BLIR GALEN PÅ FETT HÅR!
Har testat allt känns det som. Har kört Balsammetoden ett tag, alltså när man har Balsam i hårbotten, vilket resulterar i att jag får fett hår väldigt snart.
Testade därför en egen slags balsammetod. Så jag masserade in Schampo i hårbotten och hade i Balsam i längderna, sedan sköjer jag ur, sedan har jag i Balsam i längderna ännu en gång, sedan sköljer jag ur, och klart! Men det blir fett lika snabbt som med balsamet :(
Vet inte vad felet kan vara, tvättar håret typ var 4/5:e dag så jag tvättar det ju inte för ofta precis…. HJÄLP! :(
Har börjat fundera på att strunta att ha i varken Balsam eller Schampo i hårbotten, men då kommer det ju bli massa smuts och äckel istället, så det hjälper väl inte ändå eller? :S
Prova torrschampoo :)
#1 Köpte det häromdagen men det hjälper bara lite, provade en gång till att ta i jättemycket men det blev fortfarande inte speciellt bra. :(
# Jaha, synd :/ Du kanske använder för tjockt Balsam? Var shampoot du använde för fett hår? Annars kanske det är problemet..
#4 Hmm, det låter konstigt :/ Har det alltid varit så eller har det precis börjat? Mitt hår blir flottigare på sommaren än på vintern, det kanske är så med ditt också?
#5 Nje, alltså det har varit så sen jag började med Balsammetoden typ :S I två månader kanske..
#6 Det kanske är det som är problemet, Balsammetoden fungerar ju inte för alla och ditt hår kanske måste ha starkare tvättmedel :)
tvätta det oftare? :)
Om du har provat Balsammetoden har du säkert koll på detta, men jag tar det i korta drag igen för säkerhets skull. De flesta schampon innehåller SLS som är starkt rengörande men också väldigt uttorkande. Uttorkningen gör att hårbotten börjar producera mer fett, för att kompensera. Så hamnar man i spiralen. Det tar ett tag att bryta den. Kolla först upp vilka Balsam du kan använda för tvätt (det finns en lista på t.ex. nopoo.se). Jag använder Garant Såklart, vilket fungerar väldigt bra på mitt hår.
När man börjar med att vänja håret kan det vara lättast att använda något som rengör mycket och därför liknar Schampo en del. Jag började med att blanda i lite bikarbonat (några teskedar) i en hel del Balsam. Massera in i hårbotten under ca två minuter och sedan vara väldigt, väldigt noga med att skölja. Att skölja för lite är tydligen ett av de vanligaste "nybörjarmisstagen" som får ditt hår att se smutsigt ut även efter dusch. Tänk på att du inte har SLSet längre, utan måste göra allt själv mekaniskt.
När du har sköljt ur allt så häller du en Efterskölj av ca 1 dl äppelcidervinäger+5 dl kallt vatten över håret. Vissa sköljer sedan håret igen med bara vatten, andra låter bli. Olika metoder funkar bäst för olika hår. Det här ger verkligen en fantastisk skillnad för resultatet! ÄCV luktar ju verkligen inget vidare, men när håret har torkat så luktar det inte alls längre. Om man ändå tvekar kan man istället använda t.ex. citronsaft och späda det på ungefär samma sätt. Det viktiga är att det är surt.
Det tar ett tag innan håret har vant sig, men efter ett tag bör du märka en helt fantastisk skillnad vad gäller hur snabbt håret blir fett. När håret vant sig vid ovanstående är det lättare att övergå till en "ren" balsammetod eller något annat. Själv kör jag mycket SMT just nu, alltså fyra delar Balsam, en del honung och en del aloe vera.