Hår iFokus

Hår

Etikettbilder
Läst 19928 ggr
Cordata
5

Långt hår bildtråd :)

Tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd där man visar upp längden på sitt hår. Skriv hur länge ni har sparat, hur ni sköter håret och hur långt ni vill att det ska bli :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Cordata
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sparat sedan jag var liten och har egentligen aldrig haft kort hår. När jag var 15 klippte jag dock av det till precis under brösten då det var väldigt slitet. Jag toppar mitt hår en gång om året, vanligtvis sent på våren. Det är för att håret tar mycket stryk under vintern.

Håret tvättas två gånger i veckan med både shampoo, Balsam och inpackning. Använder aldrig Locktång, plattång, hårspray och dylikt. Däremot lockar jag håret med flätor eller strumpor ibland. Håret var lockigt då jag var liten, men numera är det så tungt att det raknar.

Bilden är en före och efterbild då jag toppade det i sommras.

noraa
1

oh nu får jag ångest jag som klippte av mitt långa hår alldeles nyss :\:(

Cordata
2

#2 Jag är säker på att ditt hår blev fint som kortare med :)

Ingen annan som har lust att beskriva hur de sköter sitt hår? Man måste ju inte ha jättelångt hår för att platsa i tråden ;)

mjuhm
1

Så här långt/kort är mitt hår (har ingen bild på mitt hår bakifrån). Jag har klippt mig lite hur som helst, & hade för två år sedan till axlarna ungefär. Det växer otroligt långsamt & jag toppar det ungefär en gång per halvår.

Efterssom mitt hår är väldigt tunt, vill jag gärna locka det, tuppera det & så för att få volym. Dock blir mitt hår inte lätt slitet. Har aldrig riktigt brytt mig om håret tidigare, men har tagit mig i kragen & skaffat mig värmespray, så det använder jag innan plattången kommer fram.

Jag tvättar det med Schampo & Balsam varannan eller var tredje dag, efterssom jag får väldigt fett hår snabbt.

Jag har alltid haft SPIKRAKT hår, överdrivet tunt & "hängande". Det har inte haft något liv i sig, bara hängt rakt ner, så det nästan slickar sig mot ansiktet.

Jag sover för det mesta alltid i fläta, & gör hårinpackning 2-3 gånger i veckan. Fönar aldrig håret, utan kramar ur vattnet istället (eller om jag vill få det torrare snabbt så gnuggar jag..). Har färgat mitt hår väldigt mycket sen jag gick i fyran, dock aldrig blekt det, vilket är bra ju :)

Jag vill ha mitt hår en bra bit nedanför brösten.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

ComingTogether
1

Har ingen bättre bild på mitt hår just nu. Det är naturligt rött men jag har färgat det både brunt och nästan svart och även haft permanent, något jag ångrar väldigt mycket. Jag fick nämlingen klippa bort nästan allt hår, i omgångar, men nu har det börjat bli längre igen, äntligen!

Just nu använder jag mig av ett Schampo och en Olja från märket Nashi Argan. Håret blir HELT underbart! Jag har annars ganska trist, platt och tunt hår men det känns som att dessa produkter plockar fram det allra bästa ur mitt hår. Har läst om Balsammetoden och funderar om det kanske vore något att prova på? Då mitt hår ganska lätt blir fett så funderar jag på hur det kommer gå…

Annars så plattar, lockar och fönar jag håret i princip aldrig. Det har hänt att jag lockar det inför någon fotning men annars låter jag det vara rakt. Jag låter det självtorka och ibland lockar jag det genom att sova med flätor eller med håret i en bulle.

Kom igen nu allihopa och dela med er av era vardagsritualer!

kkarinn
13

jag gör så lite som möjligt medmitt hår. försöker tvätta det en gång i veckan….köper inpackningar i mathyllan på ica, färgar bara utväxten och försöker låta bli platt tången :) annars köper jag Balsam från matrix(min personliga favis)

jag klipper det själv ofta med, fast pyyyytte lite varje gång,  har ner till svanken och uppklippt men vill ha en dec till :)

ComingTogether
0

#6 Sjukt vackert hår du har! :D

kkarinn
0

#7 taaackKyss

[Ellahpella]
0

Jag har i skyddande medel i mitt hår varje dag eller flera
gånger om dagen för att det inte ska bli så slitet. Jag klipper håret själv,
men då toppar jag oftast bara någon cm.

Jag har självlockigt hår, väldigt lockigt.

På Bild 1 har jag borstat ut lockarna för att dom inte ska
vara så extrema, har även tuperat, sprayat.

På Bild 2 har jag bara plattat håret.

Jag fixar håret dagligen med slitande produkter och sätt (ex
plattar & tuperar mm) Dock fungerar det skyddande produkterna bra och mitt
hår har hållit sig tjockt och bra.

Jag har alltid haft långt hår, men aldrig så långt som nu.

Vill spara ut någon dm till.

[Rhodugune]
6

Vilken roligt tråd, jag tycker det är väldigt intressant att höra hur andra lång-håringar tar hand om sitt hår. :)

Cordata, har du någon slutlängd du hoppas nå på ditt hår?
Det ser väldigt friskt och vackert ut, det ser verkligen som om din hår rutin ger resultat. :)

#5 Du passar verkligen i den hårfärgen och jag måste säga, du är söt i kubik!

#6 Vilken vacker fall du har, så vackra s-lockar, jag tycker du verkligen ska låta bli platt-tången. ;)

#9 Ja, det syns inte på håret att du grejar en del med det, men var försiktig, ibland kan det gå fort om/när håret väl påverkas av medel och att man hettar upp det under styling.
Jag menar inte att läsa dig på näsan, vill bara att du ska få behålla ditt fina långa hår, det är så tråkigt att det tar låg tid innan det växer ut igen. :)

Det har tagit många år innan jag hittade rätt rutin för mitt hår, för långt hår är något jag alltid drömt om, riktigt galet långt, som en del jag träffarint kan låta bli att fråga varför jag vill ha… :D

Jag har några centimetrar kvar sen har jag hår nedanför rumpan/(classic som längden också kallas), det är mitt delmål just nu, sen vill jag se om det forfarande ser friskt, fint och tjockt ut ner på låret…sen får jag se.
Mycket beror på hur mer och mer svårskött det blir samtidigt som det blir allt längre, som det är just nu är det helt okej.

Jag kör med balsam-metoden, tvätter hårbotten emellanåt med schampoo, då jag kan bli rätt svettig och fet i håret av att ha en häst att sköta varje dag, brukar då först ta rikligt med Balsam i längderna, så att de skyddas emot det värsta när jag sköljer ur schampot.

Min stora hårtvättar-dag sker en gång i veckan, passar då på att mysa i badet med hårinpackning en 45min till en timme.
Blandar det själv, avokado, honung eller olivolja är de vanligaste huvudingredienserna. :)

Något som jag däremot alltid använder är äppelciderviäger i sista sköljningen, jag gör så att jag fyller handfatet med en till två liter vatten och ca en dl äppelcidervinäger, doppar sen  håret och sköljer också min hårbotten ordentligt.
Den är ganska känsligt, men sen jag började med äppelcidervinäger är det ytterst sällan jag känner av det.
Det bästa är dock att mitt hår blir blir så glansligt och superlätt att reda ut, inget annat medel jag provat har gett samma effekt.
Sköljningen gör att hårstrået stänger sig, det är särskilt bra att göra efter en inpackning eftersom det gör att strået öppnar sig.

Sen låter jag det luft-torka, igen borstning heller så långe håret är blött.
Borstar håret gör jag oftast bara två gånger om dagen, en gång på morgon innan jag sätter upp det och en gång på kvällen innan jag flätar det för natten.
Den borste jag använder oftas är min tangle teezer, men har även en klestandad kam och en svinhårsborste.

Det blir mest att jag sätter upp håret i olika typer av knutar, tycker det sliter minst, har ytterst ytterst sällan håret i hästsvans, efter en period då jag haft det ofta och då upptäckte att jag helst plöstligt hade som en extra gloria av avslitna hårstrån i nacklängd… eeeck!

Sen måste jag erkänna är jag väldigt dålig på flätor och olika håruppsättningar överlag…borde träna mer, så jag har lite mer variation.

Jag har kikat på den här frisyren, den ser invecklad ut men jag tror inte att den är så svår som jag trodde och ett stort plus, den har inte en massa flätande! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=D-sjwe5pzTs&list=PLF3508F6411A91FDE&index=85&feature=plpp_video
Jag är så förtjust i hennes tutorials, hon är så söt och gör så fina håruppsättninger.

Det var inte meningen att jag skulle skriva så mycket, bevisligen lägger jag rätt mycket tid vpåp mitt hår. hehe

Hoppas någon orkar läsa igenom allt, i så fall hoppas jag att du hittat nåt läsvard som lön för mödan. :)

Kram, Maya

ComingTogether
2

#10 Tack så jättemycket!

Det här är mitt hår efter sista schampotvätten, jag tänkte börja med Balsammetoden men det blev fettigt direkt efter duschen och det kändes inte så kul att vara till skolan med fett hår. Jag vet inte vad jag gjort för fel för produkterna är godkända på lockig.se. Nu har jag i alla fall börjat tvätta med schampo/balsam så det är fint igen.

kkarinn
0

#11 mitt hår blev också jätte fett när jag började med Balsammetoden, det tog ca två veckor för att det skulle bli normalt. inge så vidare kul att gå runt som ett smör paket..

#10 oj vad låååångt! jag har ju inte rikgit så långt men nästan, och när du sätter upp håret i en knut eller något, får du ont i huvet för att håret blir så tungt? det får i alla fall jag :(

Cordata
0

#10 Tack för superbra tips om hårskötsel! :)

Jag har väl inget direkt mål, mer än att det ska hålla sig i höft-längd och samtidigt se friskt ut. Sedan får det bli så långt det kan, men på det sättet jag sköter det nu blir det inte mycket längre. Kanske kan jag få det ner till låren med din metod? Ska nog testa i sommar (så slipper man se ut som ett smörpaket i skolan ^^).

[Rhodugune]
0

# 11 o #12 Mitt hår blev också rätt fett i början det tog nog minst ett par veckor innan det vant sig vid den nya rutinen.

Ett tips om ni har gett upp är att det inte räckte för er med bara en sista schampoo tvätt.
Mitt hår blev aldrig super fett och det låter som om det kan vara att ni inte fått ut alla siliconer om håret känns som smör.

Men annars kanske ni kan göra som jag, alltid tvätta längderna med Balsam, men att tvätta hårbotten emallanåt med Schampo, det kanske är något som också skulle fungera för er?
Det är betydligt skonsammare för håret.

Eller så kanske ni använder ett Balsam som är för vårdande för ert hår, jag kör på Naturelles Balsam och använder deras shampo som sista shampo och emellanåt Schampo och även som duschtvål så jag är säker på att jag använder en tvål som inte har fel ämnen i sig.

Ta fundera också på vilka andra medel ni använder i håret, men även vissa hudkrämer och annat man kan få på händerna i sin vardag, skaka hand med folk, ta i dörrhandtag och sen för över i håret kan ge fett hår, det är därför man med jämna mellanrum måste tvätta med ett sista-shampo igen, så att man får bort det.

#12 Angånde om öm hårbotten. jag har oftast håret uppsatt i låga knutar, emellanåt testar jag att ha min frisyr lite högre, ibland går det hur bra som helst och ibland blir min hårbotten väldigt öm.
Men jag tycker det är långt ifrån illa nog för att jag ska ens fundera på att  klippa mitt hår kort. :)

#13 Vad kul att du tyckte om mina tips, jag hoppas du kan ha så långt hår du vill och att det fortfarande ser friskt ut. :)
Mycket beror på hur skonsamt man sköter det, men sen sitter det också till en stor del i vilka gener man har… tyvärr.
Allt man kan göra är att ta hand om det på bästa sätt och se hur långt det räcker.

Här är en bra tutoriel på hur man på skonsammaste sätt tvättar håret med Schampo, när man har långt hår.
http://www.youtube.com/watch?v=zzEjdmXaUUU&list=PLF3508F6411A91FDE&index=61&feature=plpp_video

Här är en till om hur man borstar oxh lite om borstar o kammar och en bra basic knut:
Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=fmTL4cvr7q0&list=PLF3508F6411A91FDE&index=63&feature=plpp_video
Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=PrM8JQR3sUE&feature=related

Här är några några fler knutar som är enkla att göra, om man gillar knutar som jag. :D

Två för en The Figure 8 / Infinity Bunhttp://www.youtube.com/watch?v=Vyc-1cT9_AE&list=PLF3508F6411A91FDE&index=16&feature=plpp_video

Nautilus Bun
http://www.youtube.com/watch?v=b86ZH0J7xtE&list=PLF3508F6411A91FDE&index=74&feature=plpp_video

Knot Bun
http://www.youtube.com/watch?v=JiGTXkUhFKE&list=PLF3508F6411A91FDE&index=55&feature=plpp_video

Messy Bun for Long
http://www.youtube.com/watch?v=_OxVkmudR0A&list=PLF3508F6411A91FDE&index=79&feature=plpp_video

Ursäkta direkt länkarna, av någon anledning fungerar inte min infoga-länken-knapp.

Jag har lärt mig mycket det senaste halvåret genom http://longhaircommunity.com/ som jag varmt rekommenderar, de är så trevliga och hjälpsamma där och långt mer erfarna än jag. :)
Torrin, hon med alla tutorials jag lagt upp har, är medlem där.

Jag lovar de har svar på allt. :)

Kram, Maya

mandizen-
0

Mitt hår som borde taggas i "slitet hår i fokus"!

[Rhodugune]
0

#15 Det är lite svårt att se, bilden är så brusig, men jag tycer inte att det ser särskillt slitet ut, det ser både tjockt och glansigt ut.

Hur sköter du ditt hår?
Kanske det finns saker du kan göra för att hindra att det slits på mer än nödvändigt. :)

Catta-
1

Halvtaskig bild på mitt hår. Har sparat sedan 2004/2005 då jag klippte axelångt. Tvättar det var 3:e/4:e dag med ett billigt schampo/balsam från Netto :P Brukar även toppa det lite då och då själv.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Rhodugune]
0

Vad fint hår du har, jag gillar verkligen nyansen du har på håret. :)

Och billigt är inte alltid det samma som dåligt, jag tvättar/sköter också håret med i mina ögon billiga produkter, som bla äppelcidervinäger, kokosolja och Naturelles Schampo och Balsam.

Catta-
0

Tack :) Det funkar bra på mitt hår iaf :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Moctezuma
8

Har bara ett halvdåligt spegelbildsfoto på mitt hår, men det syns hur det ser ut åtminstone ;)

Varannan dag tycker jag det är fantastiskt med långt hår, varannan dag skulle jag kunna skicka det till månen med enkelbiljett.

Stylar inte, använder varken plattång, spray eller liknande. Tvättar 2-3 gånger i veckan med Schampo och Balsam. Borstar alltid ut det innan jag flätar det och innan jag tvättar det.

Klipper topparna vartefter jag ser att de delar sig och går till frissan ungefär en gång per år.

Har inget speciellt mål med mitt hårsparande. Skulle egentligen vilja klippa upp det lite, så att det skulle vara lättare att handskas med.

kkarinn
0

#20 ååh vilken fin färg!

ComingTogether
0

#Hur länge har du "sparat"? :) Jättevackert var det iaf!

Jag tycker förresten att ni allihopa har supertjusigt hår! Mer bilder tack! :)

ComingTogether
0

Oj, '#21' skulle det stå!

[Rhodugune]
7

#20 Vilket fint långt och friskt hår du har, det verkar gilla ditt sätt att sköta det. :)

Om ni vill se fler bilder kan jag lägga upp några bilder på min kompis Jennies hår, hon tvättar också håret med balsam-metoden och använder samma grejer som jag.
Hennes hår är ca 2 dm längre än mitt och gör mig vild av avund med jämna mellanrum, men hon är för söt o snäll för att den känslan ska kunna hålla i sig några längre stunder.
Jag hoppas att jag en dag har lika långt hår som henne. :)

[Rhodugune]
9

En till :)

[Rhodugune]
10

Den sista, det är jag som tagit bilderna, vi har hemskt kul att fota ihop. :)

Moctezuma
0

#21 Tack ska du ha!

#22 Vet inte om kommentaren var riktad till mitt inlägg (#20), men jag kan hur som helst säga att jag sparat i  5-6 år. Har visserligen kapat lite ordentligare ett par gånger, men aldrig så att håret blivit kort :)

#24 Tack! Väldigt fina foton du har tagit, måste jag säga.

ComingTogether
0

#27 Ja, kommentaren var riktad till ditt inlägg! Så jäkla virrig… haha

Jag har varit så elak med mitt hår i flera år med lockpermanent, färgat mörkt och färgat mörkt igen. Men nu har jag snart haft min naturliga färg i ett år och då har det blivit bra mycket friskare och längre.

Rhodugune: Vilka vackra bilder! Och sånt hår! Och klänningarna! Har länge varit sugen att fotografera i det stuket. Fattas bara en vacker klänning och några dm hår! haha :)

[Rhodugune]
0

#27 och #28 Tack, vad roligt att ni gillade dem. :)

#28 Det finns alltid photoshop, då kan du få hur långt hår som helst. ;)

ComingTogether
0

#29 Men det är ju fusk ju! ;) Haha nej men det är faktiskt på god väg, blir bara lite otålig. Var har ni hittat klänningarna? Nåt i den här stilen hade suttit ganska perfekt faktiskt! http://www.outfit4events.com/elven-queen-p-6675.html

[Rhodugune]
1

#30 Hehehe!
Den klänningen var väldigt fin!

De klänningarna har jag sytt själv, det är inte så svårt. ;)
Jag fick ett sånt bra tips för några år sen, har använt mig av det här mönstret hur många gånaer som helst, inte bara till fantasy-inspirerade klänningar.
Man kan använda en tjej t-shirt som mönster!
Funkar hur bra som helst, jag gjorde så att jag tog en som satt bra men var lite sliten och repade upp den i sömmarna, klippte av både framdelan och bakdelen rakt på mitten.
Sen klippte jag de igen på mitten, så att jag fick 4 delar av både fram- och baksidan av tröjan.

Jag började nedifrån att klippa rakt, fram tills jag kom till där man har böstet/skuldran och klippte i en kurva över där och så att jag hamnade mitt emellan mellan axeln o halslinningen, när jag klippt klart.

Sen ska man ha ett mönter för framstycket, ett framsidostycke, ett bakstycke ett baksidostycket och en ärm, förutom ärmarna så kommer klänningen bestå av 8 delar.

Om man vill testa hur slutresultatet blir utan att slösa på tyget man tänkt använda, så brukar jag ta ett gammal lakan eller liknande och sy upp plaget i, så ha man en chans att se att allt ser ut som man tänkt sig.

Sen tar man bara och anpassar hur lång man vill att klänningen och dess ärmar ska vara.
Ett bra tips är att mäta ärmens längd på utsidan av din böjda arm.

Jag har lärt mig det den hårda vägen, med inte bara ett par för kort ärmar! Skäms

Hur halslinningen ska se ut, rund, fyrkantig, stor eller liten är bra att bestämma när klänningens delar är ihopsydda, ta lite i taget och glöm inte sömsmånen.

Jag har inte mer än de sykunskaper jag lyckades skaffa i skolan, sicksacka delarna, sy ihop med raksöm, backa i början o slutet för att tråden inte ska repas upp. :D

Bidrar med en närbild på en annan klänning jag använt samma mönster till.

Jag vet inte om du är intresserad av att lägga ned tid och fixa det här själv, men jag gillar att sy och det är så roligt att kunna bestämma precis hur man vill att kläningen ska se ut, istället för att försöka hitta vad man söker.

Plus det blir mycket billigare! :)

Om du skulle känna dig inspirerad och har frågor, fråga på. :)

Kram, Maya

Alex
2

Vill påminna om att det här är ett hårforum och tråden handlar om långt hår. Ni får jättegärna diskutera klänningarna, men gör det då gärna via PM. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Rhodugune]
5

Förlåt, det ska inte hända igen!

Tack för den vänliga tilrättavisningen. :)

Jag böter med en hårbild på en håruppsätting en kompis gjorde på mig i höstas, som jag gillar väldigt mycket.

Kram, Maya

Sweelin
0

Otroligt vackra hår ni har!

Vill cokså ha tjockt, långt och lite små-vågit hår… Har tunt och platt Rynkar på näsan

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

EvelinaS-L
3

Vet inte om det här klassas som "långt hår" men chansar Glad
och ja, det är vääääldigt slitet, men inte så lustigt eftersom att jag tvättar det varje dag, plattar det varje dag och färgar ganska ofta, tyvärr :(

_Kram Evelina
_

Cordata
3

Vad härliga hår ni har, så kul att se bilder :)

Kan meddela att jag har gått på blasam metoden i en månad nu och håret har aldrig varit mjukare och glansigare. Så det rekomenderas även av mig ;)

Har just kapat av en decimeter, men jag hoppas att Balsammetoden gör att håret inte blir lika slitet.

Cazzos
0

#36 Balsammetoden gör inte håret mindre slitet, utan det är hur du behandlar det Flört

Jag slänger upp en bild på mitt hår här ikväll Cool

Chamy
0

#37 Balsammetoden kan absolut hjälpa till att minimera skadan på håret. Inte skada som redan är där, det går aldrig att laga, sedan gammalt. Men eftersom det håller håret återfuktat så minskar skadan som uppkommer av att håret alltid är torrt. Detta tillsammans med att behandla håret väl i övrigt är alltså en väldigt bra metod för att minska skadan på håret.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Cazzos
0

#38 Det är det jag menar, förlåt Tungan ute

Formulerade mig lite fel. Jag menade förstås att håret inte blir mindre slitet än vad det redan är (att det repareras dvs) bara för att man använder Balsammetoden. Glad

Cordata
0

#39 Haha, det vet jag redan Tungan ute(Men alla vet nog inte det iofs)  Det enda som är levande är ju i hårrötterna och det som är dött kan ju inte läka. Jag tänkte mer att bsm kan skydda mot ytterligare slitage.

Är bara läskigt så kort håret känns när man just har klippt det, ändå går det ner till bäckenbenet ^^.

Cazzos
0

Jag vet inte varför mitt hår är så snett på bilden, hahaha!

Menmen, jag tvättar iallafall mitt hår varje/varannan dag.. Tvättar med Balsammetoden och har gjort det i snart ett helt år Glad
Brukar tvätta håret med ägg ibland och nån gång i månaden eller mer sällan så tvättar jag håret med SLS-fritt barnschampo. Det är sällan som jag använder hårinpackningar, jag brukar bara låta balsamet sitta kvar en stund innan jag sköljer ur det Flört

Har börjat föna håret mer ofta nu. Förmodligen på grund utav att jag alltid duschar på morgonen innan skolan och vill gärna gå hemifrån med torrt hår. Flört
Inte torrt som i torrt och skadat hår, utan inte blött med andra ord Flört

Jag håller på och sparar ut mitt hår just nu, så jag klipper topparna var 3:e eller var 4:e månad. Skrattande

Använder inga hårsnoddar som sliter på håret, och jag brukar sova med hästsvans med jämna mellanrum.

Borstar håret 2 gånger dagligen med vanlig hårborste samt med fingrarna i duschen.
Anledningen till att jag borstar mitt hår så ofta med en hårborste är för att jag har skandinaviskt, fint hår som gärna tovar sig om jag inte borstar det. Rynkar på näsan

Cazzos
1

"Närbild"! Glad

Birke
5

Här är mitt hår, når ner kanske lite längre ner än till bh-bandet. Balsammetoden och klipper de enskilda kluvna topparna jag hittar,  snart dags igen kanske eftersom jag inte klippt mig sen i augusti. Kan dock inte komma på om jag vill klippa lager eller om jag vill spara ut lagren.

Mitt hår är inte så rött som på bilden, utan mer tråk-brunt. Färgar inte ofta, men är nog dags igen för en uppfräsching. Stylar inte ofta, fint som det är eftersom jag tvättar med BM.

PetraTörnblom
0

svar på #10 skrivet av Rhodugune inlägg:

f***n vad fint hår mässiska! - skulle kunna göra vad som hälst för det där håret !! :)

[dynamitella]
7

Bilden är tagen i början på December i fjol. Man ser på bilden att det är jag själv som klippt mig med en kökssax de senaste 5 gångerna. Men jag är väldigt lockig, så det syns bara om jag plattar det (ska dock klippa mig om en månad).

Jag sköter det dåligt. Tvättar med YES diskmedel en gång i veckan, och annars med head&shoulders shampoo och Balsam. Ibland har jag en hel dag med inpackning, men det händer mest på sommaren. Jag går i vinter-dvala och slutar bry mig när det blir kallt :) Jag bleker det en gång i månaden ungefär, och då med följande: http://fridajohanssonsblogg.blogg.se/images/2011/syoss-professional-performance-mozilla-firefox-2011-11-07-223128_174029349.jpg

Jag snaggade mig sommaren -08, men har klippt mig 6-7 gånger sen dess. När det når rumpan (5-10 cm till) är jag nöjd :)

kkarinn
0

lite nyfiken , varför tvättar du det med yes?Tungan ute

[dynamitella]
0

För att jag är fattig och har väldigt fet hårbotten :) Jag har många gånger (under långa perioder), har jag provat milda shampon och Balsammetoden, men det fungerar aldrig riktigt.

Om jag inte tvättar håret med riktigt starka grejer blir mitt hår fett samma dag jag tvättar det :)

(jag rekommenderar ingen att göra som jag, men för mig fungerar det)

Crest
0

Har inte särskilt långt hår ännu, men fattade det som att man kunde posta ändå, om man håller på att spara ut det? :)

Så här långt är mitt hår just nu (ska försöka ta en bild där man ser längden bättre sen). Lägger jag bak det på ryggen når det längsta till bh-bandet och när det är blött (=rakt) är det 10-15 cm längre. Har målmedvetet sparat ut i lite mer än ett halvår, samtidigt som jag började med Balsammetoden.

Tvättar håret med Balsam ca 1 gång i veckan och har i vårdande Balsam varje gång jag duschar, då jag också reder ut håret med en bredtandad kam (borstar aldrig!). Sköljer inte ut allt utan lämnar kvar lite i längderna. Inpackningar gör jag alldeles för sällan, kanske max 2 gånger i månaden, men brukar så ofta som möjligt ha i lite Olja eller Balsam i topparna på kvällen. Klipper topparna gör jag ungefär 2-3 gånger om året, och då och då sitter jag och klipper av kluvnda toppar jag kan hitta en och en… :P Använder aldrig plattång eller liknande, däremot har jag börjat torka håret med fön (med "tratt" och låg värme/hastighet) nu på vinterhalvåret. När jag sätter upp det försöker jag alltid att använde mjuka tofsar, och absolut inga med metall! Sover gör jag oftast med flätor som jag varierar för att inte slita på samma ställe varje gång.

Mitt mål är att ha till midjan i lockigt tillstånd (ungefär till höfterna när det är rakt) men sen får vi se, kanske vill ha det längre när jag väl når dit ;)

[oskuldast]
9

Här är mitt hår, fick fnatt och ville ha något coolt så färgade det blått xd
Har länge använt löshår men är nöjd med min längd äntligen, så har slutat med det.

Jag tvättar håret som vanligt, ger en inpackning då och då.. Just nu är det sjukt slitet då jag har fått bleka sönder det för att nå min önskade färg!

mejamylove
0

#49 Pretty hair O_O  går färgen ur fort? vad färgade du med, Directions? :)

[oskuldast]
2

# Tack!! För mig gick den inte ur fort:) fast jag gör ju vissa saker så att färgen ska stanna så länge som möjligt, skälja med kallt vatten, lägga i lite blå färg i schampo/balsam osv. Färgade med Manic Panic shocking blue:)

Baraamandah
0

Såhär ser mitt hår ut idag, ganska slitet. Jag vill ha håret ner till rumpan ungefär då jag tycker det är sååå fint!  Jag sköter inte mitt hår på något speciellt sätt, jag duschar av det 2-3 gånger i veckan, brukar låta det självtorka om jag inte ska iväg och det är bråttom, plattar det aldrig & lockar kan hända 2 ggr om året ! Sover oftast med utsläppt hår, & har typ aldrig det uppsatt, klär mig inte i det :$   Sov med flätor inatt så smått lockor på bilderna annars har jag spikrakt :)

Bloggare på threesimsnerds.blogg.se

[Rhodugune]
0

#52 Ditt hår ser friskt och fint ut, ser ut att tycka att din skötsel av det fungerar. :)

Lycka till med din mållängd och var uppmärksam om det blir mer slitet, då längre hår oftast kräver lite mer skydd emot slitage för att det inte ska synas till slut.

[_hsleiufhbtv]
2

Vet inte om det räknas som långt men ändå Tungan ute

Baraamandah
1

#54 Vadå om de räknas som långt! *avis*

Bloggare på threesimsnerds.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
0

#55 haha okej då ^^

[Noctifer]
0

Mitt hår för snart en månad sedan, nästan ner till midja och längre ska det bli då det fortfarande känns kort. Funderar lite smått på om det kan behövas toppas snart dock.

Tror håret antingen är okamat eller "fingerkammat" efter jag tvättat det

[Tilde]
1

Såhär långt är mitt hår när jag plattar det :) Bilden är tagen precis efter färgning i oktober månad och ja, det är ganska slitet för jag blonderade det under flera år. Obestämd Jag slutade klippa mig på högstadiet (alltså mycket, har endast toppat sedan dess)… då hade jag hår till halsen, alltså mellan haka och axlar. Jag fick dock klippa av 1 dm i våras, men jag tycker det har växt ganska mycket ändå :) Är 21 nu.

[Rhodugune]
2

#57 Vilket härligt hår du har Noctifer. :)
Det ser väldigt friskt och fint ut, skulle inte tro att det behöver toppas.

Ibland funderar jag på att toppa så att mina toppar får lite mer tjocklek, men samtidigt älskar jag mina "fairytale endings".

Här en bild från idag, sköter fortfarande håret på samma sätt som jag berättat tidigare i tråden, men nu har det blivit lite längre så jag tänkte uppdatera och lägger in en till.

HUMAN0ID
0

Inte världens bästa bild, men hittade tyvärr ingen annan! Hoppas det är okej.

Förr hade jag riktigt långt och vackert hår, men det var innan plattången började användas varje dag, jag brydde mig ingenting om mitt hår och allteftersom blev det tunnare, kortare och slitnare.

För ett par månader bestämde jag mig för att verkligen vara mer noga med mitt hår. 

Jag använder Balsammetoden, sover alltid med fläta, dushar håret i så kallt vatten jag klarar av, borstar aldrig håret när det är blött, använder bara snoddar utan metall och har i inpackning varje gång jag dushar håret, som får sitta i oftast flera timmar.

Har nu för 2 veckor sedan slutat använda plattången helt (förutom luggen). Jag fullkomligt HATAR mitt lockiga hår, men nu när jag blekt sönder det för att färga det lila från rött så är jag tvungen så jag inte tar död på hela håret! Förhoppningsvis ska jag sluta platta luggen också, men det är ganska svårt då den är bedrövlig som lockig, titta bara på bilden så ser ni vad jag menar..

Mitt hår är riktigt slitet, men ändå blekte jag det 2 gånger under samma helg. Inte särskilt smart. Som tur var överlevde håret och det blev bara lite tunnare.

Toppar håret då jag ser att det behövs.

[_hsleiufhbtv]
0

#60 Men det var ju hur fint som helst! Älskar den lila färgen

[dynamitella]
3

Utvecklingen sen tidigare i tråden :)

HUMAN0ID
0

#61 Tack så mycket! Dock försvann färgen ganska fort, är mer lila/rosa/brun/röd nu haha.. Lite allt möjligt blev det. Har bara inte orken att fixa det..

Intehärutandär
0

Jag har haft långt hår hela mitt liv. Midjelångt sedan 9an (1995) till 2006. Då klippte jag av mig så jag hade ungefär mellan hakan och axlarna. Efter det har jag sparat ut igen, men mitt hår växer så otroligt långsamt och är så tunt. Foton är taget för 1½ år sedan, men jag har varit sjuk 1 år nu och mitt hår har inte växt en cm är jag säker på . Tvärtom så har det brutits av, så överhåret är mycket kortare. :(

[Noctifer]
0

#59 tackar.

Faktum är att det blev toppat ca en månad senare, men då mest för att det inte skulle vara lika slitet efter hårfärgning

niare
1

har inte superlångt hår och gör inget med det, klipper det kanske 2-3 ggr per år och färgar 3-4 ggr per år. kör vanligt shampoo och inget värmeskydd eller likande

imorrn ska jag dock till frissan och klippa frisyr och färga haha kommer väll dö lite för har ofta bara rakt långt

[sakring2]
0

Så här ser mitt hår ut. Det är uppklippt i olika längder och det är tjockt. Det är självlockigt och det är min naturliga hårfärg med lite grå hår. Jag har aldrig färgat det. Tvättar det med Schampo 2 gånger i veckan och har i Balsam som man lämnar kvar i håret. Låter det alltid självtorka och gör ingenting med det  övrigt.

Chamy
0

Nu låser jag den här tråden eftersom den är så lång. Fortsättningen hittar ni här!

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer