Från svart till ljusbrunt/blond
Hej!
Har blivit ganska sugen den senaste tiden på att färga ljusare till sommaren och försöka återfå min naturliga hårfärg, som är någonstans mellan ljusbrunt/blont. Grejen är att jag har svart nu och vet inte riktigt hur jag ska göra.¨
För ett par år sedan brydde jag mig inte så mycket och färgade mellan alla möjliga Färger tills jag började tappa håret för att de blev så slitet så det fick klippas av sågott som helt. Men nu vill jag spara ut till långt och har inte lust med jätteslitet hår..
Har färgat svart de senaste månaderna med 6 veckors mellanrum ungefär. Och gjorde det senast för ett par dagar sedan, så måste ändå vänta med att få det ljusare.
Men vilket sätt tycker ni är bäst/har funkat bäst för er?
Vill helst inte gå till frisör utan brukar färga håret själv eftersom det oftast lyckas bra.
Ingen lust att få superslitet och vara tvungen att klippa av håret nu när jag sparar, så vad är era bästa tips? :)
Jag har färgat mitt hår svart i 3 år. Jag bestämde mig i somras för att bara låta min naturliga färg växa ut och har inte färgat håret sen augusti. Har också ljusbrunt hår och har kommit en bit på vägen, har växt ca 6-7 cm. Ska ta och klippa mig till våren en hel del då mitt hår lite längre än BH-bandet. Kör på Balsammetoden och har inte plattat håret på 2 år då jag får rakt hår utav det.
Så det bästa är att bara låta håret vara och klippa det med jämna mellanrum. Har vart med om missfärgningar hit och dit sen tidigare och gör aldrig mer om det då mitt hår blev i jättedåligt skick 
Men du får göra hur du vill, jag själv vill heller inte klippa av hela håret 
Okej!
Jo men jag gillar inte att ha utväxt, tycker personligen att det inte är nå snyggt alls :) (Vet dock inte hur de ser ut på dig så inget illa menat) Men så fort jag får utväxt så ser jag skallig ut eller ngt, haha!
Därför känns de som att de e bättre att färga de ljusare..
Jag har sedan jag var yngre flitigt växlat mellan mörkbrunt och blondt. Ofta gillade jag att ha det mörkt på hösten/vintern och blondt på våren/ sommaren. Många missfärgningar och tårar har det blivit men sen har jag lärt mig några knep på vägen. Alla hår är olika och jag kan inte garantera att detta kommer funka för dig men det är det som fungerar andra bäst för mig :) Det första jag gör är att slingbleka håret. Den jag tycker är bäst är Jane Heléns starkaste slingblekning, tror den heter skandinavisk ultrablond eller möjligen en som är speciellt för att bleka mörkt hår. Jag kan inte nog understryka hur mycket mycket bättre resultatet blir av att slinga mot att bleka hela håret!!! Be en kompis göra det om du tycker det är svårt att göra på dig själv :) Slingbleka får du kanske göra 2-3gånger beroende på hur ljust du vill ha. Prova dig fram. Dock skulle jag rekommendera att du gör det ljusare än du egentligen vill ha det, mer om det sen Nu brukar mitt hår vara ljust men mer åt det gula hållet. Jag som då ville bli blond skulle här då lägga i en ljusaskblond nyans. Ta den med allra mint askfärg för det kan annars bli för starkt! Den askblonda tar jag i i fuktigt hår och "tvättar" i färgen som ett Schampo så det kommer överallt men sköljer snabbt ur det igen då ett nyblekt hår suger åt sig som sjutton, gör hellre om proceduren tills håret ser bra ut. Nu skulle jag ha ett blondt hår :) Nu ville ju du dock ha en ljusbrun färg så mitt tips skulle vara att efter slingblekningen till en ljusare nyans än du eg vill ha lägga i en mörkare blondfärg nyans nu. För att det ska bli bra så behövs dock lite lite rött pigment. En budget variant som det ofta tipsas om är att ha i ketchup i håret. Håret kommer då suga åt sig det röda pigmentet ur tomaten. Vet inte om det kommer funka för dig men kan ju vara värt ett försök då håret ofta blir jätterött om man i ett nyblekt hår har i en hårfärg med rött i sig. Blev ett jättelångt inlägg och jag kan inte lova att det funkar men det har fungerat bra för mig. Sen kan ju håret lite beroende på vad det är för kvalitet på det, bli väldigt torrt och slitet när man går från mörk till ljus, det kommer man inte undan. Men en fullblondering sliter mycket mer och blir i min åsikt aldrig snygg, mot en slingblondering. Jag har aldrig vart hos en frisör som helblonderar. Kan lägga till att jag stillat mitt behov av att växla hårfärg så här genom att ha mitt hår 50/50 i ombre, med mörk botten och ljust i längderna ;) Lycka till och kör med mycke impackningar !
#2 Det ser faktiskt inte så farligt ut, brukar ha uppsatt hår när jag är i skolan o så. Smälter nästan in på nåt konstigt sett :o
Av någon anledning har det inte kommit upp att jag fått svar här! Men tack för tipsen!!
För två veckor sedan avfärgade, slingade och tonade jag mitt hår. Men det blir aldrig som jag vill! Är inte rik så kan inte köpa massa olika silverschampo osv än men vill så gärna få en kall blond sling färg. Följde tipsen på Denna blogg och önskade att jag skulle lyckas men icke! De blev inte så som på hennes siat bild, och det är EXAKT så jag vill ha :(
Min nuvarande fråga är: Hur ska jag lyckas med detta??? Färgen verkar inte alls vilja ta i längderna! Finns det något magiskt tips??
Slänger in en ungefärlig bild på håret right now. Det är mitt hår men aa.. kameran ljuger liite.
#5 Ser väl ändå väldigt bra ut för att ha varit svart! 😉
Jag önskar att jag hade läst ett sånt bra blogginlägg när jag hade svart och ville ha ljusbrunt. Sket i det ljusbruna sen och blev rödhårig istället 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#6 Absolut! :) Men ändå haha! vill ha blondare, men det vill inte gå! :P
Det där blogginlägget verkade ju ge förödande slitet hår! Först 2 blekningar och sen 2 färgningar, borde vara livsfarligt!
När jag vill bli blond (har brunsvart hår) kommer jag iallafall att slinga det tills det är ljust, då kan man göra det på lång tid så att det inte sliter så mycket på håret. 🙂
Hur mår ditt hår nu? Såg fint ut på bilden iallafall. 😉kul att du lyckats så pass bra!
#8: Jo mitt hår mår väldigt bra för att blivit färgat å slingat så många ggr! Lite slitet är det såklart men ska klippa mig snart! Har även funderat på att börja använda Silica i hopp om att mitt hår skulle få sig lite extra styrka när jag klippt mig å så! :)
Tror ni det skulle funka att ha i silverschampo för att få bort de gul/röda tonerna? Eller måste man ha typ platina för att de ska funka? :)
Det funkar!! 😉 Matrix silverschampo är det bästa jag provat… ett tips bara 😃
#11: Jo jag beställde den och den kom hem häromdagen och ska testa om det blir någe bättre :)
Vill inte att det blir värre bara haha! xD
Har läst att silverschampoo bara funkar på de som blonderat extremt och vill få bort lite gula toner. Men hoppas de funkar på de här med ^^
Det stämmer inte! :) det funkar på allt blont hår, bara att resultatet kommer snabbare och blir intensivare om man är t.ex. platinablond.
#13: Okej tack så mycket! :)