Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 5776 ggr
Cazzos
2012-06-14 15:43
0

Fett hår?!

Hej!

Är jag den enda som brottas med fett hår? Jag har tvättat håret med Balsammetoden i ett år nu, och på den senaste tiden så har jag börjat använda mjöl som torrschampo och tvättar bara håret 1-2 gånger i veckan. Min mamma röker inomhus så mitt hår kan få en tendens att börja lukta cigarettrök och då får jag tvätta det, men det händer sällan.

Jag vet inte om jag använder ett för lätt eller tungt tvättbalsam, men någonting fel måste jag väl göra? Varför blir det aldrig bra? Gråter

Jetta
2012-06-15 13:13
0

Jag antar att du har rakt hår. Jag har rakt år och har använt Balsammetoden i snart 3 år men jag fick inte ordentlig ordning på mitt hår förrän förra sommaren då jag bytte Balsam. Innan använde jag Coops Balsam (minns inte vad det heter) och mitt hår blev egentligen aldrig särskilt rent och fett snabbt igen.

Jag bytte till New Spa Aloe Vera och då märkte jag att det var mycket lättare i konsistensen och gick lättare att massera in i hårbotten. Det är också lättare att få upp något slags skum med det som gör att håret blir renare. Dock har New Spa slutat säljas så när mina flaskor tar slut vet jag inte vad jag ska göra :(

Cazzos
2012-06-15 15:09
0

#1 Ja, jag har rakt hår. Använde New Spa till en början men inget tvättbalsam har varit annorlunda :/ Just nu använder jag Garant Såklart Balsam, det är nästan lika i konsistensen som New Spa. :) Jag ska låta bli att tvätta håret så mycket nu under sommarlovet, det kanske blir bättre med tiden? :s

Chamy
2012-06-28 11:25
3

För det första skulle jag be din mamma att sluta röka inomhus. Hört talas om passiv rökning? Obestämd

För det andra, använder du någon form av eftersköljning när du tvättar håret. Typ äppelcidervinäger, te eller örtsköljning? Det brukar motverka fett hår ganska bra.

Sen undrar jag om du alltid tvättar håret med Balsam? Mitt hår reagerar bra på att bli ordentligt genomsköljt med endast vatten och kanske lite äppelcidervinäger mellan tvättar.

Det ska ju bli bättre med tiden, men efter ett år tycker man ju att det borde ha kommit till rätta. Glad

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

MissLindiz
2012-06-28 18:20
0

Du är defenitivt inte ensam om att ha problem med fett hår!

Jag kunde tvätta mitt på morgonen och på eftermiddagen såg det lika dant ut igen..

Har testat allt från att tvätta håret med öl till olika huskurer men inget fungerade.

För ett par månader sedan gav jag mig fasen på att låta bli att tvätta håret, bunkrade upp med torrschampo och hårsnoddar.

Nu tvättar jag håret var tredje dag och då är det inte så himla farligt innan tvätt, tror inte att det finns så mycket metoder som hjälper då man stör kroppens rytm. Tror det är bättre att försöka ändra den befintliga rytmen!

Charlott_
2012-07-01 14:25
1

Fett hår hela tiden beror på att du tättat bort talgen, alltså tvättat håret mer än nödvändigt. om du vet vad det är? Om du rycker av ett hårstrå så är de ngt vitt på toppen av hårstrået, det är talgen. Börja med att tvätta ditt hår mer sällan, alltså om det ä fett så ska du inte tvätta det, utan vänta några dagar, så fortsätter du så. så kommer talgen tillbaka. Även om man tränat m.m och svettats så behöver man inte tvätta håret för svettet lktar ingenting :)

BeccaTilda
2012-07-01 14:40
2

#5 Det är bevisat att bara för att man tvättar håret ofta producerar talgkörtlarna inte mer talg, eller om man tvättar håret sällan så produceras det inte mindre!! Även om det känns så, men det är bara inbildning! :)

Däremot är det ju bra att inte tvätta håret för ofta då vattnet+ schampot bl.a sliter på det :)

[Quickeman]
2012-07-01 20:15
0

#6 Källa på det?

Eldlilja
2012-07-01 20:45
1

#6: Jag vill som #7 också gärna ha källa på det. För i princip överallt jag läst om just talgproduktion så är det så att när man tvättar ofta tvättar man ur hårets naturliga fett (talg). Då blir talgkörtlarna irriterade och stressade och tillverkar mer talg snabbare för att balansera upp så gott det går, för att återställa hårets och hårbottens balans. Och ju oftare man tvättar desto mer stressade blir talgkörtlarna, och producerar ÄNNU mer talg. Det blir en ond cirkel, och det är först då man slutar stressa talgkörtlarna så mycket som håret inte blir lika fett lika fort.

Jag har lite svårt att tro att jag bara inbillat mig ett fett hår, och lika svårt att tro att alla ställen jag läst på ska ha fel… Om du ger en riktigt bra källa kan jag börja tro på det du säger, men då ska det finnas stenhårda bevis… Tills dess tänker jag tro så som jag alltid trott Flört

BeccaTilda
2012-07-01 21:22
0

#7 och #8 tyvärr så har jag inte det för när hårteknikern från Wella berättade det för oss i klassen sa hon att det var en ny forskning man hade hållt på med länge som nu äntligen visat att det inte spelar någon roll för talgproduktionen om man tvättar ofta eller sällan..

Vi alla blev chockade, jag trodde faktiskt att håret blev mer fett av att tvättas ofta. Det trodde våra lärare med men som sagt Mannen som kommit fram med detta har jag tyvärr glömt namnet på…Men vi ska till hösten lyssna på en föreläsning av honom.

#8 Som du skriver har jag också alltid trott men icke.. :)

Skriver så fort jag kommer på vad han heter :)

Cazzos
2012-07-04 08:51
0

#3 Tro mig, har sagt det till min mamma såååååååå många gånger, men hon säger att så länge det tillverkas så kommer hon att fortsätta Obestämd

Jag har sköljt håret med ÄCV förut men jag vet inte om det gett något resultat på mitt feta hår. Nu är jag i Thailand och tvättar håret med ett Schampo som finns i min morbrors badrum men jag tvättar bara håret var 4:e dag med det, och jag ser inga Silikoner i innehållsförteckningen, dock står SLS som första ingrediens.
Nu märker jag att mitt hår blir fett 2 dagar senare på morgonen när jag vaknar. Helt OK Skrattande

#5 Jag är sjukt insatt i hår så självklart vet jag vad talg är! Tro mig, jag har prövat att dra ut på tvättarna i ett år nu sen jag började med Balsammetoden men jag tycker inte att det har hjälpt så mycket.

Ska jag ge det ett år till kanske? Tyst

[Quickeman]
2012-07-04 20:23
1

#9 Fast jag skulle inte tro för mycket på vad en hårtekniker från Wella säger. Wella är ju trots allt ett varumärke, som inte vill något hellre än att sälja så mycket av sina produkter som möjigt.

Kommer du på namnet på denna påstådda forskare får du gärna dela med dig.

BeccaTilda
2012-07-04 21:06
0

#11  Vad har det med Wellas produkter att göra undrar jag då?

Absolut.

[Quickeman]
2012-07-04 21:59
0

#12 de vill ju självklart sälja så mycket som möjligt, tvättar folk håret mer sällan går det åt mindre.

BeccaTilda
2012-07-04 22:01
0

#13 Ja exakt, och då köper man mindre av deras produkter??

[Quickeman]
2012-07-04 22:19
0

#14 Precis Flört

Nä, men allvarligt. Personer från diverse märken brukar snacka en massa för att gynna sin egen produkt.

BeccaTilda
2012-07-05 14:31
0

#15 Jo, som snart färdigtutbildad frisör VET jag det, men detta hade ingenting med varken Wella eller deras produkter att göra! Det kom upp lite frågor, och våran lärare frågade om det var sant att håret blev mindre fett om man tvättade det mer sällan.. Då svarade hon att ända fram till februari iår hade hon sagt det till sina kunder men nu var det bevisat att det faktiskt bara är en inbillning.

[Quickeman]
2012-07-05 18:43
0

#16 så länge det varken finns någon källa, eller någonting som kan bevisa att det är så, så kommer jag fortsätta tro som jag tror.

dvs. att det går att vänja hårbotten vid att tvättas mer sällan = inte bli fett lika fort.

Framför allt pga. att jag sett det med egna ögon på ett flertal personer.

BeccaTilda
2012-07-06 14:38
0

#17 Tro vad du vill!

Charlott_
2012-07-06 16:16
2

#16 En lärare som kan sin sak frågar inte en sån sak, för det bör hon veta. Och de beror ju så klart på talgen..

Chamy
2012-07-07 01:40
1

Håll god ton i tråden tack! Jag ger er en officiell varning nu, sköter man sig inte på forumet så kan man bli avstängd.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Arinya
2012-07-08 09:38
0

Har du balsamet i hårbotten? Jag läste nånstans att man inte ska det?

Jag tänkte bara att det är väl en vana alla har efter att ha tvättat med Schampo :)

Cazzos
2012-07-15 13:24
0

Jag tvättar håret med Balsammetoden så självklart tvättar jag med Balsam i hårbotten ;)

Charlott_
2012-07-15 13:46
0

#22 Balsam ska du inte ha i hårbotten, det ska du bara ha på längderna.

mikkan01
2012-07-15 13:54
0

Balsammetoden går ju ut på att man ska ha Balsam i hårbotten…man tvättar ju med det? =)
Det vårdande balsamet, om man nu väljer att använda sånt, har man endast i längderna.

~mikkan

[Quickeman]
2012-07-15 15:09
0

Nu vet jag inte hur du gör när du tvättar. Men när jag tvättade med Balsam så gjorde jag såhär:

1. blötte håret

2. ha i Balsam och massera in det i hårbotten

3. blöta hårbotten lite & massera igen så det blir som ett lödder

Och sen upprepa dessa steg en gång till.

Att ha i lite vatten och massera fram ett lödder gjorde en väldig skillnad för mig, mot att inte göra det.

Cazzos
2012-07-28 15:52
1

#23 Balsam innehåller tensider precis som Schampo som är till för att rengöra/ta bort fett och smuts etc., men (rätt) Balsam torkar inte ut hårbotten som många schampon gör och det finns tvättbalsam respektive vårdande Balsam som är lite "tyngre" än tvättbalsam och ska endast användas till längderna. #25 Jag ska prova! Tack :)