Annons:
Etiketterhårvårdtips-rådhårprojektartiklarhårbotten
Läst 252 ggr
TatsuOni
2021-02-25 17:58

Experiment - Vad påverkar min hårväxt

Jag har gjort en Youtube-video där jag pratar om vad som har påverkat min hårväxt efter ett flera år långt experiment. Här ska jag skriva ut en sammanfattning på svenska.

Bild

Om experimentet m.m:

Från juli 2017 till sista december 2020 så mätte jag mitt hår varje månad. Målet var att se vad som på något sätt påverkar min hårväxt.

Grunden jag "står på" är en hälsosam och varierad lakt-ovo-vegetarisk diet. Dricker en hälsosam mängd vatten/vätska varje dag. Rör mycket på mig och tycker om att träna när jag kan.

Vad ökade min hårväxt?

Två saker "fungerade". Medans min vanliga träning inte påverkar min hårväxt, så kan jag få upp till en cm extra på en månad, av riktigt högintensiv träning, flera dagar i veckan, i minst två veckor. Jag kallar den här träningen för "att träna som om målet vore att dö i min egen svett".

Den andra saken är jag inte 100% säker på. Jag försöker och misslyckas med att undvika solen varje sommar. Det slutar alltid med linne + kjol/shorts för att jobba utomhus.

Ofta så innebär det att bära tunga grejer etc. Så eftersom att svettas mycket av ansträngning ökar min hårväxt, så är det svårt att vara helt säker. Men jag har vid några tillfällen, sett upp till en cm extra hårväxt, när jag har arbetat mindre intensivt i solen. Så jag skulle säga att med 80% sannolikhet, så ökar solen min hårväxt. (När jag inte är i solen så tar jag D-vitamin och det påverkar inte min hårväxt)

Det är inte säkert att resultatet skulle bli detsamma om jag bodde i ett land med sol året runt.

Bild

Vad har inte på något sätt påverkat min hårväxt?

Mat

Jag äter alltid B-12 eftersom att jag inte äter kött + D-vitamin när jag inte är i solen. Alla ändringar i min kost har självklart gjorts över en längre tid.

  • Hårvitaminer

  • Mer protein

  • Mer fiber. (Påverkade inte hårväxten men jag mår bättre av det)

  • "Bara äta extra hälsosamt"

Övrigt

  • Hårbottenmassage dagligen (Bra för hårbotten och jag kommer inte sluta, bara för att det inte påverkade hårväxten)

  • Massera/borsta med svinborste och träkam (Samma som ovan)

  • Koffein i hårbotten

Jag har säkerligen testat mer saker, men då de inte gjorde någon skillnad, så har jag inte lagt dem på minnet.

Vad minskade min hårväxt?

Jag har ledproblem och får en del inflammationer. Jag kan minska dessa med kosten, men kan inte helt bli av med dem. Jag blev förvånad av att upptäcka att ordentliga inflammationer i t ex knän eller handleder inte påverkade min hårväxt.

  • Kraftiga inflammationer "nära hårbotten" har däremot minskat min hårväxt. T ex i nacken och axlarna (muskler, muskelfästen m.m).

Inflammerade käkleder (där jag eventuellt kan öppna munnen tillräckligt för att få in ett finger mellan tänderna, men inte mer), kan helt stoppa min hårväxt en månad.

  • Att vara riktigt sjuk, med (för mig) hög feber, kan sakta ner min hårväxt. Ni vet när man ligger hemma, är halvt medvetslös och mår riktigt dåligt.

Bild

Vad gör mitt experiment trovärdigt?

  • Först av allt så måste man mäta håret varje månad en längre tid, för att veta vad som är just din "normala" växtfart.

  • Du måste även kunna se resultatet under en längre tid (flera månader), eller som i mitt fall, gång, på gång, på gång.

T ex så har jag sett samma resultat varje gång jag har kört högintensiv träning. Men den intensiteten är inte någonting som jag är beredd att hålla månad efter månad, utan bara då och då. För jag har varken tid, energi eller hälsan och känner inte att det är nödvändigt eller värt det.

  • Det är ändå inte säkert att jag skulle kunna dubbla min hårväxt till 24 cm/år. Jag skulle högst troligt inte kunna det. Det mesta jag har fått under ett år, under experimentet var 15 cm.

  • Bara för att jag mätte håret varje månad, så betyder inte det att mitt hår håller en jämn växtcykel som kan mätas månadsvis. Min genetiska maxväxt skulle t ex kunna vara 4 cm/tre månader. Därför så kollade jag även på mitt resultat efter tre månader, ett halvår och ett år.

Kanske hade jag kunnat få ytterligare ett par centimeter, men jag känner inte att skulle ha varit värt ansträngningen/tiden.

Bild

Ett exempel på vad som inte är tillförlitligt

Du bor i Sverige och har inte sett solen på hela vintern. Nu är det maj, solen tittar fram och du kan vara utomhus utan att frysa.

Du får höra talas om det "bara lite sponsrade" kosttillskottet som en "bara lite sponsrad" influenser på YouTube rekommenderar. Det lovar att göra dig till Rapunzel över en natt och ger bara lite pengar till influensern.

Du bestämmer dig för att prova det.

Men det är maj och du börjar samtidigt vara ute i solen regelbundet och bestämmer dig för att bli hälsosam. Så du börjar jogga tre dagar i veckan.

I slutet av sommaren, så kan du se att din hårväxt har dubblats. Men hur kan du veta att det var kosttillskottet? Du har ju joggat och solat också…

För att få ett trovärdigt resultat så kan du bara förändra en sak åt gången.

Det är inget fel med att göra alla dem sakerna samtidigt, men du kan inte gå ut och säga att en specifik sak har påverkat din hårväxt (såvida du inte slutar träna och sola på vintern, men fortfarande ser resultat när du äter kosttillskottet).

Personligen så litar jag inte på videor där någon säger att jag har gjort "den här supergrejen" en vecka och mitt hår växte så här mycket! Först och främst så vet vi inte vad dennes normala växtfart är och mycket går att ifrågasätta…

Kan man få långt hår när det inte växer supersnabbt?

Jag har vänner, vars hår växer dubbelt så snabbt som mitt. Jag är ändå den med längst hår (knälängd i skrivande stund), för tålamod och vara snäll mot håret är den snabbaste vägen till långt hår. Och självklart en hälsosam livsstil, samt att undvika spontana hårklippningar.

Slutord

Detta är min personliga resa under mitt experiment. Du kanske får ett annat resultat.

Mäter du ditt hår regelbundet?

Kan du tänka dig att göra ett liknande experiment eller har du kanske redan gjort det?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2021-08-07 17:39 av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
2021-02-25 18:04
#1

Uppdaterad med lite bilder, för att bryta ner muren utav text 😝

Här är för övrigt videon om någon vill se den istället.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

S
2021-03-10 13:16
#2

Du har jättefint hår!
Växer ditt hår forfarande?

TatsuOni
2021-03-10 14:04
#3

#2 Tack! 🌻 Det gör det 😋 Ändarna är lite tunna, så jag håller på med Microtrimming för att få dem tjockare, samtidigt som jag sparar ut håret längre 😊


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

S
2021-03-10 14:13
#4

#3: har du någon i släkten som har/hade så långt hår?
Själv så har jag ganska långt hår och vill ha classic längd men är osäker på om jag kan få så långt hår för min mamma &mormor kan bara få axellångt hår. Ändarna börjar bli tunna när håret är i längd till svanskotan så då brukar jag klippa håret.

TatsuOni
2021-03-10 14:16
#5

#4 Min mammas mormor hade runt mid thigh. Mamma och mormor har berättat om henne.

Har du någon gång testat t ex Microtrimming när ändarna börjar bli tunna, istället för att bara klippa håret? Det är vanligt att håret slits vid axellängd då det gnuggas mot kläder m.m. Samma sak när det börjar bli långt nog att gnugga mot möbler när man sitter. T ex runt svanskotan.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

S
2021-03-10 14:21
#6

Microtrimming är när man letar & klipper av Kluvna hårtoppar väl? Det har jag gjort men mina ändar blir ändå som tunna hårtestar, tråkigt :(

Annons:
TatsuOni
2021-03-10 14:27
#7

#6 Nej, det är S&D. Det har jag gjort mycket senaste åren och det har bidragit både till hälsosamt hår och tunna toppar 😋

Microtrimming är att klippa topparna ofta och lite. T ex en halv cm i månaden eller en cm, varannan månad. Jag klipper just nu ca 0,5 cm i månaden för att få längre hår och tjockare ändar.

Och så finns det maintaining också. Då klipper du i samma takt som det växer. T ex en cm i månaden eller två varannan månad. Då håller sig håret i samma längd, men ändarna kan bli tjockare 😺


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2021-03-10 14:37 av TatsuOni
Upp till toppen
Annons: