ta-hand-om-din-borste-and-kam


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
Annons:
[Kaninusen]
2022-05-21 12:04
#7

Tack🙂

Upp till toppen
Annons: