Annons:
Etiketterfärgtips-rådartiklarväxtfärger
Läst 389 ggr
TatsuOni
3/7/21, 11:13 AM

Färga håret svart med henna och indigo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Henna och Indigo är ett bra sätt att färga håret svart, utan att slita på det.

MEN! Du måste vara helt säker på att du verkligen vill ha svart hår i flera år! Om du försöker att bleka bort Indigo, så kommer du nämligen att få grönt hår.

Det är också tidskrävande och kladdigt.

Bild

Du behöver

  • Handskar
  • Kläder som får bli fläckiga
  • Plast eller en duschmössa
  • En handduk, mössa eller en gammal T-shirt
  • Gärna en hårklämma eller liknande
  • Tid

För hennan och indigon

  • En plastburk som du får bli missfärgad
  • Ett lock eller plast att täcka över burken
  • Någonting att blanda med. Jag använder en plastgaffel

Tillval för att minska risken för torrt hår

  • Kokosmjölk
  • Honung
  • Olja/eterisk olja
  • Balsam

Bild

Blanda Hennan

Det finns många sätt att blanda hennan. Med kallt eller varmt vatten. Att låta den stå eller använda direkt. Jag kommer att skriva hur jag gör.

  • Om jag använder Olja eller honung så har jag i det först. Om jag har i kokosmjölk, så byter jag ut ca 1/3 av vattnet mot mjölken. Honung och Olja, kanske en matsked av vardera.

  • Jag blandar lite Henna med varmt (inte kokande) vatten/kall kokosmjölk åt gången. På så sätt så är det lättare att undvika klumpar än om du blandar allt på en gång. Jag fortsätter tills jag har så mycket som jag vill ha.

  • När jag har vald mängd, så blandar jag i vatten tills jag har den konsistens jag vill ha. Ungefär som tjock yoghurt. Tunnare Henna är lättare att applicera jämnt, men rinnigare. Tjockare är lite svårare att applicera jämnt, men rinner mindre.

  • Jag sätter på ett lock och låter blandningen stå över natten.

Bild
Före du färgar

  • Ta ut allt du kan från badrummet

  • Om du har plastgolv. Täck det för att undvika fläckar

  • Om du har en tvättmaskin, skåp eller liknande. Täck gärna dessa också.

Bild

Färga och skölja

  • Använd handskar

  • Du kan ha hennan i torrt eller fuktigt hår. Eftersom att jag bara använder Henna i utväxten nuförtiden, så föredrar jag torrt hår.

  • Om jag färgar hela håret, så tycker jag att det är bäst att applicera hennan med händerna. Om jag bara färgar utväxten, så föredrar jag en färgflaska.

  • Börja baktill på huvuden och nerifrån. Sätt upp resten utav håret med en klämma.

  • Ha i hennan i hårbotten och massera försiktigt, för att färga utväxten. För hela håret, så masserar du försiktigt in hennan i hela slingan, utan att skapa tovor. Henna är ganska lätt att fördela jämnt i håret, för ett jämnt resultat.

  • Ta en till slinga och fortsätt tills du har täckt hela håret med Henna.

  • Täck håret med en duschmössa, plastpåse eller plastfolie.

  • Sätt på ett badlakan, T-shirt eller liknande. Värme hjälper färgresultatet. Du kan även basta. Överbliven Henna kan frysas och användas igen.

  • Ha i hennan i minst tre timmar. Jag har den i, i 3-5 timmar, men om du orkar ha i den ännu längre, så är det bra. Du kan t o m ha i hennan över natten.

  • Skölj ur med vatten. Om du bara färgar utväxten, så kan du ha längderna i en fryspåse, stängd med en snodd och bara skölja utväxten.

  • Handdukstorka håret

Bild

Blanda indigon

Använd indigon direkt efter att du har blandat den. Indigo tappar effekten ganska snabbt.

  • Använt varmt, men inte kokande vatten. Du kan tillsätta lite Olja, honung eller kokosmjölk här också, men i mindre mängder, då Indigo är känsligare.

  • Blanda på samma sätt som med hennan.

  • Du kommer att behöva mer Indigo än du behövde Henna.

  • Precis som med hennan så ger en tjockare konsistens mindre droppande men är svårare att få jämnt och tvärt om. Indigo är lite svårare att applicera jämnt och droppar lite mer.

Bild

Applicering

  • Gör som med hennan, men ta mindre slingor, då Indigo lättare blir ojämnt om du inte är noga.

  • Täck på samma sätt som tidigare.

  • Ha i håret i 1-2 timmar. Jag brukar börja värma upp bastun och basta nu.

  • Skölj ordentligt med vatten.

  • Tvätta håret som vanligt.

Bild

Om håret känns lite torrt efteråt, så använd gärna lite aloe vera gel och följ eventuellt upp med lite Olja. Och misströsta inte om håret inte är helt svart eller inte håller sig helt svart! Det kan ta flera färgningar innan det är permanent.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 3/2/22, 7:31 PM av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
3/7/21, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

För mig så tog det tid att få håret svart och att hålla sig svart. Jag började med Henna på mitt ljusbruna hår. (Se bilder.)

Men efter en tid så kunde jag färga utväxten och bara ta hela håret några gånger om året. Idag så har jag inte behövt ta något annat än utväxten på över ett år.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
3/7/21, 11:43 AM
#2

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Alla våra färger är helt naturliga och fria från kemikalier t ex PPD, bekämpningsmedel och tungmetaller.
Moon AppleGrey
3/8/21, 11:52 PM
#3

Intressant läsning, och kul att se hur andra gör. 🙂
Har aldrig använt Henna i mitt hår.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

S
3/9/21, 7:13 PM
#4

En fråga, på min amla Olja står det att oljan inte ska användas tillsammans med Indigo. Vad är anledningen till det? Mitt hår är färgat med Indigo, kan jag få en allergisk reaktion eller liknande om jag använder oljan i håret?

TatsuOni
3/9/21, 8:00 PM
#5

#4 Nej, du kommer inte att få någon allergisk reaktion av att blanda 🙂

Jag skulle tro att anledningen är att det kan påverka färgen. T ex så kanske färgen kan bli mörkare av amlan. Men eftersom att du är ute efter svart och inte brunt hår, så bör det vara okej 🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
3/12/21, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

När jag ska skölja ur hennan så sätter jag längderna i en fryspåse (som jag skrev ovan). Sedan så hänger jag håret på "tvål hållaren" och sköljer ur hennan.

Eftersom att jag råkade kladda Henna långt ner idag, så är det ganska mycket hår som inte är i påsen 😝

På så sätt är resten utav håret torrt, rinner inget och väger mindre 😁


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
TatsuOni
3/12/21, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ett till tips. Om det rinner mycket när du har i färgen. Ta en gammal kudde och handduk/filt som du inte är rädd om. Lägg dig ner och se en bra film! Då rinner det mindre 😁


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 3/12/21, 2:54 PM av TatsuOni
Upp till toppen
Annons: