Hår iFokus

Hår

Etiketterdreadslöshårperuker
Läst 7199 ggr
Eywa
0

Mjäll av dreads

Jag har haft dreads tidigare men har alltid blivit tvungen att raka av dom då jag har fått så mycket Mjäll att jag inte vågar gå utan mössa. Skitäckligt. Jag vill verkligen ha dreads, men hur slipper man mjällen?

Chamy
1

För att bli av med "mjäll" så måste man ta hand om sin hårbotten, det är ju tyvärr lite svårt när man har dreads. Och självklart beror der ju på vad orsaken till din "mjäll" är.

Antingen är det pga svamp i hårbotten(s.k vanlig mjäll), och för att bli av med det kan man använda något svampdödande medel i skallen. Det finns milda, och de behöver inte vara till för hårbotten, ska de vara på huden så funkar de även i hårbotten. Finns receptfritt på apoteket. Det finns även receptfria och receptbelagda läkemedel utformade för just detta, i form av Schampo.

Eller så är du bara torr i hårbotten, och då behöver du se till att du håller din hårbotten ren från döda hudceller, och samtidigt återfuktad. Detta kan vara mycket knepigt att få bukt med, och speciellt om man har dreads. Viktigt när man har torr hårbotten är att inte tvätta håret för ofta. Absolut som mest varannan dag, helst mycket mer sällan. Jag tvättar håret en eller två gånger i veckan, det mår min hårbotten och mitt hår bäst av.

Så försök först lista ut vad det beror på genom att prova dig fram. Testa först med återfuktning, det är minst påverkande för din kropp i övrigt.

Jag lider av torr hårbotten(har dock aldrig fått "mjäll" av det) och jag använder en massageborste för att få igång blodcirkulationen i hårbotten. Sedan använder jag en svinborste för att få bort alla döda hudceller från hårbotten, och därefter smörjer jag in min hårbotten med Aloe Vera Gel. Det gör under för både mitt hår och min hårbotten.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus