Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1884 ggr
BaraLisa
0

Varför mjäll av milt schampoo?

Någon som vet varför jag får en massa Mjäll av ett oparfymerat barnschampoo, Garant, "shampoo och tvål i ett" iofs? Medan jag klarat mig fint på alla billiga schampoon och till och med tvål genom åren?

Man tror att det ska vara skonsamt. Och miljövänligt…

Med vänliga hälsningar Lisa

Chamy
2

Barnschampoo har annat ph-värde än vanliga schampoo för att barns hy har lite annorlunda ph-behov än vuxnas. Det kan säkert resultera i din torra hårbotten. Barnschampoo är mer basist, så du skulle nog kunna lösa det hela om du avslutade med något syrligt, som en sköljning med vatten och äppelcidervinäger.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

BaraLisa
0

Tack för tips, jag tror det hjälpte!

Timmorn
0

Barnshampo är inte alls någon garanti för att det ska vara miljövänligt och bra mot huden. Finns så många barngrejer som innehåller så mycket skit, barnängen, inte så vänlig..Sulfater,mineraloljor,parabener,silikoner osv, brukar det finnas gott om.

Vet inte vad garant innehåller, det kan man se på INCI - innehållsförteckningen. Laureth sulfate, laureth sodium sulfate är några av de starkaste sulfaterna SLS, och finns i många barnprodukter - torkar ut kroppen och hårbotten vilket gör att man får mjäll/ fett hår - måste tvätta oftare - använda shampot oftare ;P

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

BaraLisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Det här är en klimatsäkrad produkt" står det på flaskan.

Timmorn
0

Det betyder tyvärr inte så mycket. Det handlar om marknadsföring, svanenmärkningen betyder inte så mycket heller, bättre än ingenting men "får" fortfarande innehålla massa skit, så företagen byter bara ut från det farligaste till det som fortfarande är relativt farligt.

"Sodium Laureth Sulphate, Sodium Lauryl Sulphate, Ammonium laureth sulfat, kärt barn har många namn och olika grad  av “hårdhet”. Syntetiskt framställd avfettare som också kallas för försåpad kokosolja. Skapar lödder och är vanligt förekommande i tvålar och duschcremer – även i såna som är Svanenmärkta och som kallar sig för ”naturliga” eller ”organic”. Anses vara irriterande på hud och i ögon. En vanlig orsak till att folk har torr hud och kliande hårbotten."

Andra ämnen som jag håller mig borta från och är PEG, cocamidopropyl betaine, äh typ alla ingridienser där för jag har upptäckt att 1 jag får torr och kliande hårbotten av dom, 2 jag får fett hår om jag inte använder de varannan dag, 3 ju mer jag undersöker dem desto mer skit hittar jag kring dem hormonstörande, cancerframkallande osv.

Sorry att jag förklarade lite dåligt, är lite trött men ja ungefär så. http://www.naturligtsnygg.se/?cat=686  har en ingridiensskola och det har även http://iloveekologiskhudvard.wordpress.com/category/ingredienser/ samt många andra bloggar :) Om du är intresserad.

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

BaraLisa
0

Denna produkt löddrar absolut inte ett skit så där har de misslyckat om de har försökt, hehe

Timmorn
0

Haha ja det är ju fullt med ämnen som ska göra att det ska löddra så ja i sådana fall har de misslyckats.

Wony
0

Jag gjorde en intressant upptäckt, nämligen att av de två schampon jag har hemma (Wella extra volume samt Garnier Fructis för färgat hår) så funkar det "dåliga" schampot bäst för min hårbotten. Wellas, som innehöll något färre tokigheter, torkar ut min hårbotten såpass att jag kliar upp den, medan Garniers, inte alls har samma effekt. Funderar på om Wellas innehåller något annat ämne som jag inte tål? 🤔

Däremot tvättar jag håret 1-2 gånger per vecka (oftast 1 gång, men nu när jag jobbar i en smutsig miljö måste jag tvätta lite oftare) och det blir väl fett på 4 dagar ungefär, beroende på vad jag gjort. Har jag stått med håret i en miljö med mycket oljedimma i luften blir det ju av förklarliga skäl fetare, men det är ju knappast schampots fel. 😉

Så det är nog väldigt individuellt vilket Schampo som funkar för en viss person.

Timmorn
0

Ja det handlar ju också om i vilken mängd det är blandat. Och det är ju inte utskrivet procentantal och sådant på burkarna precis. Sedan är det ju väldigt individuell, och du kan ju vara mer känslig för ett visst ämne som finns i Wellas eller något.

Jag har tagit beslutet i alla fall att byta ut till mer ekologiska grejer som inte innehåller de enligt mig dåliga ämnen, men alla gör ju olika. ^^ Och saker och ting passar ju som sagt var inte alla

Wony
0

Man önskar ju att de skrev ut ungefärliga mängder åtminstone. Och att man själv var mer påläst om hur ämnen påverkar varandra i olika mängder också. För det är ju rätt komplext egentligen, och inget som man som vanlig konsument vet så värst mycket om.

Just nu verkar det som att Garniers produkter (inklusive hårfärg) verkar fungera bäst. För några år sedan var det Schwarzkopfs som gällde, så det verkar gå i perioder. Nu har jag ju visserligen betydligt kortare hår är förut, så jag hinner ju inte märka om det blir mer eller mindre slitet. Så nu går jag mest på hur hårbotten känns, men även om håret blir fett eller torrt efter tvätt. 

Ett tag testade jag Naturelle, men jag tyckte att håret blev ruggigt torrt av det, så det fick jag sluta med. Jakten på det perfekta schampot pågår ännu. 🙂