Är din svinborste äkta?
Visste du att en stor del utav alla "äkta svinborstar" som säljs består delvis utav nylon? T ex borsten på bilden består till en del svinhår och en del nylon.
Hur kan du ta reda på det?
Börja med att känna och titta på din borste. Nylon är tjockare och grövre än svinborst. Om en del utav håren i borsten är väldigt tjocka och jämna så är det troligen nylon.
Ta en pincett och ryck loss ett tjockt och ett tunt hår. Bränn änden på håret med en tändare. Ett äkta svinhår kommer att brinna och lukta på samma sätt som om du bränner ett vanligt hårstrå. Nylon kommer att brinna/smälta på samma sätt som plast och lukta på samma sätt.
Om du precis om jag köper en borste som visar sig vara oäkta, så klaga och kräv pengarna tillbaka! Annars kommer tillverkarna att fortsätta tjäna pengar på falska produkter! Själv hoppas jag på att få svar från säljsidan på måndag, eftersom att jag inte har fått det idag.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-04-30 15:38 av TatsuOni
Vad är en svinborste?? Åh vänta jag glömde det, google. *Hoppar över till Google* Det var inget… kan hitta svaret själv.
borde ju gå att anmäla som falsk marknadsföring om det står svinborst men inget om nylon?
men tack för tips om hur man kollar det =)
Har tyvärr också märkt detta. Speciellt på billiga borstar. Har faktiskt märkt att det är mindre risk att få "fusk" om man köper borstar gjorda för djur (iallafall dem jag kollat på).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Sliter nylonen hårdare på håret? Jag använde svinhårsborste ett tag och den slet sönder mitt hår. Jag trodde att det berodde på att mina strån är för fina, så att de inte klarar så mycket belastning, men det kanske berodde snarare på eventuella nylonstrån? Jag får undersöka borsten vid något tillfälle, inte använt den på över ett år.
#2 Först ska jag se hur butiken som sålde den till mig väljer att agera.
#3 Säljs det svinborstar för djur? 🙂 Rent allmänt så verkar det vara mindre fusk när det kommer till produkter för djur…
#4 Nylon är hårdare och grövre och därför inte lika snällt mot håret. För vissa verkar inte svinborste fungera, men i ditt fall så kan det ju bero på att det var mycket nylon i borsten. Svinborst är mjukare, medan nylon påminner lite om en grov sopborste.
#5 Japp :) sett för speciellt hund och katt (dem ser dessutom ofta ut som "vanlig" hårborste och har varit lite sugen att skaffa till mig själv) men har även sett ryktborstar till häst i svinhår (där finns ju även i massa andra naturmaterial, har själv en ryktborste i tagel och en jag inte minns vad för hår det är men är nån form av naturhår, sen finns även borste med gethår).
#6 Då ska jag kolla bland hästgrejerna om jag inte hittar en äkta på stan🙂 Har faktiskt en ryktborste som jag använder utöver mina gamla svinborste och träkam😎 Kommer inte ihåg vad det är för hår i den, då jag använde den i stallet i många år när jag hade häst😛
#7 Har faktiskt använt min tagelryktborste ibland men den är ju tyvärr lite stor och klumpig så är inte helt optimalt.
#8 Min är en liten mjuk borste som jag fick när jag var 11 och hade ännu mindre händer än idag, så den är perfekt! 😃
#8 kan finnas mindre som man (eller iallafall jag) har för att borsta på benen eller manen :-)
#8 Vet att det finns mindre men den jag har hemma är rejäl för stooora händer :P
Glömde visst att tala om hur det gick för mig🤪
Det tog bra många turer att prata med deras kundtjänst innan jag till slut fick skicka tillbaks borsten. När jag väl hade skickat tillbaka borsten så var jag tvungen att mejla en gång till för att fråga om den hade försvunnit i posten eller varför jag inte hade fått pengarna än. Tror att jag fick tillbaka pengarna dagen efter det mejlet.
Beställde sedan en svinborste fån Lappland Eco Store som jag mycket nöjd med🙂
Var köpte du din borste?
#13 Jag? Från Lapland eco store. Osäker på om de fortfarande säljer borstar, men Jordklok ska ha bra svinborstar. https://www.jordklok.se/sv/search?q=svinborste
Rekommenderar en "bredare variant", utan "gummimatta" 😎
#14: jag har köpt min på jordklok. Den är bra.
#15 Vad bra 🙂