Hår iFokus

Hår

Etikett: produkter
Läst 6359 ggr
LittleGirl
0

Är detta sant eller falskt?

Är det verkligen sant att värme från hårtorkar osv förstör färgat? Och att man helst ska låta det torka själv?

spacesheep
0

Ja, den värme som kommer från hårredskap är i princip alltid skadlig. Plattång, Locktång, hårfön osv. När håret är blött är det dessutom som skörast och det är lättare att det blir skadat om man behandlar det då. Så ja, låt det alltid självtorka :)

LittleGirl
0

Okej, tack.

linoleum
0

Om du ska hårtorka, använd värmeskydd isf! 
Jag använder visserligen inte hårtork mer än vid akutfall, iaf nu på vintern när det är kallt ute och om jag behöver iväg snabbt. Och använder jag plattång har jag alltid värmeskydd i! Bättre än ingenting iaf :)

LittleGirl
0

Jag bara funderade. Hade färgat håret en gång och var på badhuset en stund efter det och torkade med hårtork för att kompisen och jag vill det, det var kul. Fick sedan höra någonstans att det slet mycket om man hade färgat hår. Blev lite rädd bara.

Har hittat råd när det gäller hårskötsel på internet. Vad tycker ni om dessa påståendena? Och vad har ni att säga om dem? Något att tillägga.

1. Borsta inte håret mer än nödvändigt?

Blir mörkrädd! Detta är precis det jag intalat mig, försökt att disskutera med någon och inse…

Har läst att det kan slita mycket på håret. Särskilt när det är blött. Själv är jag mycket dålig på att borsta håret. Det har jag alltid varit. Dock har jag alltid varit bra på att borsta när det är blött. Spelar ingen roll nu, för nu vet jag. Om jag har rätt så ska man försöka reda ut med fingrar istället? Men undrar om det är mycket bättre det? Måste bara fråga vad som är den skillnad som gör det bättre. Ja, men iallafall bättre än att gå med tovor i håret dagarna runt.

2. Sov inte med blött hår.

Läste någonstans att det kunde förstöra håret och hade redan förstört någons hår. Stämmer detta?

3. Duscha INTE för ofta.

Tur är så duschar man bara 3 gånger i veckan. Men förr i tiden innan puberteten så var det betydligt mer sällan. Saknar det. Kan inte förstå folk som duschar varje dag. Men förstår att man kan bli äcklig om man har gått igenom puberteten och inte duschar. Minns inte varför man inte skulle duscha för ofta. Minns även att man inte skulle duscha med sådär varmt vatten direkt på håret. En fråga bara om detta, hur blir det när man duschar med kallt vatten? Visst det svider i hårbotten men i övrigt, vad händer? Ren nyfikenhet bara. Det var en tjej jag känner som typ snokar runt i familjen och är på oss och hon ville att jag skulle duscha varje dag! Tur att det inte blev så. Är det sant att man inte ska duscha för länge?

4. Använd schampoo i hårbotten och Balsam på längderna.

Hade jag ingen aning om. Varför är det så föresten?

5. Ät hälsosamt.

Inte visste man att födan påverkade håret. Vad är det man ska äta och inte äta? :p.

6. Använd hårkontroll eller hårinpackningar

Frågan är om detta är så nödvändigt? Vad använder man detta till egentligen? Använder inte sånt.

7. Sov med/sov inte med?

Stor disskution. Frågan är hur man egentligen ska ha håret på natten? En källa sade att man skulle sova med en fläta, vilket några andra disskuterade och konstanterade att det var en mardröm. En annan sade att man skulle sova med uppsatt hår. En annan sade att man skulle sova med utsläppt hår osv. Vad säger ni?

8. Låt håret självtorka, ta mjuka rörelser med handduken. Gnugga inte.

9. Ha håret så lite uppsatt som du kan och använd inga snoddar med metall på.

Stämmer detta verkligen? Låter lite konstigt i mina öron. Har i för sig alltid haft håret utsläppt men början på att fixa med olika frisyrer och allt och måste veta.

10. Massera hårbotten då och då

?? O.o

Och säkert mer…

Och självklart får man komma ihåg att ta alla råd med nypa salt och låta andra göra vad de vill, sålänge de trivs med det. Det är jätteviktigt att inte bli "mörkrädd"!

För att inte byta ämne helt på den här tråden så undrar jag… Vad är ett värmeskydd? Vad är bäst av allihop. Locktång, platttång, hårfön, hårtork eller vad alla nu heter?

Få se, vad kan man fråga/säga för att inte byta ämne. Sliter hårtork och liknande även på normalt, ofärgat, orört hår?

linoleum
0

1. Ska man borsta håret är en borste utan plastpiggar bästa valet! Är det blött så red ut det med fingrarna först. Sen beror det ju förstås på hur långt det är.

2. Att sova med blött hår är inte största boven. Håret är dock som skörast när det är blött och ja, att sova med det då är ju inte det ultimataste :)

4. Schampo sliter mer på håret, vilket gör att det inte är nödvändigt att ha i topparna. Speciellt då det är hårbotten som blir fet.
Ett tips är att använda Balsammetoden! Har märkt att den blivit väldigt populär nu. Jag använder mig av den!
Det betyder alltså att du slutar att tvätta håret med Schampo helt, då det innehåller onödiga kemikalier och annat som håret inte behöver och dessutom skadas av. I början kan håret kännas smutsigt, men det tar ett par veckor innan håret vänjer sig. Dock är det en väldigt bra metod enligt mig!

5. Dålig mat = skräpmat. Ditt hår skadas inte av speciella varor, men det gäller att äta så nyttigt som möjligt. Mår kroppen bra, mår håret bra.

6. Att använda hårinpackning en gång i veckan är rätt vanligt. Jag gör det själv för att reparera mitt hår, samt att jag använder en färginpackning någon gång i månaden för att få bort gula toner i mitt blekta hår.
Inpackning tar dock, som Balsammetoden, lite tid innan det blir skillnad. Men det beror också på hur slitet ditt hår är.

7. Jag har såpass kort hår att jag helst sover med nedsläppt (axellångt). Dessutom sliter det ju på håret om man har det uppsatt. (Vilket också besvarar fråga 9).

Locktång är ju till för att locka håret, plattång för att platta.. så det beror ju på vad du vill göra med håret?
Hårför och hårtork är samma sak. Dock är det ju bättre att "platta" håret med det än med en plattång. Har man en rundborste hemma kan man få till lockar genom att rulla håret i den under en påslagen hårfön som blåser värme på håret och formar.

Värmeskydd är precis vad det låter som.. Ett skydd för håret mot värme som man har i fuktigt, nästintill torrt eller helt torrt hår. Sen får det sitta i i ett par minuter innan du lägger värme på håret. Jag föredrar att köpa mitt värmeskyd hos frisör! Så du bör fråga i en salong isf :)

linoleum
0

Värme sliter på allt hår! Men du ska ju inte behöva vara rädd för att håret ska gå av.. Då krävs det att håret är VÄLDIGT slitet och skört. Färgat hår blir ju gärna det i topparna, men det märker man själv om det blir lite tuggummi-aktigt när det är blött.. Man kan till och med se och känna de toppar som är slitna och avbrutna.

spacesheep
0

1 &2. Om du vill ha ditt hår i bästa skick så ska du knappt peta på det när det är blött. Sov inte med blött hår, kamma inte blött hår, föna inte blött hår osv. Det är som sagt är skörast då, och tar mer skada än vad det gör när det är torrt.

3. Duscha ska man inte göra allt för ofta, nej! Både hårt vatten som kommer ur vissa kranar samt Schampo skadar lätt håret. 3 ggr/vecka tycker jag låter hälsosamt. Kallt vatten ska man gärna ha i håret i slutet av duschen, för att "stänga igen" hårstråna. Här har jag dålig koll, men det är ett tips jag fått av många och som någon annan säkert kan förklara bättre!

5. Du ska äta så mycket vitaminer som möjligt för att hålla håret friskt, precis som med resten av kroppen.

7. Sova ska man helst göra med fläta, oavsett längd! Särskilt om man har längre hår är det lätt att gnugga det mot kudden osv när man sover, det utsätter håret för friktion som kan skada det. Dessutom slipper man reda ut håret på morgonen (alla vet ju hur taltigt och konstigt håret kan bli efter att man sover).

8. Precis! Gnugga aldrig håret med handduken, utan använd handduken varsamt och låt det självtorka.

1. Det bästa är att ha håret uppsatt! Det utsätts för mindre slitning utifrån, t.ex. skavs mot kläder, du pillar på det med fingrarna, stylar det osv. Helst ska du ha snoddar i tyg utan metall, för metallen på snoddarna sliter på håret. Klypor och hårspännen du använder ska inte vara i metall och de ska helst vara ganska "mjuka". Alltså inte klämma på håret för mycket. Dessutom blir håret mindre smutsigt när det är uppsatt och gör att man behöver tvätta det mindre. Det #5 säger är alltså inkorrekt, det finns en annan tråd här om hur det påverkar håret att sätta upp det ständigt, den kan vara värd att läsa. Hittar den inte för tillfället men kan nog leta upp den.

10. Massage stimulerar hårbotten och är alltid bra. Flera masserar in lite Olja, t.ex. ricinolja för att få bättre kvalitet på håret. Det fungerar jättebra för mig! Massera hårbotten kan man göra både i duschen och framför teven, det är alltid bra. en gel man har i håret innan man plattar det och så. Sunsilk har jag testat, men den var värdelös. Du kan gå in på närmsta kosmetikaffär och fråga, de brukar ha en uppsjö av olika produkter. Värme sliter annars alltid på håret, så man kan ju försöka att inte platta/locka/föna håret varje dag i vilket fall, även om man nog gärna gör det när man ska vara extra fin. Och plattång/locktång osv sliter på ett ungefär nog lika mycket skulle jag vilja säga :)

Jag har själv gått från att platta mitt hår varje dag, tvätta det varannan, sova med utsläppt hår till att sköta det ordentligt. I och med det har det blivit längre än någonsin och av bra kvalitet, trots att jag färgar det. Alla tips funkar kanske inte för alla, men de är värda att pröva! Särskilt att sova med fläta har hjälpt för mig, på morgonen slipper man dessutom styla håret när man ska iväg, det är snyggt lockigt och man kan bara ta ur flätan och gå. Inga stylingprodukter, ingen borstning - inget. Inte heller någon morgonfrisyr att försöka trycka ner.

Chamy
0

#4 1. Borsta inte håret mer än nödvändigt?

Allt du gör som utsätter ditt hår för friktion sliter på ditt hår, så varför borsta håret om det inte är nödvändigt?

2. Sov inte med blött hår.

Blött hår är skörare än torrt hår, därför är det bra att låta håret torka innan du lägger dig och börjar rulla runt på det.

3. Duscha INTE för ofta.

Du kan ju dusha utan att tvätta håret. Det är inte direkt raketforskning. Som nämnts tidigare så blir håret skörare när det är blött, och är ditt hår blött varje dag så ökar risken att ditt hår slits av den anledningen varje dag. Det beror även på hur du tvättar håret, Schampo torkar ut håret, håret mår inte bra av det. Tvättar du håret med Schampo varje dag så torkar du ut det varje dag, det kommer både ditt hår och din hårbotten må dåligt av. Och dessutom förmodligen bli fetare av, eftersom hårbotten kommer att börja kompensera för att den är så torr hela tiden.

Att skölja håret med kallt vatten i slutet av duschen är något som jag personligen tror är ren bullsh*t. Tanken är att det ska hjälpa hårytan att sluta sig, så att håret blir glansigare. Det skulle alltså betyda att när du kliver ur dushen och håret värms upp igen så skulle ytan höja sig.

En lätt syrlig sköljning tror jag däremot starkt på, eftersom basiska ämnen som Schampo och bikarbonat höjer hårytan, så bör syra sluta den. En blandning av lite äppelcidervinäger och vatten har bevisligen höjt lystern av flera tusen långåriga människors hår i välden.

4. Använd schampoo i hårbotten och Balsam på längderna.

Schampo sliter på håret, dina hårtoppar är de mest slitna delarna av ditt hår, var därför försiktig med att använda starka produkter(som schampo) i de äldsta delarna av ditt hår.

5. Ät hälsosamt.

Håret är långt ned i kroppens prioriteringslista, om du inte har tillräckligt med näring för att må bra så kan jag garantera att ditt hår inte kommer växa.

6. Använd hårkontroll eller hårinpackningar

Hårkontroll har jag inte hört talas om, hårvitamin? (någon?)

Hårinpackningar hjälper ditt hår att återfuktas, vilket håret mår bra av.

7. Sov med/sov inte med?

Helt personligt, och beror på hur du sover, om du vrider dig mycket i sömnen kan det vara bra att ha ditt hår i en kontrollerad frisyr (knut eller fläta), så att friktionen, och därmed skadan på håret minskas.

8. Låt håret självtorka, ta mjuka rörelser med handduken. Gnugga inte.

Friktion skadar håret, låt det därför i högsta grad torka av sig själv för att minska skada på håret.

9. Ha håret så lite uppsatt som du kan och använd inga snoddar med metall på.

Att ha håret uppsatt är bra eftersom det minskar all friktion du får från att det gnids mot kläder osv.

10. Massera hårbotten då och då

Även detta ett personligt val, gör det om du vill. Det är skönt, och det ökar blodcirkulationen till huvudet, vilket enligt vissa ska vara bra för att hjälpa håret växa snabbare.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

kkarinn
0

Hårkontroll är vitaminer som ska göra håret helt underbaaart ;)

innhhåller bvitaminer och massa konstiga saker. Jag personligen handlar frukt och bär ist osv :)