Få hår att växa snabbare?
Hej!
Sitter idag med hår knappt ända ner till axlarna och vill gärna ha längre hår igen eftersom det vart nu många år sedan jag hade det. Mitt hår växer ändå relativt snabbt, ca 1,5-2 cm i månaden tack vare generna jag har. Båda mina föräldrar kunde klippa av 5 cm av deras hår och bara 2 månader senare var det tillbaka till vad de hade innan.
Vill gärna ha mitt hår så långt som 20-30 cm nedanför axlarna och söker tips på hur jag kan göra det lilla som kan bidra till en bra hårväxt!
Lev hälsosamt, med bra mat, lite stress, lagom med sömn och motion. Utöver detta så kan du inte påverka hårväxten.
Det snabbaste sättet att få långt hår är att inte klippa det mer än nödvändigt och undvika slitage, genom att ta bra hand om det.
Red ut det på ett snällt sätt, gärna med en bredtandad kam.
Lyssna på vad håret behöver, om det t ex är torrt och trassligt, så behövs fukt och eventuellt fett.
Undvik helst värmestyling och blekning.
Det finns såklart ännu mer du kan göra för att ta hand om det. Om du upptäcker att det blir väldigt slitet så är det dags att förändra något.
20-30 cm nedanför axlarna borde du nå om något år, så ha tålamod och glömt inte att ha kul under resan 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: Om jag vill att håret ska växa långsammare då, för att slippa klippa så ofta, finns det något sätt utan att missköta kroppen?
#2 Det blir nog svårt 😅 Om du inte känner någon forskare som kan programmera om dina gener 😜😅
Jag förstörde mitt hår efter en misslyckad blekning (glömde blekningsmedlet, så var tvungen att bleka dagen efter igen, håret blev som swinto)
Min frisör la i en Olja i mitt hår, som jag började använda sedan. Inte varje dag, men kanske 1-2ggr/vecka. Håret växte ut snabbare, och det går som växte ut var starkare än det jag hade innan blekningen!
Vet inte om det var pga oljan, men jag inbillar mig det 😊
Lanza healing oil, finns att köpa på nordicfeel, t ex 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#4 Den innehåller mest Silikoner, så jag skulle kalla det för ett serum, snarare än en Olja 🙂 Den innehåller även protein och det passar inte alla.
Vissa ingredienser ställer jag mig också väldigt tveksam till att de är hälsosamma i längden dessvärre. T ex propylene glycol.
Det som på något sätt skulle kunna påverka hårväxten däri är koffeinet från kaffe. Det har sällan någon större verkan, men koffein och hårbottenmassage främjar blodflödet och kan ha effekt på hårväxten.
Men då kan man prova koffeintabletter i vatten eller kaffe som behandling istället, förutsatt att man inte är koffeinkänslig.
Hårbottenmassage skadar sällan håret eller hårbottens hälsa om man vill testa det.
Här har jag skrivit om mina egna experiment för den som är intresserad 😋 https://har.ifokus.se/discussion/1496966/experiment-vad-paverkar-min-harvaxt
#1 Tack så mycket!
#2 Kanske kan vi byta. Mitt hår växer inte sådär jättefort 😉
#3: Aha, okej, jag har väl dåliga gener på det sättet.
#7: Skicka hit det då. Passar det skickar jag mitt till dig. 🙂
Hårbottenmassage med ricinolja, men det är en väldigt fet Olja så det kan göra att man tappar mycket hår också.
#8 Haha jag hade gärna tagit dina gener, men får väl nöja mig med mina ca 1 cm i månaden 😅😂
#10 Rincinolja. Kommer ihåg när det var trendigt för ett antal år sedan… Det var nog fler som tappade hår än som såg någon nytta dessvärre. Och de såg någon nytta kan lika gärna ha varit p.g.a massagen eller t o m placebo 😅
Vad du äter påverkar också en hel del. Det finns mat som ger extra näring till hårväxt…
#12 Nja inte riktigt. Om man inte får i sig tillräckligt av något ämne så prioriterar inte kroppen hårväxt. Om man sedan börjar få i sig något man tidigare fått i sig för lite av, så kommer hårväxten att återgå till sin "maxfart".
Vanligt är att rekommendera t ex b-vitamin. Men har du inte brist på det, så kommer det inte att göra någon som helst nytta att stoppa i sig mer.
En sund och varierad kost är det bästa. Saknar man något från kosten så behöver man tillsätta det. Jag tar t ex b-12, då jag inte äter kött. D-vitamin när jag inte är ute i solen.
#13 Jo, jag är helt övertygad. Men menar ju inte att bara för att potatis sägs vara bra för hårväxt att man gå på potatisdiet och endast äta potatis… jag är bara lat och orkar inte skriva mer än det jag gjorde. Lite bondförnuft kan folk väl ha?
Finns det inte sådana tabletter specifikt för naglar och hårväxt? En bekant hade prövat dem men sa att det fungerade lite för bra. Nämligen att all hårväxt, även på oönskade ställen, växte snabbare 😂
#14 Tyvärr så har inte alla det förnuftet 😅 Som det här med att man ska dricka vatten. Man ska ju dricka en vettig mängd, men det finns dem som trycker i sig flera liter och tror att ju mer man dricker desto mer hår får man 😶
Men en välbalanserad diet, med t ex mycket grönsaker, rotfrukter, nötter, frön och liknande är ju bra för hela kroppen 🙂
Det är därför jag aldrig får effekt av något på mitt hår. Jag äter redan "tillräckligt" bra 😅
- Redigerat 2022-03-15 21:33 av TatsuOni
#15 Det finns, men de fungerar bara om du inte får i dig tillräckligt av något ämne 🤪
Jag har superhårväxt på armar och ben av naturen 😅 Mamma säger att jag fick pappas gener där 😂
#16: stämmer. Ex. detta med att dricka komjölk.
Överkomsumption kan ge dåliga levervärden.
Något inte alla vet.
Med det mesta så är ju lagom bäst.
#9: 😂
Använder Schampo mer sällan också. Senast var nu i Måndags och har alltid tvättat håret var annan dag. Nu tvättar jag det med vatten och kör Balsam i topparna samt sätter upp håret när det börjar att bli grisigt.
Mitt hår må ej vara värst längre men ser väldigt mycket mer frisk ut och har mer volym.
#19 Härligt! 😁
Sedan senaste så har håret växt ca 4-5 cm på 4 månader. Dock är mitt hår i olika längder pågrund av en klippning jag gjorde för ca 2 månader sedan för att få till det mer livligt. Gillar när det är messy looking, dock vet jag inte om jag faktiskt passar i långt hår.
Längsta är så långt som 40-45 cm nu, ser kortare ut för att det inte är helt rakt hår. Fortfarande olika längder, men håret växer verkligen som gräs just nu.
Dock är jag extremt sugen på att klippa till det till en annan frisyr. Behöver vilket fall som klippa topparna lite då det blev lite slitet efter hårfärgningen.
#23 Vad är du sugen på? 😎
#24 Någon typ av wolf cut.
#25 Var tvungen att googla det 😛 Hur långt tänkte du ha håret? Haha jag är alltid nyfiken på vad folk gör med håret 😜
#26 Typ till axlarna, just nu är det runt 4 cm längre än till mina axlar. Kommit fram till att jag trivs bättre med kortare hår.
#27 Kör på i så fall 😁 Man ska trivas med sitt hår 😎
#25: coolt!
Har aldrig haft det själv, men sett bilder på det förut. 😁
#28: håller med. 😁
#28 Får se när jag har tid :D Gör det nog under höst lovet när jag inte behöver tänka på hundra andra grejer xD
#31: låter bra. 😁
#31 Man ska inte vara stressad när håret ska klippas 😁