Annons:
Etiketterhårvårdtips-rådhårsakerverktygartiklar
Läst 117 ggr
TatsuOni
4/10/22, 10:41 AM

Ta hand om din borste & kam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla dina verktyg som du reder ut håret med, behöver någon form av vård. Vissa behöver bara göras rent lite och andra mer. Men oavsett, så är det bättre för ditt hår och ofta ekonomi att göra detta!

Om du aldrig gör rent ditt verktyg, så riskerar du att återföra gammal smuts och hårprodukter till ditt rena hår. Däremot så finns det flera metoder för att göra rent dem olika verktygen.

PXL_20220407_145307356.jpg

Plast & Metall

Plast är ett lättskött material, men även kammar och borstar av dem här materialet behöver göras rent regelbundet.

  • Börja med att ta bort hår och ludd med händerna eller ett verktyg.

  • Tvätta därefter rent den med t ex tvål och vatten. Gnugga gärna med t ex en nagelborste eller någon annan borste.

  • Låt torka

OBS! Metall kan rosta om det får vara blött länge.

277892298_1617887251943717_3319591996326629405_n (2).jpg

Trä

Trä behöver göras rent, men är lite känsligare för vatten och kan behöva behandlas för att hålla längre.

  • Börja alltid med att ta bort hår och ludd

Olika metoder för att göra rent ditt verktyg i trä

PXL_20220409_121221847.jpg

Tvätta med vatten

Även om du gör rent den på andra sätt, så behöver man ibland göra rent trä med vatten. Så länge du inte låter redskapet vara blött för länge, så kan du göra rent det regelbundet med vatten under många års tid.

Kombinera alla nedanstående metoder med mekanisk rengöring - Alltså att du gnuggar med t ex händer, en tandborste, tops, svinborste, en trasa eller någon annan typ av mjuk borste som t ex en nagelborste.

  • Enbart vatten - Går ofta bra, men behöver åtminstone då & då kompletteras med något medel.

  • Tvål - Vanlig hand- eller duschtvål.

  • Schampo

  • Balsam - Gärna utspätt med vatten. Löser upp fett och ger en lite mildare rengöring än t ex tvål. Tar inte bort t ex Silikoner eller mineraloljor. Kan till viss del vårda trät.

  • Såpa - Rengör & fungerar vårdande

PXL_20220409_121335473.jpg
Avsluta alltid med att torka av redskapet på en handduk eller trasa och lägg sedan på en plan och luftig plats för att torka.

Lätt fukt

  • Gnugga med en fuktig trasa eller bommulspad

Rengöring utan vatten

Används som ett komplement mellan dem "riktiga" tvättarna.

  • Gnugga/skrapa försiktigt bort t ex fett, vaxer och hårprodukter ifrån redskapet. Detta kan göras försiktigt med t ex händer eller naglar, en tandborste eller annan borste. Tops kan också fungera. Även en sytråd kan användas för att "dra bort" t ex vax ifrån tänderna på en kam.

  • Torka av redskapet med en torr trasa, handduk eller mikrofiberduk

  • Olja - Gnugga in oljan med en trasa för att lösa upp fetter. Torka därefter av med en torr trasa och lägg redskapet "på tork".

PXL_20220409_120541986.jpg
På bilden vårdas kammen med kokosolja

Vårda trät

Trä kan torka ut, framförallt efter några rengöringar med t ex tvål och då är det bra att tillföra lite fett. Hur ofta beror på flera faktorer, så lär dig helt enkelt att känna ditt eget redskap.

  • Olja - Undvik mineraloljor. De flesta naturliga oljor fungerar. Alltifrån linolja till vanlig kokosolja. Gnugga in oljan ordentligt med en trasa och låt eventuellt verka ett par minuter. Torka med en torr trasa och låt därefter redskapet "vila" lite innan du använder det (om du inte vill ha oljan i håret).

  • Vax - Vegetabiliskt eller bivax. Själv så har jag smält ihop 1 del vax och 4 delar Olja när jag behandlat andra trägrejer. Gnugga in med en trasa. Låt eventuellt sitta ett par minuter. Torka med en torr trasa. Låt vila. OBS! Vax kan vara svårt att tvätta bort ur håret med No poo.

  • Borsta/kamma ett inoljat hår - Det här är metoden jag själv använder för att Olja in mina kammar. När jag har Olja i håret, så kammar jag igenom håret. Då suger den upp min hårolja. De delar som inte nuddar håret, drar jag bara lite över håret, så att de också får lite Olja på sig.

  • Lack - Använd ett som inte kladdar av sig eller kan vara skadligt för håret

Svinborstar & Fiberborstar

PXL_20220410_082705989.jpg
Börja alltid med att ta bort hår och ludd - Några metoder för detta är att använda en kam, fingrarna eller ett speciellt redskap för ändamålet och eventuellt en virknål eller en nål för att komma åt det fina luddet. Man kan även dammsuga den.

PXL_20220410_083024447.jpg

Vid all rengöring som inkluderar vatten - Kombinera med mekanisk rengöring. Alltså att gnugga med t ex händerna eller en kam.

  • Viss smuts kan man få bort med en torr eller fuktig trasa

  • Vatten - Behöver åtminstone då & och då kompletteras med t ex tvål.

  • Tvål & vatten

  • Schampo & vatten

  • Såpa & vatten

  • Balsam & vatten - Mildare rengöring än t ex tvål. Tar inte bort t ex Silikoner eller mineraloljor.

  • Efter att du sköljt av borsten - Avsluta alltid med att torka av redskapet på en handduk eller trasa och lägg sedan på en plan och luftig plats för att torka.

Vårda

Själva svin-/fiberborsten behöver egentligen ingen speciell vård. Däremot så kan den ha ett handtag av trä. Se ovanför "vårda trät".

Horn & Ben

  • Eftersom att materialet inte drar åt sig fett m.m lika lätt som trä, så kan man komma undan med mindre "riktiga tvättar". I stort sätt, så kan du använda alla metoder som listas under "trä".

  • Horn kan behöva behandlas med t ex lite Olja. Gnugga in Olja med en trasa. Torka bort överskottet och låt "vila".

  • Tänk på att inte heller horn ska hållas blött länge, då det kan böja sig.

Övrigt

  • Undvik att utsätta dina redskap av naturmaterial för extrem värme eller låta dem ligga länge i direkt solljus.

  • Vid eventuella skador/vassa kanter, så kan du använda ett fint sandpapper för att jämna till ytan, oavsett material.

Hur ofta och hur du behöver göra rent ditt redskap finns ingen regel för. Men för material som suger åt sig fett, t ex trä och svinborst, så rekommenderar jag att göra rent dem vid varje hårtvätt eller minst en gång i månaden, beroende på hur ofta du tvättar håret och hur fett det blir. Annars så kommer du bara att borsta tillbaka fett och smuts i ditt rena hår.

Och som tumregel. Känns ditt redskap skitigt? Gör rent det! Känns trät torrt? Vårda det!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 5/1/22, 10:39 AM av TatsuOni
Annons:
DesK
4/10/22, 11:41 AM
#1

Tack för många bra tips! 😊👍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TatsuOni
4/10/22, 11:42 AM
#2

#1 Kul att du uppskattar dem! 😚


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
4/12/22, 4:49 PM
#3

#1: håller med Tatsu, kul att du uppskattar dem. 😁


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Kaninusen]
5/21/22, 12:07 PM
#4

Hur får man bort vattnet från mellan trä"skalet" och gummikudden? Fastnar det inte där och kan bilda mögel?😅

TatsuOni
5/21/22, 12:16 PM
#5

#4 Nu har jag inte haft en borste med gummikudde på många år. Men när jag hade det, så torkade jag först med en handduk och sedan la jag den att självtorka. Kommer vattnet in, så brukar det också kunna ta sig ut igen. Oftast genom att det dunstar bort.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Kaninusen]
5/21/22, 12:17 PM
#6

👍😉💧

Annons:
Moon AppleGrey
5/23/22, 8:11 PM
#7

#4: bortsett från att jag använder duk till att torka, så pressar jag kudden lite lätt för att överflödigt vatten ska rinna ut ur hålen.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Kaninusen]
5/23/22, 9:56 PM
#8

#7: Tack för tipset

Moon AppleGrey
5/23/22, 10:36 PM
#9

#8: inga problem. 😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
6/9/23, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tvättdag för håret = tvättdag för mina verktyg (och hårsjalar m.m).


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: