Bikarbonat och vinäger-schampo?
Hittade ett inlägg på nätet om bikarbonat och vinäger… Är det nån som testat?
Det här "receptet" var för 1 del bikarbonat och 3 delar vatten (beroende på hur långt hår man har). Kunde ha det både i torrt och vått hår. Låta det sitta i 1-3 minuter och sen skölja ur med varmt vatten.
Efter detta skulle man även skölja med en vinäger-mix gjord på 1 del vinäger och 4 delar vatten. Och till slut skulle man skölja hela håret med kallt vatten.
Vad jag funderar på… Blir inte håret torrt av bikarbonat? Och vinäger, sitter inte den lukten kvar i håret? (Stod för övrigt att man skulle ha såpass många delar vatten i vinäger-mixen för att få bort vinägerlukten…) Men är ändå lite skeptisk. Nån som testat detta eller nåt liknande? Hur blev håret? Och hur var håret innan? Fett, normalt?
Vinägerlukten försvinner när håret har torkat, men det kommer såklart att lukta så länge det är blött/fuktigt.
Personligen skulle jag inte göra en bikarbonattvätt av den enkla anledningen att det är så hemskt basiskt. Våran hud (så även håret och hårbotten) trivs i en lätt sur miljö. Att skicka håret inom loppet av några minuter genom ett jättehögt pH värde för att direkt efter sänka det långt nedanför sin trivselnivå lär slita på det.
Många har provat, och för en del fungerar det och för andra sliter det sönder håret inom några veckor. Det beror säkert på hur motståndskraftigt ens hår är i normala fall.
Här kan du läsa vad som skrivits om det tidigare: http://har.ifokus.se/discussions/552badaace12c413f2000697-surskolj
Huruvida lukten försvinner eller inte är individuellt. För dem flesta så försvinner lukten så fort håret har torkat. För mig försvann den inte alls. Lukter fäster väldigt lätt i mitt hår. Så det är bara att testa om det fungerar för dig eller inte🙂 Sedan så finns det olika sorters vinäger man kan använda. Jag har bara testat äppelcidervinäger.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#4 Jag tror att jag hade ca en tiondel. Jag använde det som "sistaskölj" som det oftast är rekommenderat. Alltså sköljde jag inte ur det efteråt.
Men det hade nog ärligt talat inte gjort någon skillnad för mig så mitt hår som sagt drar åt sig lukter. Om jag bastar vedeldat så sitter den lukten kvar i mitt hår två till tre tvättar😛 Jag använder visserligen inte Schampo, men även på den tiden jag gjorde det så var det samma sak^^
#4 Vad menar du med vanlig vinäger? Finns ju många sorter. T ex så finns det flera som föredrar vitvinsvinäger då det sägs lukta mindre. Som sagt så försvinner lukten för de flesta när det har torkar, även om det inte gjorde det för mig🙂
#6 Menade nog typ vitvins, rödvins, balsam… you name it. Menade nog alla andra än äppelcidervinägern 😃
#7 Då är det bara att testa dig fram😃
Jag har tvättat håret med bikarbonat och äcv. Bikarbonat är väldigt uttorkande och jag upplevde att det slet lite på håret så jag har gått tillbaka till Balsam.
Jag gjorde iallafall så att jag blandade 1/2 tsk bikarbonat(man får justera mängden efter hur långt hår man har och hur smutsigt det är, jag har lite längre än bh-bandet) med 1 dl vatten, man kan välja själv med hur mycket vatten man spär ut det med. Jag hällde detta i hårbotten, lite på flera ställen, masserade ut och lät sitta några minuter innan jag sköljde. Håret känns nu som svinto men det ordnar sig med äcv-blandningen. Sen blandade jag 2 msk äcv och 3 dl vatten(blir ca 1 del äcv till 10 delar vatten) och hällde över håret när jag stod frammåtlutad. Det svider att få det i ögonen. Sen lät jag det sitta några minuter och sköljde därefter ut det. Luktade lite när håret var blött men inte sen. Håret blev lika rent som med Schampo.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag använder bikarbonat och äppelcidervinäger när jag ska grovrengöra håret. I vanliga fall så använder jag bara vatten men ibland om jag tex har stått i rök eller haft någon produkt i håret så vill jag rengöra lite mer.
Jag har inte upplevt att det sliter på mitt hår, men så använder jag kanske det en gång i månaden max. Jag rör ut ca 1 tsk bikarbonat i 1-2 dl vatten och masserar in i hårbotten ordentligt och sköljer sedan direkt ur. Där efter blandar jag en skvätt (kanske 2-3 msk) äcv med 2-3 dl vatten och masserar in och låter sitta kvar medan jag duschar klart och sköljer sedan noga. Det luktar lite av äcv precis när man går ur duschen, men efter det att håret har torkat så försvinner lukten. Jag tycker inte heller att håret börjar lukta om det blir fuktigt eller blött igen. Men jag vet att för vissa så luktar håret svagt av äcv om det blir fuktigt.