Återuppliva håret?
Hej!
Jag har ett väldigt torrt, skadat och frizzigt hår som brister i samma takt det växer typ… Det är tjock och lite självlockigt/vågigt och består av riktigt tunna hårstrån, väldigt fint hår altså…
Men nu är problemet att det är helt livlöst…
Har funderat på att testa kokosolja, hur/när applicerar jag det? Hur ofta? Använder jag både Schampo och Balsam när jag tvättar ur det?
En annan sak jag funderat på är att kanske även använda arganolja, eller räcker det med kokos?
Mina normala hårrutiner är att jag blöter håret, masserar in Schampo (i hela håret =/), sköljer ur, masserar i Balsam (också i hela håret), tvättar kroppen och sedan sköljer ur balsamet… Sedan låter jag det endera lufttorka eller fönar det om jag ska gå och lägga mig eller gå ut…
Börja i småsteg och känn efter vad ditt hår gillar.
Mitt hår älskar oljor av olika slag, kokosolja är jättebra. Brukar själv bara skölja ur det och ha i lite shampo i hårbotten och sköljer så att shampot flyter med hela håret så behåller jag den återfuktande effekten men tar bort den feta. Alla hår reagerar ju olika på oljor så du får helt enkelt testa dig fram! 🙂
Kokosoljan kan du värma lite i micron och applicerar helst i torrt hår, då suger det åt sig bättre. Går också att använda som leave in.
Enkla saker du kan förändra är väl att inte duscha så ofta, nu skrev du ju aldrig hur ofta du duschar men 1-2 ggr i veckan är tillräckligt! Använd bara shampo i hårbotten, känns det som att du behöver använda det i hela håret någon gång så gör ju inte det något. Applicera balsamet i längderna så blir du inte fet i hårbotten så fort och det täpper inte igen hårsäckarna. Brukar själv använda någon Olja eller aloevera som leave in så håret inte ska se så frissigt ut, men då gillar jag naturligare grejer, annars finns det ju leave-ins att köpa hos frissan lr i vanlig butik. 😃
~mikkan
Oftast tvättar jag håret 2 gånger i veckan men inbland blir det 3… Mitt hår känns orent redan dagen efter tvätt men har så torrt hårbotten som kliar massor så kan inte tvätta oftare fast dwt ibland skulle vara skönt :-) Mitt hår har alltid varit så trassligt och jag har bara kunnat drömma om att klara mig utan Balsam, så att bara skölja ur med shampo som du låter lite skrämmande :-D får se hur mitt hår reagerar… :-) Hur ofta borde jag köra en inpackning? Till varje tvätt eller en gång i veckan eller vad tror du? :-)
Det är bättre att tvätta mer sällan, kliar din hårbotten så bör du titta över ditt shampo och inte använda Balsam i hårbotten. Massera gärna upp de naturliga oljorna som finns i hårbotten så det inte är så torrt. En sur lösning brukar också få bort klådan =)
Brukar använda Balsam efter jag sköljt ur, var lite otydlig såg jag.
Jag tycker att ju oftare man kör på inpackningar desto bättre! Om du har tiden till det så varje gång innan du hoppar in i duschen? 😃
~mikkan
Ok tack :-) nu fick jag en till fråga :-D äppelcidervinäger.. Hur gör man med det? Hört att vissa fått bort klådan med det… Kanske kan testa om inte kokosoljan hjälper mot det problemet? :-)
Du blandar helt enkelt 1 del äppelcidervinäger med 10 delar vatten och sköljer håret med det det sista du gör innan du går ur duschen. Du behöver inte skölja ur äppelcidervinägern efteråt, lukten försvinner =)
Brukar blanda mitt i en flaska och hälla över håret eller så tappar jag upp vatten i handfatet och häller i lite äcv och sköljer håret där! 🙂
~mikkan
Eftersom jag har dåligt med pengar fram till 7.3 så får kokosoljan vänta tills det, MEN… nu har jag för första gången tvättat håret "rätt" =P
Masserade in Schampo bara i hårbottnet och Balsam "kammade" jag in i längderna med fingrarna =) Efter det hällde jag i äcv-vattnet, luktar pyton! haha =P
Nu undrar jag… efter hur många gånger borde jag märka skillnad såväl i hårbottnet som i de torra längderna? Så jag vet om det funkar eller ej =P jag tyckte håret inte var lika trassligt när jag kom ur duschen men det kan också bero på att jag inte trasslat till det vid schamponering och balsamapplicering =P
och kan jag avsluta duschen med äcv-vatten också sen när jag har haft kokosinpackning eller är det onödigt att använda både och?
Ja, visst luktar det riktigt jäkla illa!! 😃 tur som så försvinner lukten när håret torkat ;)
Jag kände skillnad efter första gången, fast det beror väl på hur pass stor skillnad man vill ha. Mitt hår blev lättare att kamma, det kliade inte lika mycket och det kändes mindre frissigt. Lösningen gör ju också så att hårstrået stänger sig och kapslar in fukten från oljan så det är bara ett plus i kanten om du avslutar med äcv efter inpackningen 😃
För mig tog det 3-4 ggr av äcvsköljningar för att få bort klådan helt och hållet.
~mikkan
Tack! Då vet jag det =P Nu när mitt hår torkat lite så känns det faktiskt lite mjukare =)