Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 7029 ggr
regnbågsbron
2012-03-15 21:42
0

extremt torrt,fult hår

Har extremt torrt, skadat hår.

Klipper mig med jämna mellanrum.

Har ganska sönderblekt hår ner till brösten med MYCKET självfall som jag inte alls gillar, det ser ut som utborstat lockigt hår.

Jag plattar alltså håret varje dag! Använder värmeskydd från got2be Guardian Angel och har nyss köpt mig Redken Smooth Down Balsam.

Jag vill mer än gärna ha långt, friskt hår.

Några tips på BRA, billiga produkter som hjälper mig att få långt, friskt hår? Även bra återfuktningsprodukter och värmeskydd.

Kanske även tips om hur jag ska få mina lockar fina

[Rhodugune]
2012-03-16 01:37
0

Hej, jag gör en fuling och klipper och klistar. in ett svar som jag gav i en liknande tråd, för jag tycker det jag skrev också passar i din tråd.  :)

Vad har du för hårrutiner nu?

Jag har ingen aning om vad du tycker är okej att lägga ned på ditt hår, både rent tidsmässigt i vardagen eller vad du orkar testa för olika rutiner och medel för att se vad som passar dig och ditt hår.

Eller om det som jag tipsar dig om är självklara saker, som du redan har koll på. :)
Så jag väljer att vara rätt grundläggande, för alla har tyvärr inte koll, det vet jag av egen erfarenhet, usch så mycket hemskheter jag gjort emot mitt hår i ren okunskap i genom åren…

Det finns mycket som vi idag utsätter vårt hår för, som en del hårtyper inte ens klarar av små doser, men har man en kortare frisyr hinner man toppa av slitaget innan det syns, men vill man ha lite längre hår, så har man hunnit med att utsätta håret för ganska mycket ju längre det blir och det kommer att synas.

Att ha friskt långt hår är något som jag både har lagt ned mycket tid på för att hitta rätt rutin för och att jag också i vardagen ger plats för det, så att jag kan sköta det på bästa och skonsamaste sätt.

Här är några saker som jag undviker eftersom jag har långt hår och eftersom jag vill att det ska bli ännu längre.
Just nu är jag nära mitt delmål, som är att ha hår nedpå låret, det fattas bara några centimeterar, så mina toppar är nog närmare en 8 år gamla.

Tänk hur många gånger det har hunnit tvättas och borstas på de åren. så jag väljer att bara tvätta det en gång i veckan, tvättar med balsam-metoden, men erkänner att jag fuskar ibland och shamponerar hårbotten emellanåt, jag låter håret lufttorka, borstar det aldrig blött, det sliter väldigt mycket.

Eftersom mitt hår är rätt långt har jag det oftas uppsatt på dagarna, oftast i olika knutar och sover i en lös fläta på natten.
Jag sätter inte upp håret i hästsvans, hårsnoddar, speciellt de med metalspännen sliter väldigt mycket på håret, liksom andra hår-uppsättnings-hjälpmedel med hårda metallkanter som håret skaver emot.

Hår tål inte värme bra, så se till att inte tvätta det i för hett vatten i onödan, helst i kallt vatten om du känner att du klarar det och jag fönar inte heller håret eller använder andra saker som hettar upp håret som platt- eller Locktång.
Det finns inga medel som i längden skyddar håret emot den skada värmen gör, tyvärr.

Inte heller finns det några Schampo eller medel som lagar håret, sånt klistrar bara tillfällingt ihop det skadade hårstrået, är det skadat så finns det inget mer att göra, allt hänger på att hindra att håret inte slits mer än nödvändigt, när man hanterar det och i vardagen.
Du har säkert koll på det, men jag känner många som har trott på reklamen…

Att bleka och färga håret är inte heller bra, jag färgade mitt hår konstant från att jag var 13-14 år tills jag var 25år, upptäckte då att min naturliga hårfärg inte var så pjåkigt och idag är jag väldigt nöjd med den och att mitt hår är så mycket mindre slitet. :)

Jag reder ut mitt hår försiktigt, var länge dum nog att inte förstå hur mycket skada en plastborste gör i längden, så numera redar jag ut det värsta med fingrarna och borstar det sen med min tangle teezer, som jag tycker är en väldigt bra borste.
En gång på morgonen och en gång på kvällen blir det oftast bara.

Mest rädd är jag om mina toppar, jag oljar in dem ofta, brukar passa på på kvällen då hinner oljan absorberas tills på morgonen, oftats använder jag kokosolja.

Det som har hjälpt mitt hår och hårbotten mest är äppelcidervinäger, när jag tvättat det så tar jag ca en dl äppelcidervinägger i en till två L vatten i handfatet och doppar håret i det och sköljer även hårbotten, som kunde vara rätt känslig och klia innan, men det känner jag numera nästan aldrig av.

Mitt hår känns så starkt och friskt och glansigt och det blir så väldigt mycket lättare att reda ut.

Vad jag använder för Balsam o inpackning kan skilja lite åt från gång till gång, men jag har alltid äppelcidervinäger i sista sköljningen, inget annat jag provat har haft samma effekt. :)

Jag har som sagt ingen aning om det här hjälper dig, har full förståelse att alla inte tycker att det är värt att ge upp sin fön, eller att det är ett alternativ att sluta färga håret osv, för att det ska bli mindre slitet, men fundera vilka saker du tycker är okej att börja med, testa eller sluta med, för att ditt hår ska må bättre, så gör du i alla fall de sakerna för att ditt hår ska bli friskare och mindre slitet. :)

Kram, Maya

elinkristina
2012-03-16 22:15
0

säger samma som Maya - balsammetoden/nopoo! absolut! finns massa info på lockig.se - läs där! hatade också mina "lockar" förut - hade precis som dig - nu har jag fina lockar dom jag älskar :)

regnbågsbron
2012-03-16 23:17
0

Funderade faktiskt att börja med BM på måndag! :D

Miiam
2012-04-16 13:03
1

Fårga någon frisör eller "hår kunnig" om vad du skulle kunna göra för att stärka håret. Personligen så tycker jag inte om Schampo eller Balsam med massor av parabener och sådant.

Oljor lär också kunna stärka håret.

Håret behöver även sina naturliga oljor så att tvätta det för ofta är inte så bra fö håret.

elinkristina
2012-04-20 08:34
0

gjorde du det? :) hur går det isf?