Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1289 ggr
Wony
0

Torr hårbotten - hjälp!

Jag har länge schamponerat håret ungefär en gång per vecka, samt använt Balsam då. Sedan jag klippt bort mitt långa hår och skaffat kort frisyr har detta fungerat ypperligt, i snart ett års tid. Aldrig särskilt fett hår, men inte heller torrt. Helt enkelt ganska problemfritt.

Men nu för fyra veckor sedan ungefär så färgade jag håret. Följde självklart instruktionerna till punkt och pricka, och använde efterbehandling som man skulle. Det höll sig bra i några dagar.

Någon dag senare var håret torrt och strävt, påminde mer om en kvast än hår tyckte jag. Jag fortsatte dock med att bara tvätta håret en gång i veckan, för mer än så känns absolut inte nödvändigt när jag inte smutsar ner det så värst. Däremot tog jag en extra omgång Balsam och lät det verka ordentligt. Det torra i håret försvann rätt omgående.

Nu har det däremot börjat klia något rent ofantligt i hårbotten. Känns riktigt torrt och obehagligt, men håret är dock bra igen.

Är det en naturlig reaktion på att färga håret (att ösa ner kemikalier i hår och hårbotten förstår man ju är ganska dumt egentligen) eller att jag för ett tag sedan bytte Schampo? Tycker att det nya schampot ger betydligt bättre volym än det förra, vilket är jätteviktigt för mig, men funderar på om det torkar ut mer än det andra. Förut hade jag Fructis för skandinaviskt hår, nu har jag Wella Extra Volume.