Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 4369 ggr
EvelinaS-L
0

Friskt långt hår

Hej! Jag är ny här på hår.ifokus Glad

Det är såhär att jag vill ha långt, friskt, lagom tjockt hår. Mitt hår växer ganska fort, och jag klipper mig inte så ofta, trots att jag kanske borde det då det alltid blir så slitet..

Anledningen till att det blir slitet så fort är nog att jag plattar mitt hår varje dag, och tvättar det varje dag.. Jag använder värme sprej innan jag plattar! 

Har läst att man gärna ska tvätta det var 2-3dag, men eftersom att jag har häst och är i stallet varje dag, så luktar det stall om håret om jag inte tvättar det.. Obestämd

Det jag undrar nu, är vad jag ska göra för att få att mitt hår ska bli långt, lagom tjockt och inte så slitet.

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt hår i sommras

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Mitt hår nu, oplattat

_Kram Evelina
_

Cordata
0

Hej och välkommen hit!

Jag rekomenderar starkt att använda innpackning. Om du vill ha ditt hår riktigt långt och friskt så ska du egentligen "låta det vara". Själv har jag håret ungefär till rumpan, och det finns en del saker man ska tänka på då.

1. Blek aldrig någonsin håret och färga det helst inte.

2. Använd inte hårspray, moss och andra produkter som sliter på håret.

3. Undvik tänger. Jag tycker personligen att ditt hår är vackrare med mer liv i sin naturliga form, men det är såklart en smaksak.  Vill man ha håret lockigt finns det flera metoder att göra det på som inte innehåller en Locktång.

4. Tvätta håret ett par gånger i veckan. Kanske finns det något sätt du kan fästa upp håret på så att det inte luktar stall? En fläta bakåt kan räcka för att undvika stalllukt. Kroppen kan såklart rengöras utan att håret får sig en omgång :)

5. Använd innpackning. Finns att köpa överallt. Jag brukar använda det i längderna när jag duschar. Låt det sitta i i ett par minuter och skölj ur det som Balsam det sista du gör. Vill du kan du ibland göra innpackning i hela håret.

Lycka till med ett friskare hår! :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Acerventus
0

Jag vet hur stallukten verkligen pyr in överallt. Det enda jag kan komma att tänka på är att kanske försöka hitta nån form utav badmössa. Som man kan ha som nått form utav hårnät. Men som då är tätslutande runt huvudet, men tillräckligt stor för att den största mängden hår ska kunna sammlas i nacken. :)

hjartelyckanskaniner
0

Tycker du har ursnyggt hår! Finns ju de som inte kan få långt hår:) Mitt tips: Balsammetoden! Mitt har blivit mycket snyggare och slits inte. Sen inga tofsar med metallspänne. Har mamma köpt med spänne så klipper jag av det och sen knyter jag ihop ändarna så att man kan använda tofsen ändå:) Plattar aldrig iom att jag har platt hår av mig själv. #4 badmössor sliter något kopiöst på håret. Fick klippa håret varje månad då för det var helt förstört.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

EvelinaS-L
0

Tack alla, för alla tips och hjälp! 

När jag inte plattar mitt hår, så blir det så "flugffigt" när jag borstar det och så konstigt lockigt (på andra bilden hade jag plattat kvällen innan sen gjort en fläta, därför det ändå var så "platt"), det är därför jag plattar det.. Vill egentligen inte göra det, men tycker att det är  snyggast så, på mig Obestämd

Färgar gjorde jag ofta för.. och nu har jag rött hår (eller mörkt, men skiftar i rött när solen lyser) och måste färga typ 1 gång i månaden.. men ska färga mörkt sen låta håret vara, det är bara problem med att ha rött hår.. haha!

Kom på att nu på vintern kan jag ju göra en fläta och sen ha den UNDER mössan, då luktar det nog inte lika mycket stall om håretSkrattande

Sen det här med Schampo och Balsam.. Jag gnuggar in schampot och sköljer ur, sen tar jag Balsam i längderna (från öronen och neråt) och låter det vara i, i nån minut. Jag läste idag att man Inte ska gnugga in schampot, så det ska jag sluta med! Men sen tänkte jag, att om man har hårinpackning i, ska man strunta i balsamet då? eller ska man ta båda?

#5: Vad är BalsammetodenSkrattande Smart det där med att inte ha metallspänne. Va fusikgt att du har platt hår :(.. Vill jag med ha!

På bilden ser ni hur håret ser ut när lampa/solen lyser på det.

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Så här ser det ut när solen/lampa inte lyser på

_Kram Evelina
_

hjartelyckanskaniner
0

Balsammetoden är, som du hör på namnet, man använder bara Balsam. Schampot gör att "fjällen" eller vad man ska kalla de för, på hårdtråna öppnas upp. Det gör bl.a. att du fr fett hår mycket snabbare om du inte duschar på någon dag, samt sliter otroligt på håret. Gjorde på mitt iaf. Du gör som med Schampo, ungefär. Tar en klick och masserar in i hårbottnen. Låter sitta i i 1-2 min. Sköljer ur noga. Sen tar du ännu en klick och masserar in i håret upp till öronen. Låter även detta sitta i i en 1-2min innan du sköljer ur noga. Sen tar en pytteliten klick och tar i topparna som du låter sitta i. Detta gör du 1-3ggr/v. Duscha kan du göra varje dag, men inte tvätta håret. Just för att dina egna fetter i hårbottnen ska trivas. Kolla på denna länken. Kolla bara på bilden och se den fantastiska förändringen :) http://lockig.se/balsammetoden.php

Mvh Emma

lillamarsvinet
0

jag tycker du va fin utan plattatOskyldig :)

♥kram Linnea♥

Cordata
0

#6 Ibland har jag inpackning utan Balsam och ibland både och. Det beror på hur bråttom jag har ^^.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

EvelinaS-L
0

Jag läste om Balsammetoden
Har en fråga bara.. Jag har, sedan 1 vecka tillbaka börjat använda sikersdroppar då mitt hår blir så sjukt elektriskt (och jag menar verkligen jätte elektriskt, det går knappt att ta i det utan att det flyger åt alla håll, "fastnar" i ansikte, hals, osv). Kan jag fortsätta använda det?

_Kram Evelina
_

hjartelyckanskaniner
0

#11 eftersom man inte ska använda Silikoner så kan man inte det. Jag hade elektriskt hår innan men nu slipper jag sådant. Använder Coops Balsam. 10:- för 500ml. En flaska räcker i typ 3-4 månader. Väldigt ekonomiskt:)

Mvh Emma

EvelinaS-L
0

#12: Okej! oj, det var ju billigt Skrattande!

_Kram Evelina
_

hjartelyckanskaniner
0

#13 Så kan du lägga de andra pengarna på hästen;) Schabrak är alltid bra och ha:) eller nytt träns;) De är inte billiga. Märker det bara på kaninerna.. 5-600:-/mån och då är de ändå ett djur som är billiga i drift. Hästar är ju riktigt dyra!

Mvh Emma

EvelinaS-L
0

#14: Ja :D 
Fast mina föreldrar betalar alltid allt till mig..  så behöver inte tänka på pengar så mycket.. Skäms
Ja, eller hur, sjukt dyrt! Speciellt när jag vill skämma bort min shettis med en massa gulliga grimmor, schabrak osv  Oskyldig

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Jag vart nyfiken på det här emd Balsammetoden och ska börja med det Skrattande

Just nu använder jag "barnängen Creame pärglans Schampo & Balsam" och jag tycker att det fungerar bra. Brukar även änvända "Schwarskopf gliss Luiquid silk". Vilket/vilka Balsam rekommenderar ni som kör med balsametoden, att man avnänder?

Andra prudukter jag använder i håret dagligen är "klippoteket SuperShineSiliconeDrops", värmesprey "schwarzkopf got2b guardian angel heat protection" och vanligt hårspray "proffs".

_Kram Evelina
_

hjartelyckanskaniner
0

Mina betalar också, utom till kaninerna:P Vill ha en Shettis sen när jag jobbar :D så jäkla söta! Min kompis har en minishettis och jag dog! Så himla små :D extremt söta! Dessutom kostar de ju inte så mkt i drift som med ett fullblod tex;) Köpte schabrak till min medryttarhäst. 300:- bara för schabraket. Var dock ett lyxigt med gult runt om och sen hand och mitt namn i gult;) sen skulle han ha en luva i samma modell;) användes typ 2ggr:P Jag vet inte vad balsamet innehåller. Men det ska inte innehålla Silikoner. Rekommenderar starkt mitt Balsam. Inte en massa konstiga saker i. Saken med Balsammetoden är ju att man inte ska slita på håret. Plattar du håret så är det inte lönt att börja med det. Man kan ju platta när man ska på tex middag, fest osv. Men inte varje dag. Man ska helst vara "neutral" när det gäller håret. Sen fläta det när man sover så slits det mindre:)

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

Dubbelt

Mvh Emma

beenrangel
0

Evelina:
Du har ju såååå fint hår! Du borde vara jätte nöjd!Skrattande

EvelinaS-L
0

#17: hihi, de är underbara!

Okej, ja då är det nog ingen ide att jag börjar med det Obestämd

#19: tack! Jag gillar faktigst själv mitt hår gansla mycket, bara det att jag vill att det ska vara lite tjockare och inte så slitet :( och långt såklart! haha!

_Kram Evelina
_