när balsammetoden inte funkar..
Jag har lite problem med mitt hår, det blir fett i botten och jätterisigt i topparna. Jag har självfall som mest bara blir frissigt och jag försöker tvätta det så sällan jag kan. Problemet är att jag måste tvätta det allt för ofta då vi har massa oljor på jobbet (hydraulolja, motorolja, slipolja etc) som finns både i luften och som droppar från maskinerna när man är i dom och pillar. Jag föröker undvika det men det är helt omöjligt att komma ifrån helt. Nu när jag har semester försöker jag följa Balsammetoden men det går ju inte när jag jobbar.. Har någon tips på vad jag kan göra för att få liv i håret?
Kan tillägga att jag i stort sett alltid har det uppsatt, använder inpackning iaf en gång i veckan, sällan plattar/fönar och använder frisörschampoo som faktiskt har gjort en del skillnad.
Om jag var du så skulle jag täcka mitt hår med någon slags sjal eller så när jag jobbade. Eftersom det skule kunna skydda håret en del från det som flyger runt i luften på din arbetsplats.
en sjal skulle nog mest suga åt sig oljan som droppar ner i håret från maskinen och göra det värre men jag har funderat på typ en keps. Fast jag tycker att det är så jobbigt att ha något sådant på huvudet xD
Det är nog inte så enkelt heller tyvärr, mitt hår har alltid vart torrt och frissigt. Jag skrev som jag gjorde för att förklara att jag inte kan använda mig av Balsammetoden och skulle behöva lite andra tips.
Nu är jag helt grön på det här men, funkar inte Balsammetoden om man riskerar att få smuts, fett osv i håret?
Jag har också ett "skitigt" jobb men tänkte börja med Balsammetoden. Det är alltså ingen bra idé?
Varför inte? Går inte håret att få rent med Balsammetoden?
Jag är jätteförtjust i schampoo "bar" som www.simplynatural.se säljer.
De säljer en tvål / schampoo - name it - som innehåller kokos och oliver och mitt blonda hår som hade lätt för att bli fett, ser tjock och friskt ut och ljusare till och med. Mycket snyggare nu för tiden. Håret har fått volym! Är fortfarande helt förundrad!
J R Liggett kan man också söka på.
Lycka till!
Prova att ha i lite bikarbonat i balsamet (CBS kallas metoden). Jag brukar ha några teskedar eller mindre i en kopp och hälla i Balsam i det, blanda och sedan massera in det i hårbotten. Sedan avsluta med en skölj med fem delar kallt vatten och en del äppelcidervinäger. Det är väldigt starkt rengörande men ändå vårdande för håret i och med balsamet.