Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 14325 ggr
Michaela-N
0

Vänja vid färre tvättar

Mitt försök till att vänja håret vid tvätt endast varannan dag håller jag på att ge upp nu. Förut tvättade jag det varannan dag men av någon anledning började jag med hårtvätt varje dag och det vill inte funka! Nu går jag runt varannan dag med vanligt hår och varannan dag med lika smutsigt och stripigt hår som en uteliggares ungefär. Blir så trött på detta, finns det en sista utväg eller något jag kan prova för att få det att funka, eller är det bara att acceptera att jag har fet hy och fet hårbotten?

JossiMelon
0

Betyder tvätt att du använder shampo varje gång?

Kanske du kan pröva att dusha varje dag men bara tvätta håret med produkter varannan gång. 
Det jag annars tror är effektivast är att man helt enkelt får gå med smutsigt hår ett tag. Att du helt enkelt låter bli att tvätta håret över huvudtaget under typ en vecka, om inte mer. Och sen kan du börja använda produkter igen och då ska du förhoppningsvis inte behöva tvätta lika ofta.

IzaEleonora
1

Jag gjorde så att jag inte tvättade håret på tre veckor, hade det uppsatt i en tajt hästsvans och bara plågade mig igenom det.

Dock var ju det när jag gick i skolan och hade sommarlov så behövde inte bry mig om att se representabel ut till jobb eller liknande ;O

Förut tvättade jag varje dag men nu tvättar jag det bara en gång i veckan och det funkar jättebra och ser aldrig fett ut :) Man måste som ge håret chansen att vänja sig tillbaka till sina naturliga fetter och det tar ju en liten stund

Sen finns det ju alltid produkter anpassade för fet hårbotten som man kan använda sig av :) olika schampon och behandlingar m.m :)

Moctezuma
0

Mitt tips skulle vara att du försöker dra ut ännu mer på tvättarna när du är ledig eller när du inte behöver bry dig om hur ditt hår ser ut, alltså att du ibland inte tvättar det på exempelvis 3-4 dagar. Efter att man gjort så en tid kommer varannan dag, eller mer sällan, att räcka riktigt bra!

Jag gjorde själv så under ett jullov och kunde då gå från att tvätta varannan till att tvätta var tredje dag, så för mig räckte en övergångsperiod på ett par veckor för att få en extra dag mellan tvättarna. Kom också ihåg att inte använda ett alltför uttorkande Schampo!

Timmorn
0

Det effektivaste är att bara vänta ut det. Men har man inte möjligheten…
Ett annat tips är att duscha varje dag, men i stället för att shamponera så masserar du hårbottnen i ett par minuter. 

Ett annat tips är att skölja hårbotten med äppelcidervinäger- håret känns så fräscht efteråt och tar bort gamla rester av shampon och sånt skit. 
Det gjorde jag när jag gick över till ekologiskt och sulfatfrittshampo :) 
Luktar lite småkonsigt men fungerar fantastiskt

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Timmorn
0

Ja juste, uttorkande shampon innebär shampo med Sulfater och annat skit. Det förstår hårbottnens naturliga fettproduktion och när du då inte shamponerar varje dag som du är van vid, så slår det bakåt och fettar sig varje dag.

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Michaela-N
0

Att inte tvätta håret under en längre tid är definitivt ingen möjlighet för mig. Om min hårbotten aldrig vänjer sig vid varannan dag så tänker jag inte heller tvätta det varannan utan varje dag. 

Finns det något Schampo ni kan rekommendera till mig?

IzaEleonora
0

Jag skulle rekommender nya Uniq One :) Älskar det är utan Sulfater och är mer som ett Balsam egentligen men det är rengörande.

bara att du söker på Uniq One cleansing balm :D

spacesheep
1

Att ditt hår blir så fett beror på att din hårbotten är torr.. Antagligen tvättar du fortfarande håret för ofta för att den ska hinna återhämta sig. Du behöver vänta en längre period för att få ett resultat. 

Rekommenderar alltså precis som alla andra att du ger din hårbotten ett break. Apoteket har återfuktande hårbottengel som du kan testa, kanske är det lösningen för dig! Kan snabba upp återhämntingsprocessen.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243207

Annars säger jag bara Balsammetoden. Har själv haft problem med fett hår, men efter att jag gick över till BM behöver jag inte tvätta håret mer än 2 ggr/vecka, med Balsam. Var inte ens någon jobbig övergångsperiod för mig, hårbotten reagerade snabbt på att de uttorkande produkterna försvann och slutade fetta sig. Balsam är rengörande, bara inte uttorkande i samma mån som Schampo. Mer info om Balsammetoden finner du på lockig.se. Ska du fortsätta med Schampo bör du leta efter en hårvårdsserie utan Sulfater och Silikoner.

Annars är det ju bara att fortsätta torka ut hårbottnen och leva med att du måste duscha varje dag. Extremt dåligt för håret och verkligen inte att rekommendera. Att lida sig igenom en kortare period för långsiktig förbättring än att ha ett riktigt uselt mående hår känns ju lite mer värt enligt mig 😉

Michaela-N
0

#8 Borde kanske prova hårbottengelen!

Jag kan inte sluta tvätta håret just nu i alla fall. Det skulle vara under sommarlovet, men grejen då är att jag gärna badar lite varje dag, får väl ha badmössa på mig då :P

spacesheep
0

#9 Jag har inte testat den själv men hört gott om den! :)

Där har du anledningen till varför din hy också är fet! ;) Nej men när det gäller håret kan du ju bara låta bli att tvätta det med Schampo, även om du badar :) Du kan ju fortfarande fukta håret!

Michaela-N
0

#10 Just nu är det ju inte sommar så nu badar jag inte alls 🙂

Det skulle förklara varför det kliar om det är så att min hårbotten bara är torr 🙂

TezzD
1

Innanj ag ger massa råd och tips så vill jag veta exakt HUR ditt hår vlir efter en s´dag… fett, torrt? osv…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
0

Ursäkta felstavningar.. är trött o skriver för snabbt :P

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

DivineAngel_90
0

Jag har en fråga till er som tvättar ert hår mindre ofta, typ 1 gng i veckan. Sköljer ni ur håret någon dag in emellan tvättarna eller låter ni håret vila helt innan det är dags för nästa tvätt?

mikkan01
0

#14 låter det bara vila.

Till TS: du borde testa något lättare shampo som inte torkar ut alldeles för mycket. Använd ett milt shampo i hårbotten och Balsam i enbart längderna. Skölj med någon sur lösning om du vill, det får kliandet att sluta och håret håller sig rent mycket längre. 
Mycket av det feta kommer ju från att de naturliga oljorna i håret överproduceras när hårbotten är torr men det kan också bero på att man är uppe och kliar mycket i hårbotten och för över fetter från händer till hår. 🙂

~mikkan

Michaela-N
0

En uppdatering. Ja nu har jag hållit på med detta i två månader, tyvärr har det inte gett något resultat. Jag tvättade det senast igår och ska tvätta det imorgon igen, idag är det jättefett. Det har inte funkat överhuvudtaget. Så mitt hår kommer aldrig vänja sig vid detta, och nu kommer jag börja tvätta det varje dag igen. Å vad less jag blir på detta 😢

JossiMelon
0

Vad är det för metod du hållit på med?
Det är ju upp till dig hur mycket du vill kämpa för att få bra hår. 
Kanske det funkar med någon annan metod. Det kan ta lång tid att få vad man vill ha. Jag har kämpat i minst tre år med min hy. Nu har jag äntligen sakta men säkert börjat få den hy jag vill ha. :)

Michaela-N
0

#17 Helt enkelt bara inte tvätta håret oftare än varannan dag. Provade med att inte tvätta håret på tre dagar också. Nu kör jag även med hårinpackning varje vecka, efter att min frisör sa att mitt hår var jättetorrt.

JossiMelon
0

#18 Du kanske ska fundera på vad för shampo/balsam du använder. Du kanske använder ett som torkar ut för mycket. 
Har du prövat och sett hur håret blir om du dushar med bara vatten. Du kanske kan pröva ett tag att dusha varannan dag med produkter och varannan dag utan?

Timmorn
0

Kanske går att testa torrshampo? För att ta bort det feta i håret, för det är ju inte riktigt samma sak (tror jag) som att shamponera det i duschen.

Thildalulu
0

Du kan ju testa torrschampo ^^. Jag har inte direkt problem med fettigt hår men jag har de när jag borde tvätta håret men inte orkar, då ser de mycket bättre ut för mig i alla fall. Vet inte om de också är dåligt på något sätt dock.