Dessa oljor
Hej!
Jag velar mellan att köpa Moroccan Oil, Macadamia Natural Oil, Farouk CHI Organics eller Orifludio till mitt skadade hår.
Jag gör inget speciellt med mitt hår, har inte blekt det på snart två år, tvättar det varannan till var tredje dag och plattar då bara luggen för den är lite bångstyrig och har i värmeskydd. Mitt hår blir fett på bara nån dag vilket är väldigt störigt. Hårstråna går av och klyvs trots att jag klippte mig för bara några veckor sen. Har naturligt ljusblont hår.
Tänkte helt enkelt att de här produkterna med Olja kanske kan hjälpa till att stärka mitt hår så att det inte går av så lätt.
Någon som vet om håret blir fortare fett med dessa produkter? Vilken ska man köpa? Vilken är mest prisvärd?
Så här tänker jag:
Har hört att Moroccan Oil ska vara väldigt bra för håret, men jag tycker att det är ganska mycket pengar det rör sig om. Någon som rekomenderar det? I så fall vilka av deras produkter är bäst? Ska man köpa ett sånt här kit? Är det värt pengarna? https://www.bangerhead.se/sv/artiklar/moroccan-holiday-gift-kit.html?utm_source=criteo&utm_medium=banner&utm_campaign=product
Eller ska man hellre satsa på Macadamia, har hört bra om dem med, men verkar inte vara lika hypade. Är det typ samma sak som Moroccan fast billigare? De har ju ett bättre pris för ett startkit https://www.bangerhead.se/sv/artiklar/macadamia-travel-kit-.html?utm_source=criteo&utm_medium=banner&utm_campaign=product
Jag chattade en gång med en skönhetstjej på aftonbladet som sa att jag borde köpa produkter från Farouk för mitt hår, jag köpte deras Biosilk Schampo och Balsam för skadat hår och en silkesolja. De var rätt bra, men sen såg jag detta http://www.lyko.se/sv/artiklar/farouk-chi-organics-olive-nutrient-therapy-travel-package.html kan det kanske ha varit den serien från farouk hon menade? Någon som testat? Kanske ska jag satsa på ett sånt kit istället? Det finns en royalserie med som kanske också är bra?
Sen har jag sett Orifludio Olja som verkar väldigt lyxig, men där är det bara en Olja, inget Schampo, Balsam eller inpackning, och jag tror jag behöver hela serien. https://www.bangerhead.se/sv/artiklar/harvard/inpackning/harolja/orofluido-hair-oil.html
Någon som kan hjälpa mig?
Jag kanske är helt fel ute med oljor? Kanske någon har ett annat supertips som jag hellre ska prova?
Tacksam för svar
MVH Hanna
Hej Hanna!
Ditt hår är fortfarande skadat efter dina blekningar för några år sedan. Det tar måånga år att få bort skadat hår, och det enda du kan göra åt det är att låta det växa ut och klippa bort det.
Under tiden så finns det en del saker som du kan fokusera på, främst är att fundera ut vad du har för problem med ditt hår i nuläget. Är håret torrt, kanske "krispigt", oljigt, matt, eller har du torr hårbotten? Tänk på vad det är för något som du och ditt hår kämpar med, allt spelat roll, och allt går att göra något åt.
Olkor kan vara jättebra, men det är mycket bättre att börja med en ren Olja istället för oljeblandningar, eftersom de oftast innehåller så mycket annat, plus att om du använder en Olja åt gången så får du reda på exakt vad ditt hår gillar, PLUS att det är mycket billigare. Så om jag var du så skulle jag inte försöka hitta en massa produkter som andra har rekommenderat, utan snarare försöka lära känna ditt hår och ta reda på vad just DITT hår gillar.
Det är bara mina två cent. Lycka till!
Hej!
Tack för svaret.
Jo jag vet att det helt enktelt måste växa ut nytt hår för att det ska bli bra efter blekning. Alla dessa produkterna som jag haft ögonen på lät ju så fantastiska och tänkte att de kanske kunde hjälpa håret en bit på traven medan man väntar på att det sakta ska växa ut.
Mitt hår har alltid haft lätt att bli fett i hårbotten och torrt i topparna, även innan jag började med färgning och värmeverktyg. Tror jag har rätt så typiskt skadinaviskt hår som nu blivit skadat.
Har du något bra tips på någon ren Olja jag kan testa? Och hur den i så fall ska användas?
Jag har så dålig kunskap om hårvård så det är därför jag frågar om tips och rekomendationer, mitt hår gillar ingenting känns det som.
Det är väldigt vanligt att bli fet i hårbotten samtidigt som man är torr i topparna. Det betyder att du torkar ut ditt hår för mycket. När hårbotten mår bra så blir håret inte fett förrens efter några dagar, beroende på person. Blir håret uttorkat så börjar talgkörtlarna i hårbotten kompnsera för att den är så torr, och kan producera mängder av Olja och vax, en blandning som kallas sebum.
I ditt fall så skulle jag se över mina tvättrutiner. Hur tvättar du håret, och framförallt hur ofta?
Oljor är jätteroligt att experimentera med, olika hårtyper och människor gillar olika oljor. Mitt hår gillar cocosolja på sommaren, och olivolja eller jojobaolja på vintern. Anledningen till detta är att cocosolja bara är flytande vid 24 grader och uppåt, och mitt hår gillar inte när jag har cocosolja i håret när det är kallt, eftersom det då stelnar och kan kännas lite "krispigt". Under vintern använder jag olivolja och jojobaolja eftersom de håller sig flytande i mycket lägre temperaturer.
Jag använder alltid oljor i mitt hår, på ett eller annat sätt. Jag tar en eller två droppar, inte mer, medans mitt hår torkar efter tvätt för att segla in den fukt som då hålls i mitt hår. Jag gnider in det i mina handflator och klämme in det i de sista decimetrarna av mitt hår, sen drar jag händrna över resten av håret.
Innan jag tvättar håret brukar jag göra en djupoljning, detta gör jag alltid av cocosolja, oavsett årstid. Då smälter jag några matskedar cocosolj i en kopp och masserar sedan in det i min hårbotten och resten av håret tills det i princip är drypande oljigt så att håret får suga åt sig det som det behöver, resterna tvättar jag ur några timmar senare eller nästa dag. Jag brukar dessutom ta en varm handduk över huvudet så att värmen öppnar håret lite mer. Bortsett från dessa två behandlingar så använder jag en droppe Olja i mina hårtoppar nästan varje dag. Det gäller bara att hitta det som passa en själv.
Oljor är INTE återfuktande, de är mjukgörande och seglar in fukt i håret. Olika oljor fungerar olika, cocosolja kan till exempel penetrera hårstrået, och är som en av få oljor som kan göra detta mycket populär som hårolja.
Om jag vore du så skulle jag börja med att testa olivolja, det har nästan alla hemma, och den är mycket användbar. Om du har cocosolja hemma så kan det också vara en bra Olja att börja med. Även sötmandelolja och jojobaolja är bra basoljor. Försök i så stor utsträckning som möjligt att köpa och använda virgin oljor, eftersom de är mindre manipulerade än andra oljor. Om du fastnar för oljor och börjar utforska fler sorter så kommer du upptäcka att vissa oljor inte går att få tag på i virgin, men det beror på att vissa oljor inte kan vara virgin pga vad de extraheras av.
HUR som helst, haha, långt svar. Det är någonstans att börja.
Tack så mycket för förklaringen!
Känner mig mycket klokare nu 
Jag har en kallpressad kokosolja hemma som jag ska kladda in i mitt hår innan nästa gång jag duschar och hoppas på det bästa. Sen ska jag nog prova att köpa hem en jojobaolja och kanske en arganolja.
Olivoljan jag har hemma är inte virgin och rapsoljan känns sådär haha.
Tack än en gång
Läste inlägget och blev nyfiken =) Har aldrig provat oljor i håret själv, men visst varför inte om det nu är bra?
Men satt med samma tanke, hur är det med rapsolja?
Ska kanske inte uttala mig så mycket eftersom jag precis själv fått reda på det här med oljor. Men jag tror att folk inte använder rapsolja just för det är en sån vanlig billig Olja som är för starkt förknippad med matlagning. Egentligen är det nog inget fel på rapsolja, den innehåller nog mycket vitaminer och bra saker den med, men folk vill nog ha lite exklusivare oljor än en vanlig "fattig" rapsolja… ska nog testa det nån gång. Olja om Olja som chamy sa, tydligen så gillar ju olika hår olika oljor så kanske rapsolja är något mitt hår älskar.
Hade i olivolja i håret nu efter jag duschade igårkväll. Håret är mjukt, glansigt och fint och känns inte lika torrt i topparna som det brukar göra. Det här kommer jag fortsätta med.
Håret blev inte heller så stripigt som jag trodde det skulle bli av fettet. Gjorde som du sa att efter tvätten ta några droppar och krama in i längderna och sen torka det. Tycker håret känns mjukare idag än vad de brukar göra när jag har i silkesdroppar och sånt. Hårbotten har ju inte heller blivit fet av att jag har haft i i längderna.
Längtar redan till helgen och nästa gång jag ska duscha för då hade jag tänkt att grisa ner hela hårt med kokosen nån timme innan jag duschar mohaha XD Sambon kommer tro jag blivit galen.
#7 Det kan säkert ligga något i det du säger. Då man generellt gärna vill ha lite finare oljor för håret.
Kul att du gillade det! När jag började med oljor så gick jag helt överstyr, men jag lärde mig hur den perfekta medelvägen var för just mig väldigt snabbt. Så fortsätt experimentera med oljor, och så kommer du snart att ha en fin skräddarsydd rutin inövad. :)
Om man använder kokosfett, innan man tvättar det, kommer håret lukta kokos efteråt? Tycker nämligen inte om kokos tyvärr xp men är det bra för håret kanske man vill prova =) Eller om man nu tar olivolja, samma sak, luktar det efteråt?
Nej det luktar inte om du har i det innan du tvättar håret.