Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 4726 ggr
Bondkaka
0

Vad hände med mitt hår?! :(

Har använt "Head & Shoulders dry scalp" i över 1 års tid nu och varit helnöjd med den, då jag ofta innan hade torr hårbotten och fick lätt sårskorpor.

För ca 1 vecka sedan började jag duscha varje dag istället för varannan dag, då snart pollensäsongen kommer brukar jag försöka duscha varje dag håret så jag får bort partiklar och undviker för stora reaktioner.

Men… i förrgår började jag märka att mitt hår kändes flottigt på vänstra sidan av luggen, misstänkte då att jag kanske råkat få upp oljan från händerna i håret när jag torkade av mig.

Så igår när jag duschade igen tog jag helt bort oljan och skulle se om håret kändes bra igen, men icke.. nästan värre flottigare/stela hårstrån längs hårbottnen.

Är det fel hårschampo att använda nu när jag duschar varje dag?

Jag misstänker att det är talgkörtlarna i hårbottnen som fått sig en chock av att jag börjat duscha nu varje dag och därmed tillsatte allt naturliga fettlaget i botten, men vad ska jag göra åt det nu för att jag nu i vår ska kunna duscha varje dag, utan att håret ska bli såhär äckligt? :(

Väldigt tacksam för snabba svar!

Zabbio
0

Använd honung, iaf till hårbottnen. Honung är läkande för skadad hud och tvättar bra också.

Håret kommer inte bli lika torrt som med schampoo, vilket gör att det kan kännas lite fett - som andra dagen efter valig duschning typ - men man får volym och det fettar inte ner fort. Iaf funkar det så för mig. Jag måste tvätta håret minst varannan dag för att det inte ska vara fett, men med honungen testade jag hur länge det kunde gå utan att tvätta, när jag ändå bara skulle vara hemma, och det blev inte fett förräns dag 4.

Skölj ur med hett vatten. Sen kan man ''stänga'' håret med kallvatten om man vill, men för min del behövdes det inte.

Känner du att det inte blir rent nog med honung kan du ju använda vanligt schampoo först och sen ta honungen för hårbottnen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bondkaka
0

Mja är inte så sugen på att köra på honung utan något Schampo som jag kan använda varje dag, utan att min fd torra hårbotten ska bli helt plötsligt "försvarande" och bilda massa fett :(

Elsa
0

Honung är faktiskt en riktigt bra tvättmetod, för en del iaf. Men förstår om du inte vill använda dig utav den :)

Tycker du isåfall ska satsa på ett väldigt milt Schampo, kanske ett för barn? eller blanda ut det med Balsam kanske. Eller enbart köra på Balsammetoden? :) funkade toppen för min hårbotten, dock kör jag inte på BM längre.

Bondkaka
0

Men om man använder Balsam istället för Schampo varje dag, blir inte håret flottigare då? :S

-Idaoh-
0

Tar ett tag innan BM ger resultat , man kan uppleva att det är flottigt ett tag tills håret vant sig :) Man kan däremot inte köra på vilket Balsam som helst

dryas76
0

Kan du inte bara skölja genom håret vissa dagar istället?

Så gjorde jag då jag tränade varje dag en period. Hade i lite Balsam i topparna endast.

Bondkaka
0

Ja Balsam kanske fungerar i längden isf.. men vore ju bra om jag kunde ha ett shampo jag kan använda varje dag som inte gör så jag får mjöll/torr hårbotten/sårskorpor och samtidigt inte tar bort naturliga fettlagret och blir flottigt :\

Elsa
0

All Schampo tar bort naturliga fetter och oljor i hårbotten, speciellt om du använder det varje dag så att håret inte kan återhämta sig och börja skapa det. Det är därför man inte ska duscha så ofta.

Innan så tvättade jag mitt hår minst varannandag, men när jag började med BM blev det mer sällan. Jag slutade för att jag hittade inga produkter som jag tyckte höll måttet. Höll på i nästan ett år. In och läs på lockig.se, där finns det massor av tips :)

Chamy
0

Håller med #6, skölj bara igenom håret varannan dag så slipper du misshandla din hårbotten/ditt hår.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Bondkaka
0

Idag duschade jag efter att ha hoppat över en dag och köpte classic clean head & shoulders. Märkte direkt stor skillnad och håret är inte alls lika fett :D

Så kan ha berott på fel Schampo om man ska duscha ofta..

dryas76
0

Kan rekommendera biolage mjällschampo dessutom!

zuperzero
1

Köp ett mildare Schampo, t.ex. faith in nature, om du inte är beredd att köra Balsammetoden.

Jag tror dessutom att head & shoulders är bland de värsta schampon som finns, har läst att de innehåller sjukt starka ämnen.

Min pojkvän har haft problem med utslag och finnar i hårbotten, han använde ofta head and shoulders förut. Nu gör han som jag och tvättar med Balsam, han har nästan aldrig några finnar eller utslag längre. 🙂

Arinya
1

Vad jag vet så torkar head and shoulders ut håret?  

Dessutom ska man verkligen inte tvätta håret med Schampo varje dag, det är kasst som bara den för håret. Håret blir torrt och beroende av att tvättas så ofta… 

har jag hört iaf..