Stökig hårbotten
Hej alla!
Det är nämligen så att jag har problem med min hårbotten till och från, vilket jag haft sedan tidiga tonåren. Ibland har det gått flera år utan att jag haft problem, ibland kommer det och går med bara några få veckors mellanrum. Oftast verkar det komma när jag är stressad, men behöver inte alltid vara så. Sedan i somras har jag haft det titt som tätt, jag har provat det ena schampot efter det andra. Många av dem slutar på samma sätt, hårbotten blir irriterad, förvisso har vissa schampon fungerat bättre än andra (oftast är de över 150 kr flaskan bättre än budgetalternativen). I vilket fall som helst är jag trött på att leta runt efter ett nytt Schampo en gång i månaden.
Jag har uteslutit att det är Mjäll, hudbitarna är inte små och sitter kvar i hårbotten (måste kammas ut). Det uppstår på nytt efter varje gång som jag duschat, när jag väl har fått ut allt så kommer det nytt först när jag har tvättat det. Det är inte heller att det har kliat alla gånger som jag fått något utbrott.
Jag har talat med min frisör och hon tycker jag ska gå till en hudläkare (vilket är nästa steg). Hon har även sagt att det är bra att massera hårbotten, vilket fungerar delvis, samt att kamma igenom det ordentligt (har väldigt tjockt hår vilket tydligen kan ge syrebrist åt hårbotten).
Jag har också hört rykten om att det är bra att byta Schampo lite då och då för att håret vänjer sig av vid produkterna som finns i ett Schampo (personligen tycker jag det låter som bluff och båg). Kan det verkligen ligga något i det?
Nu undrar jag om det är så att det är någon som känner igen sig och har några bra tips på vad jag kan göra för att få bukt med problemet (för utom självklara saker som att stressa mindre osv)? Jag är också nyfiken på att höra om det är någon som haft strulig hårbotten som blivit hjälpt av tjärschampo eller Balsammetoden?
Vänligen, Amelia
Min hårbotten blev väldigt mycket bättre när jag gick över till BM, den var ofta irriterad och jag hade klåda.
Det som lugnade den annu mer var äppelcidervinäger och jag sköljer med efter jag tvättat håret.
Det en 1 del äcv och blandar ut det 3 delar vatten, i handfatet, som jag doppar håret i och blöter upp hårbotten i.
Och mitt hår blir så lent och glansigt av det, och mycket lättare att reda ut.
Hoppas du hittar vad som fungerar för ditt hår och hårbotten, det låter som om du har det väldigt jobbigt, kram.
Håller med tidigare talare. BM hjälpte mig. ÄCV är jättebra mot klåda och irriterad hårbotten, samma sak med massage.
Något som lugnar hårbotten är ren aloe vera gel, massera in i hårbotten innan hårtvätt. =)
Shampoo torkar ju ut väldigt mycket och att byta ut det så pass ofta kan heller inte vara det mest optimala…att behöva lägga ut 150kr (!!!) för ett shampo är helt otroligt….hoppas du hittar något som hjälper. =)
~mikkan