Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 4813 ggr
noir
0

Hjälp och tips för mitt stundtals risiga hår

Jag färgar mitt hår ca 1 gång i månanden svart och sedan har jag självlockigt hår som inte vill samarbeta så jag plattar mitt hår ofta, försöker att bara platta delar av håret som ser helt wierd ut typ som sneluggen o.s.v
Använder alltid värmeskydd.

Men det känns som att när det närmar sig för ny färgning pga utväxt så är håret, speciellt topparna så risiga att man vill slita av sig håret. Men så färgar man och efter färning är håret fint igen. Blir lite förvirrad. Tycker väll att ajg får lätt fett hår, mitt hår vill att ajg ska tvätta det ca varrannan dag. exempel: Tvättar ajg måndag kväll så säger håret tvätt tisdag kväll.
Men jag försöker att inte tvättta håret så ofta om jag itne måste (man vill ju ha fint hår om man ska iväg på nått).

Hur ofta tycker ni man ska använda hårinpackning för färgat hår? Varje gång man tvättar håret?
Eller ska man köra på shampo (färmst hårbotten) och Balsam och hårinpackning nån gågn?

Undrar även om det finns lite tips på vad man kan göra och gärna produkter som inte är allt för dyra, men jag är öppen för dyrare om det verkligen är bra!
dyrast är inte alltid bäst, lika så billigast är inte heller bäst ^^

Sluta färga håret kommer jag inte då jag inte trivs i min egna hårfärg, ska jag ha min egna så blir den full av slingor iaf. Vet att många kanske tycker jag är hemsk mot mitt hår, men jag vill bara ha hjälp med vad man kan göra för att iaf få det lite bättre :)

Gudris
0

Försök att dra ner på schampoanvändningen och använd inpackning och Balsam utan siliconer och sånt. Iom att du plattar håret torkar du ut det och då behöver det återfuktas så mycket som möjligt. Schampot torkar också ut håret/hårbottnen. Testa gärna Balsammetoden, den återfuktar håret bra.

noir
0

Är balsametoden de när man bara tvättar håret med Balsam?
isf har jag testat en gång och det klia som fan pga att mitt hår smuttisigt och fett och balsamet fick inte bort det. så finns det nån metod att komma igång med det så man slipper ha flottigt hår som kliar tills håret anpassar sig?

Nå tips på bra produkter utan siliconer, gänr om det finns för färgat hår?

Gudris
0

Japp det är det, du kan ju testa med att bara använda ett mildare Schampo. Det är inte lika snällt som Balsam, men troligare att du känner att det funkar. Även Äggtvätt kan funka, prova det! Gå in på lockig.se och kolla i deras listor på Balsam, där finns massor av "godkända" Balsam :)

MaaariaS
0

Testa Schampo coh Balsam utan parfym.Jag gick över till det för ett tag sen ,innan hade jag jättefet bara nån dag efter tvätt .Men nu tar det flera dagar innan jag märker att det blir fett.Antar att parfymen i Schampo,balsam är för star och torkar ut håret och då produseras mer fett.Funkar jättebra på mitt hår iaf…Lycka till!!

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Zureel
0

En svinborstsborste kan ersätta vissa behov av platttång det borde ju minska slitaget ifall det kan funka.

mikkan01
0

Skulle nog inte rekommendera BM för dig om du färgar håret ofta, Balsam och inpackningar har en tendens att dra ur färgen fortare.
Färgar du hela håret när du färgar? Behövs det? Att färga enbart utväxten är ju ett bättre alternativ om du nu inte gör det vill säga.

Blir man lite mer insatt i hårets olika skador och sätt att kännas så kan man se om det vill ha fukt, proteiner eller liknande. Man kan ju testa sig fram också med hjälp av inpackningar lr Balsam.

Inpackningar när man har färgat hår kan ju dra ur färgen om man har i det för länge men 2-3 minuter som det brukar stå på burken är lite för kort tid också….minst 20-30 min skulle jag låta det sitta i så det faktiskt händer något. 

Håller du på mycket med håret med tanke på att det blir fett så snabbt? Skulle också vilja tipsa om svinborst. Om du ändå vill ge dig på Balsammetoden så testa något annat Balsam än det du gjorde förr, glöm inte att tvätta ur håret med ett shampo som är godkänt ett par gånger och skölj noga ur balsamet ur hårbotten. Kliar det så har du antagligen inte sköljt ur noga, du kan också göra en äcv-skölj som dämpar klådan, alltså en blandning med 1 del äppelcidervinäger och 10delar vatten som du har i håret….luktar ingenting när håret torkat på de flesta, kan ju vara värt ett försök. BM är ju en toppenmetod för håret, så det kan ju vara värt ett försök i alla fall.
Jag gillar garnier respons sheasmör&avocadoolja serien.

Nu svarade jag ju jättelångt men hoppas det fanns något matnyttigt…😃

~mikkan