Hår iFokus

Hår

Etikettbilder
Läst 7075 ggr
[Rhodugune]
2012-01-30 14:51
0

Hur lättskött är ditt hår/frisyr/längd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har rätt långt hår, har haft det länge, får ofta frågan om att att det inte galet mycket tid åt att sköta det?! och att de inte skulle vilja ha långt hår själva för att det tar så mycket tid att ta hand om…

Jag vet aldrig vad jag ska svara, jag tycker inte mitt hår är särskillt krävande, men det är också vad jag är van vid och tycker är inte att mitt hår är ansträngade att sköta.

Så jag är nyfiken på hur tar ni hand om ert hår och hur lång tid ägnar ni åt det per dag/vecka?
Och vad har ni för frisyrer, visa gärna bilder!

Min hårvård tar ca en kvart per dag, reder ut det två gånger om dagen, innan jag sätter upp det för dagen och innan jag flätar det för natten, tvätt tar en timme och det gör jag en gång i veckan.

Då tvättar jag det med Balsam, låter en inpackning/olja sitta en en timme medans jag ligger i badet och sköljer det sen med en äppelcidervinäger-sköljning.
Sitter sen resten av kvällen med det utspritt över fotöljsryggen och låter det självtorka på en handduk, det brukar vara mer eller mindre torrt dagen efter.

Är det galet mycket tid att ägna sig åt sitt hår?

Är tacksam för svar så jag har har något att jämnföra med, nästa gång jag får frågan, för det händer hela tiden. :)

[SweetRose]
2012-01-30 18:30
0

Wow, det låter som väldigt mycket tid! :O Men så har du fint hår också.

Jag har lite mer än halva din längd, självlockigt. Tvättar det ca 2 ggr/ vecka med rasullera och ibland lite Balsam. Ibland blir det en oljeinpackning innan som jag går med några timmar innan tvätt. Tvättiden är oftast 20 min men torktider är nästan 6-7 timmar om det ska bli helt torrt.

[Rhodugune]
2012-01-30 21:52
0

SweetRose, det låter mycket alltså?
Jag tycker forfarande inte det… hehe

Så det inte blivit något missförstånd, det tar allstå 15min sammanlagt för mig om dagen att fixa mitt hår, ca 5-10 min på morgonen och ca 5 på kvällen och då har jag tagit i överkant, ofta tar det säkert under 5 minuter både på morgonen och kvällen.

Hur lång tid per dag lägger du på att fixa håret för dagen?

Jag är inte särskillt fåfäng, mitt hår är väl min enda fåfänga, så det får ta den tid det tar. :)
Så jag tycker inte ca 7min på morgonen och kvällen är mycket att lägga på sitt utséende, eller?

Det ända som räknas är väl egentligen vad jag tycker, men det är kul att höra hur andras tankar går, så jag hoppas fler hittar hit. :)

Kan tillägga att jag har en kompis som har ännu längre hår än jag och hon har ungefär samma rutin som jag, förutom att hon sover med det utsläppt så det tar henne en lite längre stund på morgonen att reda ut det, men inte mycket lägre bara ett par minuter eller så.

Här är en bild som jag tog på henne för någon dag sedan

[SweetRose]
2012-01-30 22:36
0

Jag somnar med det oftast utsläppt annars fläta med två hårspännen så luggen inte hamnar i ögonen när jag sover, sen på morgonen gör jag absolut ingenting förutom att ta ur hårspännena så 5-7 minuter är mycket för mig ;) Ja, men du verkar ha ditt hår som lite av ett intresse så det är nog inte så mycket och som sagt kräver det väl mycket jobb när det är så långt. Jag har nog kläder som fåfänga istället.

Chamy
2012-01-30 23:22
0

#0 Jag tycker inte att det låter mycket alls. Låter om en mycket bra rutin.

Jag lägger väl ca 10-15 min/dag på mitt hår. Om ens det, jag har en tangleteezer Flört. Jag reder ut det och sätter upp det eller flätar det. På kvällarna har jag i lite Olja eller hemmagjort fuktspray. Men så gör jag alltid något annat samtidigt, som att se på serier eller film, så det känns som mindre tid. En eller två dagar i veckan tvättar jag håret, det går snabbt, som en vanlig dusch, torkningen tar dock tid, ca 2 timmar. Men samma sak där, jag sysselsätter mig under tiden, så det märks inte så mycket.

Däremot så har jag en vän som har kort hår, och hennes rutin tar tid. Varje morgon tvättar hon håret med Schampo och Balsam, sedan använder hon mousse, fönar håret torrt, plattångar sin lugg, har i vax, tuperar det, har i "dust it", kammar det och avslutar med att spraya det. Denna rutin tar ca 45 min varje morgon.

Så det finns definitivt grader av lättskötthet…

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Niini
2012-01-31 09:55
0

Hade långt hår o lugg i flera år (till halva ryggen ungefär), lockigt o jag avskydde det. Plattade varje dag, att tvätta det krävdes planering, tog 5-6h att torka.

kapade rubbet i somras o härregud en ny värld öppnade sig! Jag kan duscha före jobbet! Tar max 1h för tvätt o tork numera. Kräver endast lite plattning av lugg o överhår (går på ca 2 min). Väljer jag att lägga något i så tar hårrutinerna under 10 min. Annars 2 min!

Ni får maken på köpet också ;)

JustMySelf
2012-01-31 15:27
0

Mitt hår är ungefär till midjan, och tar inte särskilt mycket tid. Om jag inte tvättar det reder jag bara ut det med fingrarna och eventuellt borstar det, tar bara några minuter. Tvättar det ca 3 gånger i veckan, med schampoo och Balsam. Sover med inpackning i håret kanske en gång varannan veckan, och sköljer ur det på morgonen.

Ibland har jag uppsatt hår och isåfall tar det ändå bara några minuter, bara dra upp det i en hög hästsvans och spraya på lite hårspray.

Cazzos
2012-01-31 18:32
0

Tvättar mitt hår 3-4 gånger i veckan.. Tvättar också med Balsammetoden och diverse hårinpackningar med naturliga produkter.
Borstar håret minst 1 gång om dagen, vilket inte alls ta så lång tid Cool, och brukar sova med hästsvans natten till lördag varje vecka..

Fönar bara håret när jag har bråttom, och det tar 10-15 minuter Obestämd Brukar köra på det lägsta på hårfönen ^^

kkarinn
2012-02-01 09:40
0

jag måste verkligen planera, jag har otroligt tjockt hår och till svanken tar 4h att torka helt!

sen har jag lockigt och ser ut som ett troll, och ibland ganska rakt..

'men jag plattar alltid luggen och det tar väl 5min:P

sen sover jag i fläta jag med

[littlecat]1
2012-02-01 22:34
0

Har inte så långt hår, en- två dm nedanför axlarna.
Tvätta håret gör jag ca 3 ggr vecka. Shampoo + Balsam. Ibland hårinpackning när jag orkar. Tar ca 15 minuter att tvätta det

Tar max en halvtimma att få det torrt, om ens det. Och det ända jag gör är att borsta det, knappt 1gång/dag. Tar max 30 sekunder.

Plattar det dock ibland och sånt där, men oftast låter jag det vara. Kanske sover med fläta för att få lite vågigt :)

Em--ma
2012-02-01 23:09
1

Lättskött och lättskött är då mitt hår inte. men lägger verkligen inte ner många minuter på det! ;)
Borstar igenom det på morgonen (oftast) och gör om till sidofläta. På kvällen sover jag med tofs, brukar ha tofs på dagen med och då brukar det bli att jag inte borstar det förren jag tvättar det.. fräsch jag e ;)
tvättningen gör jag enkel och snabb, först lite schampoo, eller ja typ 3 liter schampoo och sen håripackning som får verka i typ 10-15 min. Och sen skölja ur och så upp i tofs igen! Och samma procedur igen :)

har inte så rött hår som på bilden utan det var vinkeln som det blev extremt rött på ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

BlueBäst
2013-02-01 19:10
0

Mitt hår är väl ganska lättskött. Jag sover alltid med flätor, gör inpackningar nångång varannan vecka. Plattar eller lockar aldrig och duschar trefyra gånger i veckan. Borstar en eller 2 gånger i veckan.

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

BlueBäst
2013-02-01 19:11
0

* Jag menar att jag borsar en till två gånger per DAG

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

Niiinah92
2013-02-01 20:52
0

Jag tvättar mitt 3 dagar i veckan med shampoo och Balsam, använder sällan eller aldrig inpackning utan endast lite silvershampoo vid enstaka tillfällen. Sover med två flätor eller liknande och borstar det en gång om dagen lite snabbt.

Leker just nu med olika metoder att få lockar då jag normalt bara har lite små krusningar. Tycker det är kul att sitta på kvällarna och leka med uppsättningar, flätningar och liknande. Tycker mitt hår är ganska lättskött, ingen aning om hur långt det är, nedanför axlarna är det i alla fall Flört

mikkan01
2013-02-02 09:45
0

Brukar inte lägga ner mycket tid på mitt, det blir borstat när jag känner för det…annars är det bara att dra fingrarna genom det och hoppas på att det blir jättebra! hahaFlört

Lägger väl max 5min om dagen, flätar det på kvällen. Annars är det utsläppt med en mössa på huvet.
Har inte så långt hår, 2dm nedanför axlarna kanske.

Duschar det två gånger i veckan. Sover med inpackningar (det är väl den längsta tiden jag lägger på hårvård). Sköljer med ÄCV.

Hade en kompis som gick upp kl 5 varje morgon för att duscha, torka, platta, styla, ge det volym…allt som allt 2 timmar varje morgon! Det är lite galet tycker jag Flört

~mikkan

citytjejen
2013-02-02 15:01
0

Jag har lättskött hår med självfall. Har tunna men många hårstrån så håret ser ofta "mer" ut än vad det är tack vare många strån och att det är fall på det. Behöver inte stylas nämnvärt för att se snyggt ut. Har varit fejkblond läääänge men har nyligen gjort mörkare slingor så nu har jag en färg som ligger hyfsat nära min naturliga färg. Är mycket nöjd!

/Christina

jeessiikaa
2013-02-02 19:08
0

Mitt hår är relativt lättskött. Tvättar det 1-2 gånger i veckan, använder torrshampoo vissa dagar. De enda produkter som jag har i håret (förutom shampoo, Balsam & inpackning) är ett leave-in Balsam och en hårolja. Använder aldrig värme och färgar det inte, sover med flätor ibland. :)