Lite tips på metoder och produkter?
Hej!
Ursäkta för att jag kommer här igen.
Är väl inte så mycket jag har att fråga om. Färgade håret svart för ett tag sedan, helt svart. Blev sött på mig tycker jag.
Tror inte att mitt hår tog det så illa. Längderna på sidorna är desamma som förr. Ganska tjocka och luktar lite sötsurt, fett ungefär. Vilket jag tycker om och känner mig trygg i. (Men för att de har denna lukt är de inte äckliga O.o)
Men håret på huvudet har blivit skumt. Det känns inte samma som förr, man har en känsla av att man måste reda ut det och det är tunt. På vissa ställen kan man skymta min skalle ibland. Vilket jag försöker täcka över med en del av mitt hår. Men detta är så tråkigt.
Håret på bakhuvudet är dockt skumt det också. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Har haft problem med det sedan jag färgade håret. Det är "hårt" i början, svårt att reda ut. Och ibland alldeles för lent och torrt eller för stripigt.
Längre ner är det väldigt tunt och jag vill inte ha det så.
På senaste tiden har jag redat ut det med fingrarna. Och då fick oväntat mycket hår kring dem sedan har en hel del hår ramlat av t,ex när jag kliar mig, känner att det är löst och måste bort. Och en jävla massa gånger ramlar det själv.
T,ex på skolan har jag märkt att jag fällt mycket hår på t,ex bänken utan att ha gjort något.
Och jag är rädd om mitt hår.
Finns det några produkter eller metoder som kan hjälpa mig och mitt hår?
Jag har prövat att massera hårbotten men är så dålig på massage och tröttnar snabbt så det känns inte rätt. Jag gör inte rätt O.o.
Masserar bara in Schampo i hårbotten nu för tiden och använder mycket balsam. Gör just nu balsam-schampoo-balsam-metoden och den känns för tillfället verkligen rätt för mig, tror jag.
Har alltid mitt hår utsläppt, har alltid haft det. Ibland försöker jag ha det uppsatt men inte ofta. Jag är så osäker på detta, vissa säger "ha det utsläppt" visssa säger "ha det uppsatt" så jag vet inte vad man väljer.
Har funderat på att skaffa hårinpackningar. Men undrar en del. Vart köper man det? Hur använder man det? Hur ofta? Hur bedömmer man att håret behöver det?
Har även funderat på att skaffa hårkontroll men undrar hur det egentligen funderar? Fungerar det? Hur blir det? Hur bedfömmer man att man behöver det? Hur ofta ska man käka det?
Mitt hår är än sålänge fortfarande glansigt och friskt på flera ställen, oftast, ibland blir det strul.
Jag vill inte att det ska växa så att utväxterna kommer snabbare. Jag vill bara få håret att sluta falla av, att det ska bli tjockare och täcka skallen åtminstone, att det ska se lite "längre" och "bättre" ut, men att det även ska hålla, vara långt och vara fint. Även om det är färgat.
Några tips?
Övrigt att säga?
Hårinpackningar är alltid bra för håret, kör på det! Vilka som fungerar på ditt hår är ju svårt att säga. Men inpackning 2-3 ggr/vecka, klipp topparna och ät bra, allsidig kost. Mer än så behöver du faktiskt inte för att håret ska må bra. Sedan att ha milda schampon/balsam. Hårkontroll har jag ingen erfarenhet av och kan inte säga varken bu eller bä angående detta.
Det du beskriver låter dock som att hårets struktur skadats vid färgningarna. Hur ofta har du färgat håret? Är topparna kanske lite slitna? Gick något hår av vid färgning? Och sedan får håret ofta en annan känsla med färg än naturligt, men att tappa hår är aldrig bra..
Kanske är du lite för nojig och reder ut håret för ofta? Tar i det, drar i det? Det är aldrig bra. Red enbart ut håret i duschen om det är väldigt taltigt, ha i mängder av Balsam och red ut det med fingrarna istället. Jag rekommenderar att sova med flätat hår också, då slipper håret utsättas för onödig friktion, vilket sliter.
Har skrivit på föräldrarnas handlingsluista att de ska köpa hårförlängningar, hårkontroll, hårinpackningar och öljäst.
Hårförlängningar kanske blir svårt att köpa utan att jag själv är där. Hårkontroll vet de inte själva vad det är eller var de kan köpa. Hårinpackningar vet de inte vad det är och vet inte vart de kan köpa. Så dessa kommer bli svåra att få tag i, antagligen kommer jag få leta upp det via internet.
Öljäst vet de dock vad det är och var de kan köpa.
Får antagligen köpa satinlakan senare in också.
Men det är så olika i vad alla säger.
Någon säger att man ska sova med fläta medan en annan säger att det är en mardröm för håret.
Samma sak är det med att ha håret uppsatt.
Brukar klippa toppar och lugg när jag är hos frisören.
Äter i övrigt ganska bra, eller väldigt bra. Beror på vad man menar med "bra".
Jag har färgat håret tre gånger.
Först slingade jag det, i blont, hos frisören. Vet inte hur länge sedan det var.
Sedan färgade jag det svart hemma, men blev ojämnt och lite sådär. Sedan gick det nästan 4 veckor innan jag färgade det svart hos frisören. Blev asbra.
Tappade inget hår vid färgningen, av vad jag kunde se. Det gick bra.
Men nu är det konstigt.
Jag är väl ganska nojig av mig och försöker reda ut det med fingrarna väldigt ofta. Men kan inte bara undgå att märka av hur fel det är annars. Jag reder ut det med fingrarna, har inte använt hårborste sedan ett tag efter att jag färgat håret.
Så, jag ska bara reda ut i duschen? Det där lät konstigt O.o.
Om du har pengar - gå till en frisör och be denne göra en diagnos av ditt hår. Då kan h*n dessutom berätta exakt vilka produkter du ska använda dig av beroende på hårtyp samt hur paranoid du behöver vara. Du verkar varken ha koll på in eller ut samtidigt som du inte verkar ta till dig något av det andra på forum säger - varför fortsätter du i sådana fall fråga här? Behöver du en auktoritär persons råd får du väl gå till en, svårare än så är det inte.
Och självfallet - om du har trassligt hår som du går och drar i och på så sätt drar av mängder hår skadar du ju håret. Då får du börja reda ut håret med hjälp av Balsam, vad är det konstiga i det? Håret är medgörligt då det är dränkt i Balsam och på så sätt lättare att reda ut utan att man drar av hår.Tycker att det är väldigt mycket mer underligt att du vill skaffa hårförlängning på samma gång som du vill att ditt hår ska bli mindre slitet…
Ibland är det bara så att i vissa forum så frågar jag efter saker jag kanske igentligen vet svaret på. Bara att man vill att någon annan ska peka fram det åt en. Och ibland tycker man mest att det är svårt att följa de råd som man får, ibland förstår man inte och ibland blir det bara att det låter som att man inte tar åt sig när man gör det.
Har inga pengar :( och mamma skulle nog bli väldigt fundersam över vad jag egentligen håller på med, med mitt hår. Blir nog svårt att få henne att delta med transport, pengar och bokning om tid. Hon har funderat på om hon verkligen ska låta mig färga håret om jag blir så konstig över det, har hon sagt, på skämt då.
Det är sant, har ingen koll på ut eller in och blir förvirrad över det alla säger, för alla säger olika och man ska ju ta allt med en nypa salt? O.o. Varför jag fortsätter att fråga? Enkelt, jag behöver er och jag behöver skriva här och fråga :(…
Vad ska en auktoritär person vara? Vet inte riktigt om jag har någon.
Varför är det underligt att vilja ha hårförlängningar? Vad är dåligt med det? Sliter det på håret på något sätt?
Men tror dock inte att det blir hårförlängningar verkar väldigt komplicerat med sådana, och kommer inte på om jag har svart hår eller svartbrunt hår.
Det med balsamrådet tar jag åt mig, lovar att pröva det. Mitt hår är jättetrassligt där i bakhuvudet idag så skulle nog behöva ta en balsamering idag snart. Trots att duschdagen är imorgon. Fick en idee! Tack!
#4 Med auktoritär person menar jag i det här fallet en frisör. Eftersom att du skrev att du hade råd att färga hos frisör samt skaffa hårförlängning antog jag att du hade pengar.
Du kanske bör undvika att fråga på för många forum om du inte klarar att väga svaret mot varandra. Man får ju se vad man tycker känns mest trovärdigt själv och följa de råden, ska man tro på allt blir det riktigt rörigt. Och ibland är det lättare att få ett rakt svar av någon man verkligen kan lita på, som en utbildad frisör. Dessutom har vi svårt att rekommendera saker för just ditt hår när vi varken sett eller känt på det.
Hårförlängning sliter i nästan alla fall på håret, ja. Riktigt mycket i flera fall. Och vill du inte att håret ska växa förstår jag inte vad du ska ga öljäst till? Samma sak med hårkontroll. Satsa på inpackningar, att inte styla håret och mycket Balsam så ska det nog lösa sig.
Bra att du kunde ta åt dig balsamtipset! Håret behöver inte redas ut hela tiden heller, bättre att låta håret vila lite. Och Balsam kan man aldrig få för mycket av :)
Så jag ska strunta i om det blev ihoptrassligt och allt? Och bara reda ut vid de tillfällen då jag använder Balsam? Kanske ska pröva balsam-metoden eller något trots allt, i alla fall mycket i de här perioderna. Skulle det vara till hjälp?
Det med att hårförlängningar slitar visste jag inte alls. Tack, då vet jag i alla fall att jag kan stryka det från listan. Men har hört att man inte kan få håret att växa något snabbare? Det växer i sin takt? och Öljäst och Hårkontroll bara hjälper till och gör håret välmående? I alla fall det som kommer växa ut vad jag har hört. Hårkontroll hjälper även naglar och hy, vad jag har hört. Inte problem för mig i övrigt, för mina naglar har alltid varit fina och min hy har jag sällan haft problem med.
Stylar aldrig håret. Men var nära på att köpa en Locktång en gång. Det med mycket Balsam ska jag nog särskilt ta åt mig. Inpackningar blir det då. Vart köper man det? Och hur använder man det?
Ska nog ta bilder på mitt hår snart och beskriva hur det känns, så att ni kan hjälpa till och bedömma mer. Men om man inte vet vad som låter mest trovärdigt? Kan man pröva båda då?
#6 Till den mån som går - ja. Är håret så trassligt att det lossnar massa hår när du reder ut det så borde du verkligen försöka se vad som orsakar det. T.ex. blir håret trassligare av att vara utsläppt, särskilt på natten, och då kan uppsättning hjälpa. Så länge man använder snoddar som inte har några metallbitar, utan är helt i tyg sliter de inte heller.
Öljäst och hårkontroll gör håret välmående = håret växer snabbare. Öljäst är enbart för att påskynda hur det växer. Finns många sätt att snabba på det så.. ;)
Inpackningar kan du köpa på närmaste mataffär, finns bland schampon och Balsam, i en mängd olika märken. Du applicerar det i håret efter tvätt och låter den verka i utsatt tid, oftast runt 10 min och sedan sköljer du ur den. Som ett extra Balsam liksom, som ger håret mer vård och fukt :)
Alla hår behöver olika behandling, visst kan du testa flera metoder. T.ex. testa Balsammetoden och se hur det fungerar för dig, funkar det dåligt så byter du osv.
Det ska jag pröva, börja forska, skriva ner, märka och studera lite på mitt hår. Då ska jag se om jag har en sådan där hårsnodd, har för mig om att jag har det och annars får jag helt enkelt köpa.
Jag har redan köpt inpackningar men märker att jag borde köpa en ny snart :). Dock tycker mamma att mitt hår är dyrt xD. Den jag köpte ska verka i 2-3 minuter men är det okej om man låter det verka långt längre än så?
Dock tappar jag en massa hår medan jag applicerar hårinpackningen, är det normalt?
Och hur ska man veta att man fördelar jämt på varje slinga när håret är blött?
Jag använder balsam-metoden, alltså tar bara Balsam och skippar schampoo, detta gör jag varje söndag och de dagar då de inte varit så tufft och håret känns okej, att jag har skippat träningen osv.