Jättetorr hårbotten
Hej
Jag har en supertorr hårbotten som ofta kliar och mjällar..
har ni några tips?
Jag har köpt Apotekets parfymfria specialchampoo mot mjöll och känslig hårbotten vilket har gjort det lite bättre men inte bra. Blir galen, känns ju inget fräscht alls… :(
TACk på förhand!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
prova Balsammetoden? :) läs om det iaf :)
Om du har testat mjällschampo utan att det verkade, så är det mycket möjligt att det inte är Mjäll du har. Mjäll är svamputveckling i hårbotten, och om du bara har torr hårbotten, något som också kan få det att "mjälla" lite, så skulle inte mjällschampo fungera.
En torr hårbotten kan du bota genom att inte tvätta håret lika ofta. Gör gärna en oljeinpackning i hela håret och hårbotten innan du tvättar håret. Massera in oljan ordentligt i hårbotten och låt det sitta i under en varm handduk. Efter det är det bara att tvätta som vanligt. Jag tycker att oljan är lättare att få ur ifall du först har i en inpackning, eller Balsam i håret, och sedan tvättar det som vanligt.
Om du inte gillar Olja så finns det en gel på apoteket just för torr hårbotten, som kommer i en behändig liten flaska med pip som gör det lätt att fördela i hårbotten. Dessutom så är den i princip helt kladdfri.
Återkom ifall problemet består.
#2 Tack för dina råd!
har testat den gelen från apoteket men den hjälper inte… ska testa med oljan för det känns som om det är torr hårbotten då och inte Mjäll.
Tvättar bara håret ca var 3e dag redan… väntar så länge jag kan just för att inte torka ut hårbotten, men sedan börjar det ju kännas fett så då måste jag tvätta!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
äppelcidervinäger ska hjälpa mot kli också.. man kan späda med kallt vatten.. lukten försvinner när håret torkat..
#4 jasså? intressant… ska man ha i det då innan tvätt eller efter?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Efter tvätt. Utspätt med vatten, jag använder en del äppelcidervinäger till 9 delar vatten. Då neutraliserar den ph-värdet i hårbotten. :)
Ett tips om man inte vill doppa huvudet i äppelcidervinägern är att blanda allting i en tom läskflaska och hälla det över håret i duschen :)
Luktar man inte vinäger då? haha eller är det som ni säger att lukten försvinner efter det torkat?
Ska absolut testa!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Om inte dem naturliga metoderna fungerar tycker jag att du ska prova Selsun http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=50706
Jag har också haft otroliga problem med min hårbotten, mjäll/vitt skinn , kliat något enormt, torr, skorv mm haft riktiga bekymer med min hår botten, jag prövade nog all som folk rekomenderade men ingenting fungerade helt och hållet.
Sen var det en tjej som rekommenderade selsun och så provade jag det så klart och jävlar vad jag blev lycklig ! på bara 3 tvättar var min hårbotten helt återställd igen, jag som har gått runt med en förjävlig hårbotten i dryga 3 år har nu hittat ett gryymt shampo !
Värt att prova iallafall :D
Jag har väldigt känslig hårbotten och var väldigt ofta jättetorr där. Det kliade nästan jämt och jag hade hudflagor i håret. Men får några veckor sedan köpte jag Björn Axén Organic Sensitive Scalp Schampo, och den har verkligen funkat jättebra. Nu har jag inget torr hårbotten längre och det kliar nästan aldrig. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#9 och 10 - TACK SNÄLLA!! Ska kolla upp dem!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Äppelcidervinäger luktar ingenting när håret har torkat 
Jag rekommenderar Paul Mitchells tea tree schampoo :)
Honung fungerar också bra.
*Värm vatten
*Blanda i honung
*Ha i håret och låt verka minst en timma
*Tvätta ur
Det är bra för torr hud och lugnar den. Är lättare att tvätta ur än Olja, om man tycker att det är krångligt.
Det absolut bästa för min egen torra hårbotten är dock en blandning av Olja och honung.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik