Färga håret med svart valnötspulver?
Jag läste att man kan färga håret med svart valnötspulver om man vill ha håret mörkbrunt/svart. Hittar inte mycket info om detta på svenska. Finns det någon här som testat detta? Vad är din erfarenhet av det?
- Redigerat 2022-02-18 20:39 av TatsuOni
Jag läste mycket om det innan jag valde bort det för flera år sedan. Anledningen till att jag valde bort det, var att det avger giftiga ångor. Så jag skulle inte rekommendera det till dig heller.
Jag färgar håret svart med Henna och Indigo sedan många år tillbaka och är mycket nöjd. Det är tidskrävande och kladdigt, men snällt för håret. Däremot så går det inte alls att bleka ur Indigo, utan att bli grönhårig, så man måste vara säker på att man vill ha brunt/svart hår 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2 Indigo färgar av sig lite grann under ca en vecka för mig. Sen har jag lyckats borsta bort det.
Mitt hår höll sig inte svart på en gång, utan det tog flera omgångar. Men efter ett tag så kunde jag färga bara utväxten och behövde bara ta längderna några gånger om året.
Nu sitter det så bra att jag inte har behövt färga något annat än utväxten på över ett år.
Kör du tvåstegsmetoden? Och hur tvättar du ur indigon?
Här har du bilder på min indigo-resa om du är intresserad. https://tatsu.blogg.se/2019/september/my-journey-to-black-hair-with-henna-and-indigo.html
Ja, jag kör tvåstegsmetoden. Har färgat ca 5 gånger. I början brukade jag skölja ur hennan och indigon utan Schampo som det stod att man skulle göra, sen väntade jag några dagar innan jag tvättade håret med Schampo men jag har de andra gångerna sköljt med Schampo efteråt för det färgade av sig så mycket den gången jag väntade i några dagar.
#5 Eftersom att jag kör på Balsammetoden så tvättar jag ur med Balsam. Tycker att man får skölja och tvätta rejält för att få ut så mycket som möjligt, så att det inte ska färga av sig för mycket efteråt 😝
Hur länge har du i hennan och indigon och vart har du köpt den? 🙂
2 timmar. Jag använder Khadi :)
#7 Jag kan rekommendera dig att testa Henna och Indigo från https://www.hennabutiken.se/
Jag har i hennan i 3-5 timmar. Mer är ännu bättre, eftersom att det både blir mörkare då och för att indigon fäster i hennan 🙂
Indigon har jag i, i två till tre timmar.
Täcker du håret med plast och en handduk/mössa eller liknande? 🙂
Tack för tipset :)
Ja, jag täcker håret.
Här har du nu en artikel om hur jag gör 😋 https://har.ifokus.se/discussion/1497621/farga-haret-svart-med-henna-och-indigo
#10: Tack