Få jämn färg?
Hej!
Jag har ganska mörkt brunt hår naturligt, men blekte det i vintras till blont, självklart blev det väldigt slitet. När det var ljust bestämde jag mig för att färga det till mörkblont, då blev det grönt.. Provade lite olika ljusbruna Färger, men fick inte bort det gröna förän jag la i en kopparblond färg. Den färgen höll väldigt dåligt och jag bestämde mig för att färga det mellanbrunt istället, då blev det mörkbrunt och återigen grönt på vissa ställen. Efter några tvättar blev det mycket ljusare men fortfarande grönt i vissa ljus.
Så har jag haft det tills ikväll, då jag färgade det rödbrunt, dock så hade jag fått lite utväxt men trodde inte att det skulle göra något. Men, nu är utväxten och lite till fint rödbrunt, medans längderna är grön-grå-bruna, det blir som en linje mellan färgerna nästan. Har fått nog av att färga mitt hår då det är så himla slitet, men jag vill bara ha en jämn färg.
Skolan börjar om en vecka och jag har inga pengar för att gå till frisör, så vet inte vad jag ska göra. Undrar nu om ni har några tips? Funderade på att lägga i en lite rödare färg i längderna och låta det sitta i 2/3 av tiden och sedan lägga i färgen i hårbotten resten av tiden, kan det fungera? Spelar ingen roll om håret blir rödbrunt eller helrött, bara det är jämt och utan en massa gröna toner. Har ni några tips så berätta gärna!
Tack på förhand
/Caisa
När man färgar ifrån blont till brunt så kan man inte bara lägga i en brun färg, man måste tilläga lite röd färg i också! :) Det gjorde vi på salongen när jag skulle färga ifrån blont till brunt, hade inte en ända grön nyans i håret!
Verkar som att du packat håret med färg, dvs svårare att få färg att fastna så pass bra som man vill.
Innan du testar färga igen, på ditt lilla vis..(kan nog fungera
) så testa att verkligen packa in håret med ketchup… låt det dra ett tag.
Har fungerat på mig när jag fick lite grönt av en knasig färgning, samt. på en vän till mig. Värt ett försök.
Efter det kan du lägga i en färg för att jämna ut allt.
Låter jätteäckligt och jag tvekade ett bra tag innan jag faktiskt gjorde det…men det var det värt. =)
~mikkan
Ah ok, ska prova det! Men luktar inte håret tomat sen, eller räcker det med att man tvättar med balsam/shampo för att få bort lukten?
klart det luktar ketchup efteråt ;) bara att tvätta håret som vanligt efter du gjort det =)
~mikkan
Provade och hade i det i ca 2 tim. Höll för näsan och låtsades att det var inpackning, haha x)
Ser ingen direkt skillnad, lite kanske i vissa ljus, men man kanske ska göra det flera gånger? Tror jag kör på den röda hårfärgen imorgon så får vi se hur det blir, annars kan jag ju gå till en frisör och fråga vad jag ska göra, dom kanske kan titta på håret och tipsa :)
Det kanske vore värt att testa en färgbomb? Revlon nutri color creme, en inpackning med färgpigment som ger färg och lyster i redan färgat hår.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Nu är färgen någorlunda jämn, har färgat det och det blev typ vinrött, men jättefint :)
Man kan fortfarande se lite i ljuset att utväxten är något mörkare, men det syns knappt så det gör ju inget.
Dock så tycker jag att färgen mattas ut ganska fort, har bara tvättat det en gång men en del sköljdes bort. Men det kanske brukar vara så med rött hår? Annars kan jag kanske testa att använda en färgbomb, hade en sån när jag var blond.
Rött hår kräver rejält med underhållning, ja. Det är den färgen som är svårast att hålla vid liv (och samtidigt svårast att få ur
).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Aa, det brukar vara så. Har du några speciella tips med rött hår? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport