Frågor från en dmsnut
Jag har ett hemskt hår - torrt risigt frissigt skadat osv (trots att jag aldrig färgar, bleker etc)
I 2-3 års tid har jag trott att jag gjort det bästa för mitt hår när jag använt hårinpackning istället för Balsam.
Igår fick jag av en slump höra att man alltid ska använda Balsam efter inpackningen. Gör ni så?
Jag har verkligen aldrig vetat detta. Jag trodde att hårinpackning fungerade som ett extra bra/starkt Balsam, och att det då blev kaka på kaka att använda båda delarna?
Vad är det för vits att göra en hårinpackning om man ändå avlutar med ett Balsam efter?
Ja jag menar att jag använder Schampo först - sköljer ur, och sedan inpackning i några minuter.
Men igår pratade jag med en som jobbar på kicks. Hon sa att inpackning gör så att hårstråna öppnar sig och därför måste man alltid använda ett Balsam efter inpackningen, för att hårstrået ska sluta sig igen. Annars blir håret slitet matt och frizzigt som mitt hår är. Så förklarade hon.
Hmm blir lite förvirrande, alla säger så olika, men jag kan ju bara se på mitt hår att alla inpackningar jag gjort under åren inte hjälpt alls. Och hon sa det var pga att jag inte använt Balsam efter.
Är ingen hårexpert men det har jag svårt att tro på…använder alltid inpackning istället för Balsam och det mår mitt hår bättre av.
Om det är så att hårinpackningen inte sluter håret så skölj igenom håret med kallt vatten, det ska sluta hårstrået.
(tycker själv att det skulle vara väldigt jobbigt att använda både Balsam och inpackning när dom används till nästintill samma sak….bara att inpackningen är intensivvårdande).
Har du testat olika hårinpackningar? Kanske den du använder som inte fungerar bra. Jag själv använder garniers pärlemor & körsbärsextrakt, aldrig använt något så bra tidigare =)
Testat oljeinpackningar?? olivolja+honung är jättebra mot frissigt hår. Detta ska docks sköljas ur med shampo & balsam/vanlig inpackning.
Äppelcidervinäger som blivit utspätt med vatten sluter också hårstrået och neutraliserar ph-värdet. Håret blir extra mjukt och kammen går igenom lättare =)
~mikkan