Annons:
Etiketttips-råd
Läst 15888 ggr
Wanzel
2013-06-09 15:47

Inpackning för sönderblekt hår?

För att förklara så enkelt som möjligt; Jag har blekt sönder mitt hår. Lite av det översta håret och luggen har överlevt, men resten är totalförstört. Håret går av på mitten när man drar lite och det är fortfarande blött, fyra timmar efter jag tvättade det.

Min frisör ska ringa upp ikväll och jag ska få en tid imorgon för att klippa av större delen av håret. Jag hoppas iallafall kunna få ha det ner till hakan, men då är det fortfarande lite av håret som är slitet. Sedan blir det nog någon slags toning, eftersom jag dessutom ser ut som en tigerkaka bland allt tuggumihår. 😛

Så jag undrar om någon har lite inpackningar som kan hjälpa sönderblekt hår! Förstår att det inte kommer gå att reparera helt, men hade varit underbart om jag kunde få det någorlunda bättre.
Både inpackningar man köper och recept på egna uppskattas.

Googlade lite och någon rekommenderade Redkens "Extreme strength builder plus". Gav ifrån mig ett missnöjt ljud när jag såg att den kostar 410:- på Bellbox.
Kan det vara något? Är det värt pengarna, eller finns det bättre produkter för samma/mindre pris?

Annons:
[amysmatte]
2013-06-09 18:08
#1

Jag har använt en inpackning som jag tyckte fungerade utmärkt för mitt sönderblekta hår. Den kostar runt 80 kr, finns på kicks, åhlens och säkert andra ställen. Phc hair repair heter den. Mitt hår blev mjukt och fint och såg inte alls skadat ut när jag haft den i håret runt en timme :) Du kan ju testa och se om den fungerar för dig :)

Wanzel
2013-06-09 18:10
#2

Tackar för tipset!

LindaKarlstrom
2013-06-09 20:21
#3

Blanda honung med olivolja och ha i så många timmar du orkar! Jag har det ofta i mitt hår som är blekt och torrt, och det är fungerar jättebra. Använder även kokosolja ibland

Wanzel
2013-06-09 20:34
#4

Fick tipset om olivolja från en annan sida! Vet du om det är stor skillnad med/utan honungen i?
Det finns ju självklart hemma, men bara nyfiken 🙂

LindaKarlstrom
2013-06-10 20:44
#5

Jag tycker det fungerar bättre med honung i :-) Det ska även vara bra att använda mosad banan, jag testade det en gång men bananen var så svår att tvätta ur att det gör jag inte om

Wanzel
2013-06-10 20:55
#6

Okej. Läste att banan ger massa bra fett, men kan förstå om det inte är lätt att få ur!

Annons:
mikkan01
2013-06-10 22:46
#7

Honung innehåller proteiner, det gör även håret så det "lagar" eller vad man nu ska kalla det, det gör iof ägg också.
Skulle inte ha i olivolja i blekt hår, risk för missfärgning finns, kokosolja är ett bra alternativ. Skulle köpt Glycerin också och blanda i inpackningen för mer fukt.

~mikkan

Wanzel
2013-06-11 07:42
#8

Nu var jag ju hos frisören, så har istället en koppar/orange färg i håret!
Men oj, vet du hur det kommer sig att det kan missfärgas av olivoljan?

LindaKarlstrom
2013-06-11 22:04
#9

Mitt hår är blekt och jag använder alltid olivolja, och mig mig har det aldrig missfärgats. Men det betyder ju inte att det är samma som för dig.

Kokosolja finns på typ Ica och konsum i en burk vid dom andra oljorna :-)

Xristina
2013-06-12 14:02
#10

En fråga ang honung och olivolja. Ska man tvätta ut med Schampo eller bara vatten? Har inte helt förstått hur man gör :)

mikkan01
2013-06-12 14:13
#11

#8 Måste vara färgen, mitt hår började skifta lite i grönt när jag använde det i blekt hår. Annars drar ju Olja ur väldigt mycket färg ur håret också….

#10 Kan vara svårt att få ur med vatten, lite shampo och lite varmare vatten…om du inte vill testa med Balsam (med tanke på din andra fråga i BM tråden) 🙂

~mikkan

Xristina
2013-06-12 14:15
#12

#11 Så det kan funka att tvätta ur med Balsam?

Hur mycket Olja och honung brukar ni använda?

mikkan01
2013-06-12 14:19
#13

#12 Absolut, om man är noggrann. Brukar iof inte använda enbart Olja och honung, brukar göra en värmeinpackning. Blandar 1dl vanlig inpackning med 1dl Olja och 1tsk honung eller något annat roligt, värmer i micron i några sekunder, blandar ihop och har i håret. Känns något lättare att få ur håret.

~mikkan

Annons:
Xristina
2013-06-12 14:21
#14

#13 Åh, det måste jag testa! Tack så mycket! Har du långt hår då? Tänkte eftersom att jag har relativt kort och tunt hår, så kanske jag inte behöver använda lika mycket.

mikkan01
2013-06-12 14:24
#15

Har också rätt kort men brukar gilla att håret är dränkt, slänger på en plastpåse på huvet också så värmen hålls 😃
Har ner till början av brösten ungefär.

~mikkan

Xristina
2013-06-12 14:27
#16

Jag har till precis över axlarna, och uppklippt :)

Är så galet trött på att se ut som en rishög :/ Till och med pojkvännen har kommenterat det.

MiaaiM
2013-06-12 14:42
#17

När man har olivolja i håret (jag gör en inpackning en gång i veckan, är super) så ska man schamponera innan man sköljer det med vatten, annars är det svårt att få bort det. Om man inte vill använda Schampo så kan du ju prova att sätta Balsam innan du sköljer med vatten, har inte provat men det kanske fungerar! :-)

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

Xristina
2013-06-12 15:00
#18

Tack så mycket! :D Ska testa det nu i veckan

Wanzel
2013-06-12 16:00
#19

Läste att det kan vara lättare att få ut om man har i Balsam innan man börjar tvätta bort det!
Balsam, Schampo, och sedan Balsam igen. Har dock inte prövat själv 😛

OneSound
2013-06-15 16:12
#20

Kan man använda kokosfett som man har i kylskåpet + honung? :)

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
TatsuOni
2013-06-18 16:29
#21

#20 Det fungerar alldeles utmärkt:)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

OneSound
2013-06-18 18:07
#22

#21 Tack! :)

Aut viam inveniam aut faciam

Upp till toppen
Annons: