Annons:
Etiketthårvård
Läst 4330 ggr
Surpan
4/13/15, 1:51 PM

Surskölj

En surskölj, ibland kallad för sur Efterskölj, är precis som det låter en sur lösning som man sköljer håret med.

Hårbotten är naturligt surare än de basiska medel vi använder för att tvätta håret, så när vi tvättar håret så rubbar vi hårbottens naturliga pH-balans. Det är då vi kan behöva en surskölj, men en surskölj har även andra egenskaper, som att stänga hårets fjällskikt och göra det mjukt och glansigt. Det är också fuktigthetsbevarande, vilket är perfekt vid väldigt kallt eller varmt klimat.

En vanlig surskölj är gjord på äppelcidervinäger, och man brukar använda 1 del äppelcidervinäger till 9 delar kallt vatten. Andra saker man kan använda är pressad citronsaft, askarbinsyra eller ättika. Många blonda föredrar citronsaften då det ibland livar upp ljusa hårfärger.

Det man gör är att man häller hela blandningen över huvudet så det sköljer igenom hela håret och hårbotten. Man sköljer inte igenom med vatten efteråt utan går direkt till att torka håret som vanligt.

/Surpan

Annons:
TatsuOni
1/6/18, 11:42 AM
#1

Nu är jag på väg att flytta till ett boende med hårt vatten och kommer därför att börja experimentera med sursköj för att undvika Mineraluppbyggnad.

Kommer först att testa äppelcidervinäger. Sist jag testade det så fick jag inte ur lukten ur håret, men då var det färgat/blekt. Idag så håller mitt hår inte kvar lukter alls, så det borde går bra…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

lydisleon
1/6/18, 1:34 PM
#2

Jag kör alltid med ÄCV efter Äggtvätt. Tycker det funkar jättebra, håret blir glansigt och fint men luktar ingenting när det torkat.

Nattiis
1/9/18, 7:27 PM
#3

Kanske inte hör så mycket till surskölj och göra men hittade inget annat inlägg om det så…iallafall, jag testade en inpackning som absolut rekommenderades. Det var en hemmagjord inpackning på ägg, olivolja och honung. Det skulle göra håret mjukt, glansigt och till och med lite längre efter nåt dygn sådär. Men efter jag sköljt ur håret efter 2-3 timmar så blev det inte alls bra! Det blev flottigt, och luktade ägg även fast jag testade att ha Schampo och Balsam i efter. Jag förstår inte om jag gjorde ngt fel eller nåt för alla har visat på videor osv där det sett helt perfekt ut. Någon som vet vad jag gjorde för fel?

TatsuOni
1/10/18, 9:25 AM
#4

#3 Starta en egen tråd så ska jag ge dig svar🙂 Vill inte gå för OT i den här tråden.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Syntium
2/21/23, 12:20 PM
#5

Hur ofta gör ni det här? Varje tvätt?


"I'm too old for this shit."


Moon AppleGrey
2/21/23, 12:26 PM
#6

#5: inte jag iallafall. Nu är det några månader sedan sist faktiskt.
Kanske var tredje tvätt? Inte tänkt på hur ofta.
Är ju olika vad man föredrar.

Använder hibiskus dock.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
TatsuOni
2/21/23, 12:33 PM
#7

#5 Jag gör det varje tvätt. Men vi har hårt vatten och jag tvättar inte håret så ofta.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
2/21/23, 12:37 PM
#8

Ah, och kan tillägga att precis som Tatsu så tvättar jag inte håret så ofta.
Drygt var 4-6 vecka. (Balsammetoden).
Har inte hårt vatten här.

När jag använde Schampo och tvättade håret oftare så körde jag med surskölj nästan varje gång.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2/21/23, 12:39 PM av Moon AppleGrey
Syntium
2/21/23, 1:42 PM
#9

Så, nu har jag testat i alla fall, med äppelcidervinäger. Känns… bra? Behöver hitta ett vettigt Schampo nu bara 😅


"I'm too old for this shit."


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: