Balsammetoden?
Hej!
Jag har läst lite om Balsammetoden, och tänkte testa den lite smått. Skulle det funka bra, tror ni, om jag började ha Schampo i håret bara en gång i veckan och endast Balsam i håret i tvättarna däremellan?
Det kan ju inte vi svara på 
Du får testa!
EDIT: Glömde fråga, vad menar du med "om det skulle vara bra"? 

Det funkar säkert, se bara tlil att använda ett Schampo utan Silikoner och mineraloljor och Sulfater! Men annars skulle jag rekommendera att du testar att tvätta med bara Balsam och OM det absolut inte skulle funka, att håret blir alldeles för fett, testa att tvätta med bikarbonat eller ägg. Funkar lika bra som Schampo men sliter mindre :)
Men som sagt du får testa dig fram och se vad som funkar för dig, helt enkelt :)
Tack för svar!
Jag spenderade nyss ca 30 minuter vid hårvårdshyllan i mataffären… rekord, haha. Men jag hittade bara två schampon som var utan Silikoner och två Balsam som också var utan, dock så innehåll de en alkohol som är med på icke-listan, men antar att man får nöja sig med det, bara det inte är Silikoner i.
#4: Så du använder bara ett Balsam? I hela håret eller bara i hårbotten? Jag har läst att man kan ha ett vårdande Balsam för hela håret och ett annat Balsam som man har bara för hårbotten.
Om Balsammetoden funkar för dig så rekommenderar ja dig att bara använda Balsam, funkar jättebra på mig fast man får gnugga/massera håret lite längre än vanligt ;)
Ja använder Coops Balsam som tvättbalsam (kostar typ 10 kronor och finns på de flesta coop affärer)
Som behandling använder jag Garnier Respons Avocado Oil & Shea butter. (finns på de flesta mataffärer men kan hittas för en billigare peng på typ ÖB eller dollar store).
Båda balsamerna är godkända i BM, och de funkar jättebra :-)
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#7 Tvärt om, gör jag iaf (använder samma balsam) använder Coops för att tvätta rent i hårbottnen och Garnier i längderna. Sista gången jag tvättade med schampoo använde jag Coops schampoo, och schamponerade två eller tre gånger.
Tänk på att skölja ur balsamet i hårbottnen nooooooga, annars blir håret fett ändå. Jag har bara hållt på i ett par veckor - men märker redan jättestor skillnad, mitt hår har blivit mycket mindre risigt och frissigt!
Johanna - Instagram
#8: Ok, tack så mycket för svaret! Nu ser jag nästan fram emot att börja med BM :P
Jag brukade ha ganska tjockt hår när jag var yngre, men nu är det ganska så tunt tyvärr. Kan håret bli tjockare igen av Balsammetoden?
#9 Beror väl på varför det är tunnare, men om det är för att håret mår dåligt pga siliconer och mineraloljor och andra skadliga ämnen så absolut!
Jag drog mig jättelänge för att börja med BM, tänkte att det var så himla komplicerat med speciella Balsam osv. Men nu när jag börjat och hittat Balsam som är lätta att få tag på så är det enklare än när jag använde schampoo! Lägger ner mycket mindre tid på mitt hår nu.
Johanna - Instagram
#5 Jag har Garant Såklart Balsam i hårbotten bara och masserar jättelänge och hur noga som helst för att få bort allting, och sen använder jag TRESemmé eller Garnier Respons i topparna, och sen kammar jag håret med fingrarna då kommer det ju lite uppe på huvudet men det gör ingenting, jag sköljer av det extra noga då 
Ja gör precis som #8,använder samma Balsam och allt. Ja har hållt på sen Februari. Mitt hår är ganska svårt att få rent med bara BM eftersom ja måste massera som en idiot när ja ska få rent hårbottnen (både när ja har i balsamet och när ja ska skölja ur det). De tar lite längre men de har funkat hitills och de är lätt värt det!
Mitt hår har blivit friskare, tjockare och längre!
#17: ok, tack! :)
Jag har köpt 4 olika Balsam nu.
- Coop x-tra
- Garnier Fructis Nutri-Repair/strengthening conditioner
- Garnier Respons Avocado oil & shea butter
- L'oeral Elvital Volume Collagen
Coop x-tra ser jag är ett lätt Balsam, men hur är det med de andra? L'oeral verkar heller inte innehålla några oljor (ordet "oil" står åtminstone inte med i innehållsförteckningen). Och Garnier respons har 4 (uttryckliga) oljor, och Garnier Fructis ha 5 stycken.
Skall Coop x-tra och L'oeral ses som lätta Balsam och Garnier Respons och Fructis som tunga Balsam?
En annan fråga: är det dåligt för håret att använda olika Balsam ofta? Alltså att man inte håller sig till bara ett Balsam, utan testar en ny varje gång man tvättar håret.

Jag har kört Balsammetoden ett par år, eftersom jag hade mycket problem med fet hårbotten och torra längder, typisk övertvättning. 
I början blev det fett väldigt snabbt och jag fick tvätta det varje dag om jag skulle träffa folk, men med tiden blev det bättre och bättre, och nu tvättar jag det varannan-var tredje dag som innan.
Jag är jätteallergisk mot parfym och det är svårt att hitta bra oparfymerat Balsam, men till slut har jag hittat det som funkar bäst för mig. Jag använder Neutral som tvättbalsam och sen har jag Jessicurl Too Shea i topparna. Blir jättebra!
#18 En tumregel är att ju dyrare det är desto "tyngre" är det. Jag har inte koll på Loreal-balsamet, men testa dig fram - håret förstörs inte av att du har ett lätt Balsam i topparna. Håret mår bra av variation, men hade ändå tipsat om att köra samma några tvättar och sen byta, istället för att byta vid varje tvätt. Kör du samma ett par gånger märker du ju också vad som funkar bäst för just ditt hår :)
Johanna - Instagram
#20: Tack! :)
Jag har nu börjat med BM. Hade i sista-schampot i lördags och tvättade håret idag med Garnier Response Avocado Oil & Shea Butter som vårdande och Coop X-tra som tvättbalsam. Tror det gick bra och att jag fick ur allt Balsam sedan. Tappade dock dubbelt så mycket hår under tvätten som jag brukar, så har lite mer friss (eller vad det nu heter) i håret än vanligt nu.
#21 har du lockigt eller rakt hår?
lockig.se är ett hett tips, finns massa tips på bra Balsam, hemmakurer och om man har frågor och funderingar finns det massor med människor som kan väldigt mycket om BM :)
Det tar ju ett tag för håret att ställa om sig, och nu ser du ju hårets verkliga kvalité och inte siliconernas mask, så det kan vara därför det är lite risigare, men det kommer nog lägga sig efter några tvättar :)
Johanna - Instagram
Jag har rakt hår :)
Ja, har varit inne på lockig.se och läst lite, väldigt bra information!
Ah, ok. Ja, får se hur det tar sig :) Känns iaf mycket bättre att veta nu att man inte har i en massa dåliga ämnen i håret.
Jag körde Balsammetoden under drygt två års tid, håret var jättefint av det men jag har aldrig tappat så mkt hår… Efter en massa googlande hittade jag fler som fick onormalt mkt håravfall. Vissa blev rent tunnhåriga. Jag slutade med BM för ca ett år sedan, och har gradvis fått tjockare hår igen. Känns lite trist att det inte funkade så bra för mig då jag har rätt torrt hår utan Balsammetoden, men det är väl bara att gilla läget att det inte passar alla :)
#24: Usch då :( Ja, mitt hår känns lite tunnare redan nu, och man ser verkligen de kluvna hårstråna uppe på huvudet. Jag tappade hår redan innan när jag inte körde BM, och det var just balsamet som fick mina hårstrån att åka av/klyvas itu. Så är väl kanske inte så konstigt att det blev mer håravfall nu när jag hade i mer Balsam än vanligt. Jag tror dock inte att håravfallet beror på Balsammetoden, eftersom jag faktiskt tappade hår av Balsam redan när jag använde Schampo och inte gick efter Balsammetoden. Kanske så är balsamet för vårdande och gör hårstråna för sköra, eller så har jag brist på vitaminer, eller något annat.
#25: Ah ok, ja jag får köra den metoden också då ifall Balsammetoden inte fungerar på mig. Använder du något särskilt Schampo utan Silikoner och sulfat?
Jag har skippat BM lite nu… var lite för läskigt att se alla hårstrån åka av. Det var inte hela hårstrån som åkte av, utan hårstrån som gick av. Många korta hårstrån stod sedan rakt upp på huvudet, och såg jättefult ut :)
Jag köpte Rainforest's schampoo idag, för färgat hår. Den är ju utan Silikoner, Sulfater och parabener. Innehåller dock isopropyl alcohol…
Funkar det inte att ha ett sådant schampoo och Balsam? Blir det inte en balans då? Schampot renar och balsamet vårdar? Eller blir håret inte tillräckligt vårdat med sådant Schampo i hårbotten och Balsam i längderna?
Jag tappar också mycket hår när jag tvättar håret. Vet ej om det beror på BM för jag tappaade mycket hår innan och har färgat det massvis. Men får se när mitt naturliga hår kommer fram om det är likdant. Har använt metoden i 1,5 år och det har funkat jättebra. Jag började för att jag hade jättefett hår som fick tvättas varje dag. Nu behöver jag bara tvätta det 1-2 ggr i veckan och får rakt hår av det så slipper platta det! ;) Använder mig av Klippoteket Vårdande eller Normal Balsam bara och det funkar som både vårdande och tvätt i mitt hår. :)
Jag insåg nyss att jag faktiskt bara tvättar håret två gånger i veckan. Dock så går jag ju med jättefett hår 2-3 dagar… Om jag hade haft heltidsjobb och inte var hemma vissa dagar så skulle jag ju behöva tvätta håret oftare…
Jag har fortsatt med Rainforest, och gillar verkligen det schampot. Men det ger inte ett så bra lödder och är svårt att applicera in i håret. Ibland, när håret verkligen är fett, behöver jag ha i schampot tre gånger under en tvätt för att håret ska bli rent. Det är på grund av att det inte löddrar så snabbt. Ibland orkar jag inte bråka med schampot och har i ett annat Schampo istället som innehåller sulfat… vilket kanske inte är så bra. Skall försöka hitta ett till schampoo som inte innehåller icke-ämnen eller sulfat.