Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 2856 ggr
Saeasco
2

Tips: enkel & naturlig inpackning!

Hej alla!

Jag kom plötsligt på att jag vill dela med mig av min senaste upptäckt i mitt äventyr att hitta naturliga och effektiva sätt att ta hand om mig själv. Sedan länge har jag använt Balsammetoden (sök på den om du inte vet vad det är) med MacUrths Balsam, vilka är helt fria från syntetiska produkter och vegetabiliska, så vitt jag vet.

Det senaste jag har upptäckt är en underbar inpackning! Det enda du behöver är olivolja och ägg. Häll drygt en deciliter i en kastrull och värm lite försiktigt, så det blir ljummet eller kroppstempererat. Knäck ägget i en liten bunke eller liknande och vispa tills det är blandat. Häll sedan i oljan och blanda ihop. Applicera - se till att det nästan rinner om det, så håret verkligen är mättat - klart! Ju längre det får sitta i desto bättre. (Vira in dig i en mörk handduk, utan att den suger upp för mycket. Det kommer att rinna.) Jag har det i i minst tre timmar. Sedan tvättar jag ur det mesta av inpackningen försiktigt med Balsam, noga med att inte skrubba bort något utan bara mätta oljan med Balsam och skölja mycket. Det är normalt att håret känns stelt när du ska skölja ur, samt lite stelt under torkning. Detta försvinner när det torkar, det är en del av effekten. Mitt hår blir fylligt och glänsande när det är torrt.

Observera! Använder du Schampo när du tvättar håret, speciellt konventionellt sådant (med SLS och andra starkare fettlösande i) så kommer detta kanske inte funka så bra då din hårbottenbalans troligen inte är så bra. Jag behöver nuförtiden sällan tvätta mitt hår, tack vare att jag tvättar det med MacUrths Balsam - bara var 3:e eller 4:e dag om det ska hålla sig fräscht. Min hårbotten verkar välbalanserad då den producerar rätt lite talg och inte krånglar annars.

Med andra ord, om du upplever att ditt hår blir fett fort eller liknande så vet jag inte hur detta skulle påverka dig. Men om du som jag kör Balsammetoden (eller inte tvättar med annat än vatten) skulle detta nog funka alldeles utmärkt! Och det tål att sägas att ÄVEN om du använder konventionellt Schampo och tvättar ur oljan med våld så kommer din hårbotten nog tacka dig för en kur med detta! ;)

Mått för KORT hår:

drygt 1dl olivolja, värms försiktigt
1 ägg

Vispa till jämn konsistens, applicera, låt vara i i flera timmar.

Dubbla för axellångt hår, etc. Det går åt mer än man tror!

Ge gärna feedback och kritik! Om du testar detta, hur det gick för dig? Hur tvättar du vanligtvis håret och vilken hårtyp har du?

Alles gut! =)

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[KinaSylejmani]
0

Roligt att se att någon annan också använder sig av olivolja och ägg som hårinpackning.

Det har jag gjort de senaste 10-12 åren.

Så här brukar jag göra min inpackning:

* 3 äggulor (ej vitan)
* 1 1/2 dl olivolja
* 2 msk citronsaft (som Du pressar själv från citronen)
Blanda ingredienserna.
Låt verka 1 timme i håret (och gör var 14:e dag).

Jag har testat i både torrt och blött hår och tycker att det blir "bättre resultat" om man har blött håret före men det blir mindre kladdigt tycker jag om man tar det i torrt hår.