balsam till balsammetoden
Jag har torrt, risigt och trassligt hår, så jag tänkte att jag skulle testa på balsammetoden
Det allra bästa vore ju om jag kunde använda de Balsam jag har hemma.
Så tänkte fråga er kunniga om något utav sorterna jag skrivit här nedanför funkar?
Tänkte även fråga vilket Balsam ni använder/rekomenderar och varför
Garnier Fruktis color resist (Har även inpackning i detta märke)
Schwarzkopf gliss Total repair
Garnier Respons
Loreal Elvital Total repair
Kul att du vill börja med Balsammetoden :)
För att vara helt säker att de inte finns rester från Silikoner och mineraloljor m.m så behöver jag veta vad du har använt för Schampo :)
De som blir om du har använt Schampo med sånna indigrenser så ligger de kvar i håret tyvärr.
Om din garnier respons heter Garnier Respons Balsam avocado oil and shea butter funkar den. De andra ser ja inte i godkända lästan för balsam
#1 Jag har forskat lite
Jag tvättade mitt hår en sista gång med coops shampo. Och sedan Garnier respons Balsam avocado oil and shea butter.
Har jag gjort rätt?
Hur är det när man färgar håret? Ska man ha någon speciell hårfärg?
Jag är igentligen inte i så stort behov utav stylingprodukter.
Men hårspray och hormousse. Kan man använda det?
Hårfägen spelar inte så stor roll, det är mest eftervården som det kan bli problem med. Vill du ha något vårdande i håret efter färgning så är det bättre om du har ett vårdande Balsam, som du vet fungerar med Balsammetoden :)
Hårspray och mousse fungerar så länge det inte är Silikoner eller mineraloljor i, du kan ju skriva en lista på alla ämnen att ha med dig. Det är trots allt säkrast att läsa direkt på produkten eftersom att tillverkarna kan ändra i ingredienslistan titt som tätt.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
vilken av coops Schampo? :) Balsamet är godkänt. tyvärr kan håret bli fett och så de första månaderna pga att hårbotten måste ställa om sig.
När du tvättar sen med Balsam så a noga att massera in det och låta de ligga i håret en stund typ medans du tvättar av resten av kroppen och sen masserar du även av balsamet så inget blir kvar :) sen om du vill kan du ta en liten liten klick i längderna men inget i hårbotten då de kliar :)
Lycka till
Lista med godkända balsam: http://lockig.se/viewtopic.php?f=36&t=250
kan vara bra att ha ett godkänt Schampo om du skulle råka å något i håret.
Hårfärg vet jag inte men fäga gärna med färg utan ammoniak eller hennafärg :)
Ja vissa stylingprodukter kan du använda lista finns här http://lockig.se/viewtopic.php?f=34&t=252
OBS: listorna ändras kontinueligt så ett Balsam te.x kan bli ej godkänt el något nytt kommer i listan :) ibland ändrar tillvärkarna innehåll i produkterna
Hoppas min hjäp hjälpte
Själv har jag slutat använda Balsam helt och hållet och använder endast Schampo, det gör mitt hår mjukare :P
Testade på Balsammetoden för nåt år sen men gjorde nog inte rätt, för det var fortfarande fett och äckligt när jag hade tvättat med balsam…
#6 Åhå, där ser man! Det är evigheter sen jag färgade håret och har främst hört att det kan finnas oljor och Silikoner i efterbehandlingen. Men absolut, det borde ju bara vara att tvätta med schampoo en gång :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Tack för tipset att de finns ej godkända i även färgen, ska hålla ögonen öppna
Tack för all hjälp!
Ni är fantastiska! Nu måste jag hitta ett hårspray som funkar! Tips :)?
Skulle gärna veta vilka Balsam ni använder och rekomenderar. Ni som är lite mer "hemma" med Balsammetoden.
Läste någonstans att moods hårfärger skulle vara okej, kanske inte efterbehandlingen dock…
Jag har en kompis på besök så kan skriva sen :)
Kul, alltid roligt att testa något nytt, speciellt om det fungerar! =)
Jag har kört Balsammetoden i omgångar, jag slutar i perioder pga lathet, har rätt långt till närmsta affär som säljer de produkter som fungerar bäst på mitt hår.
Till tvätt använder jag antingen coops eller naturelles Balsam. Tycker att dom är otroligt lätta, naturelles gör mitt hår mindre fett än coops. Enkla att tvätta med och väldigt billiga, som plus i kanten.
Som vårdande använder jag främst inpackning, har en favorit, garnier respons pärlemor och körsbärsextrakt. Annars gillar jag garnier respons avokadoolja & sheasmör, balsamet då, det enda jag inte gillar är väl lukten.
Brukar inte styla håret något speciellt, tänk på att hårspray innehåller mängder av alkohol som torkar ut håret.
Aloe-vera gel är bra mot frissigt hår, som eftervårdande.
Samma sak med utspädd äppelcidervinäger.
Finns massa bra tips för nybörjare på lockig.se
~mikkan
annars är det bara att tvätta med sista