Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2850 ggr
Gnagare
1

Dåligt eller..? :O

Hittade ett spännande kokosschampo på en sida. Hade fått riktigt bra i recensioner, men vet inte om det är "bra" eller inte eftersom det typ innehåller Sodium coco-sulfate. Här är alla ingredienserna, vad säger ni? :p

Water (Aqua), Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Extract*, Arctium Lappa (Burdock) Root Extract*, Achillea Millefolium (Yarrow) Extract*, Hamamelis Virginiana (Witch Hazel) Leaf Extract*, Foeniculum Vulgare (Fennel) Seed Extract*, Sambucus Nigra (Black Elderberry) Flower Extract*, Aloe Barbadensis Leaf Extract*, Sodium Coco-Sulfate (Coconut Derived), Decyl Glucoside (Coconut and Corn Derived), Propanediol (Corn Derived), Coco-Glucoside (Coconut Derived), Butyrospermum Parkii (Shea) Butter*, Coco Nucifera (Coconut) Oil*, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Cannabis Sativa (Hemp) Seed Oil*, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil*, Dehydroacetic Acid, Glycerin, Hydrogenated Coco-Glycerides (Coconut Derived), Sodium Chloride, Potassium Sorbate (Fruit Derived), Lauryl Glucoside (Plant Derived), Benzyl Alcohol, Citric Acid, Stearyl Citrate (Vegetable Derived), Fragrance (Parfum) * Certified Organic

Chamy
2

Det Schampo du skriver om innehåller alltså sodium coco-sulfate, hm. Jag sökte lite på ämnet, och det visar sig att sodium coco-sulfate har samma kemiska sammansättning som sodium lauryl sulfate har. Sodium lauryl sulfate är inte samma sak som sodium laureth sulfate, utan starkare, och känt för att vara irriterande för huden.

Sodium coco-sulfate är inte bara ett finare namn på sodium lauryl sulfate, trots att det framställs på samma sätt och har samma kemiska sammasättning. En sulfat framställs, om jag har förstått det rätt, på samma sätt som tvål. Tvål framställs av fett, och del av tvålen förblir alltså fett, eller Olja. Coco-sulfate har fetterna bevarade, lauryl sulfate har fått fetterna borttagna, och är alltså mindre mjukgörande.

Frågan kvarstår dock om resultatet blir densamma som med lauryl sulfate. Det kan jag inte svara på, men med det som jag har fått fram så skulle jag inte tippa på att det är "bra". Dock så är sulfaten så långt ned på listan att det förmodligen inte skulle spela någon roll.

Slutsats: Trots en sulfat som förmodligen är lika "dålig"/"bra" som Sulfater generellt är, så ligger sulfaten så pass långt ned i listan att produkten som helhet förmodligen är bättre än sulfatprodukter generellt är. Dessutom så innehåller den en massa andra smaskiga saker som är bra för håret, så jag skulle inte vara rädd för att använde det alls.

Hoppas ni kan följa mina tankar här, det kan lätt bli lite rörigt i mina tankegångar när de skrivs ned direkt, som nu. :)

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus