Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 7715 ggr
malin--a
2011-01-03 20:35
0

Fett hår

Vad kan man göra åt fett hår?

Duschar/tvättar håret varannan dag ungefär, första dagen ser håret rent ut men redan nästa dag ser det fett ut…

Har slutat använda Balsam sedan 2-3 månader tillbaka.

Glad

Eklang
2011-01-03 21:27
0

Jag har samma problem faktiskt :P

Men att sluta använda Balsam finner jag ingen mening med? :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

malin--a
2011-01-03 22:06
0

Inte? :o Det var någon som sa till mej att håret blir mer fett av det…
Men det stämmer kanske inte?

Birke
2011-01-03 22:17
0
Eklang
2011-01-03 23:18
0

#3 Indeed!

#2 Schampoo torkar ut hårbotten/håret och gör att kroppen producerar mer fett :) Håret blir även förstört av att inte få fukt från tex. Balsam :)

Men jag tycker du ska gå in på lockig.se och läsa mer om Balsammetoden :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

malin--a
2011-01-03 23:27
0

Tänk så fel man kan ha!
Ska kika på den och se :)

Ellenfyrkant
2011-01-05 19:54
0

Det är viktigt för längderna om du har några sådana att få återfuktas, med hjälp av t.ex. Balsam. Annars slits håret och blir torrt betydligt fortare.

Mvh Ellenfyrkant

malin--a
2011-01-08 18:56
0

Jag har gjort som man skulle nu någon vecka, men det ser riktigt hemskt ut! Funkar det direkt eller tar det tid?

Elshira
2011-01-08 22:45
0

Har man fett hår så är det troligtvis för att man tvättat det för ofta.

Jag råkade komma in i en period då det blev flottigt nästan samma dag just för att jag tvättat håret så mycket!

Börja med att tvätta håret med ett bra shampo och använd gärna inpackning istället för Balsam. Själv använder jag Loreal Elvitals rosa serie (Nutri Glos), shampo och inpackning (balsamet inehåller silikon vilket inte är bra), men vilket annat shampo och inpackning som helst som passar sig går bra (som är utan silikon!!).

Sedan försöker du tvätta det så sällan som möjligt börja med att bara tvätta det var 3:e dag istället för varannan, jag brukar köra med uppsatt hår i toffs eller någon frissyr som döljer håret lite. Att sova med flätor gör också stor skillnad för mig i.af då det inte als blir lika flottigt då.

Sedan så brukar jag undvika att tvätta håret när jag ändå inte ska träffa "folk" (med andra ord folk som inte tillhör familjen), t.ex över helgen, lov osv. Försök då att stå ut med ditt flottiga hår så länge du kan helt enkelt inan du tvättar det.

Sedan så kanske du tvättat håret morgonen dag 1, blir flottigt dag två, men brukar du tvätta det då och inte vill/kan ha flottigt hela dag 3 så tvätta håret åtminstone på morgonen dag 3 och sov med det flottiga håret.

Håret och huden fungerar precis på samma vis - tar man bort fett så kommer bara mer att produceras. Det effektivaste är istället att tillföra fett och näring för att kroppen själv ska sluta producera lika mycket. För ansiktet är det feta cremer, för håret så är det en ordentlig inpackning (alltså inte bara balsam).

Så huvudregeln är helt enkelt att du nu måste tvätta det så sällan du bara kan! Själv tvättar jag håret var 3:e till 4:e dag, varav det inte är 100% fräscht dag 2, men ser inte fett ut förrän kvällen dag 3 eller dag 4.

Hakuna matata!

[Wera]
2011-01-09 17:47
0

#7 Jag tror det tar tid innanhåret vänjer sig med Balsammetoden, testat den en enda gång och det var hemskt, såg smuytsigt ut direkt efter att håret torkat och så var det flottigt. Så jag orkade inte försöka, gav upp :)

Jag tror det är att du tvättar håret för ofta, man ska inte behöva tvätta håret mer än kanske 2 gånger i veckan? Jag kör med att använda Balsam från öronen och ner, och Schampo från öronen och upp. Mitt hår kan se smutsigt och flottigt ut efter ca 3, ibland 4 dagar efter dusch (på 4:e dagen är det på förmiddagen det ser flottigt ut, och på 3:dje dagen är det sent på kvällen det ser flottigt ut isf).

Om du börjar avvänja håret och börjar tvätta det mer sällan men tycker att det ser alldeles för flottigt ut kan du ju ha lite torrschampo när du ska ut någonstans, tills håret vant sig och inte blir lika flottigt så fort.

Men annars har du väldigt bra förslag från #8.

Cazzos
2012-03-25 16:17
0

Jag har också fett hår och det är fett på morgonen dagen efter jag tvättat det, men det syns inte (fällan), men sen i skolan, så poff..
Och i slutet av dagen så ser det nästan ut som att jag har haft någon slags olja i håret.

Tvättar också med Balsammetoden, men det har inte hjälpt så mycket mot talgproduktionen men det är mycket glansigare.

Mitt tips till dig är att återfukta, återfukta, återfukta! Torka aldrig ut din hårbotten, och tvätta så sällan som möjligt.

Sålänge håret inte luktar avlopp så ser jag ingen anledning till att tvätta det mer än nödvändigt Tungan ute 
Och det kanske ser lite smutsigt ut men sätt upp håret så märker ingen något Flört

hihijosse
2012-03-27 18:28
0

Du själv skrev ju i kommentaren #2 att det var någon som hade sagt blabla till dig.

Du kan ju också få fett hår om du tar Balsam över hela håret?:) Gör du det, ta Balsam bara på topparna!:)

Jag duschar varje dag. För att jag är ute och springer rätt mycket osv. Så mitt hår har vant sig vid att jag duschar så ofta. Jag tar bara Balsam i topparna. Skulle inte jag duscha varje dag skulle jag få fett hår direkt. Men försök ta Balsam i bara topparna och inte så mycket upptill. Eller så kanske du ska ta och prova ett annat Balsam och se om det är balsamet ditt hår inte riktigt "tål" eller vad jag ska säga:)

malin--a
2012-03-28 18:09
0

Oj vilken gammal tråd som kom upp!
Det har löst sej nu och tack för era tips :)

Inlägget är låst för nya kommentarer