Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 2195 ggr
[Koppsal]
0

någon som har lite tips?

under 2 års tid har jag låtit mitt hår växa. Jag har dock klippt lugg då och då. Men nu så har jag låtit min lugg växa ut så att den går under ögonen. 
Total längden på håret går ner till mitten på brösten och det är det längsta jag har haft i hela mitt liv. Men mitt hår är slitet och går av hela tiden.
Om jag klipper av 2- 3 cm av håret så sen när det har växt tillbaka måste jag klippa det igen. Så det blir liksom aldrig längre. Någon som vet vad jag kan göra?
Ska jag sluta klippa mig helt?

Sen så vill jag ju färga det. svart. Men det svarta försvinner fort för jag har så mycket röda pigment i mitt hår. Jag har precis haft ganska mörkrött men det försvann helt och jag står nu här med en matt urblekt rödbrun färg…

Sen vill jag ju ha löshår.. men vet inte vart jag ska få tag på det eller vad för färg jag ska ha… ååh vad krångligt allt blev. 

Min idé är att klippa såkallat Scene-hair. jag vet precis hur jag ska göra det, men just färg…. ingen aning. Min mamma tycker att jag ska ha RÖTT hår med SVARTA extensions… kan det vara något? 

Det ska ju såklart smälta in i varandra.. alltså färgerna..

Vill ni se bilder på mitt nuvarande/tidigare hår så säg till :)

Alex
0

Sluta klippa dig ska du absolut inte, bättre att i så fall klippa oftare men mindre. Du kan inte få längre hår så länge det blir slitet, för klipper du inte av allt det slitna sprider det sig bara uppåt.

Men med tanke på att du måste klippa två cm så fort det växt så mycket så funderar jag på om du kanske ska börja ta hand om ditt hår mer, för att det låter som att det slits extremt fort. Alternativt så har du inte lyckats klippa bort allt det slitna och därmed räcker det inte med de där två cm du klipper emellanåt, utan du måste klippa mer en omgång för att sen klippa vid behov.

Sen är det tyvärr så att alla har inte hår som blir jättelångt. Livet är orättvist. Flört

Angående färgen så låter det ju som att det svarta inte sätter sig ordentligt, om du använder permanent färg och färgar ca en gång i månaden? Rött lyser ofta igenom det mesta, så lite röda skiftningar i ljus får du nog räkna med, men det ska inte bli rödbrunt direkt bara sådär.

Låter för övrigt som att färgerna kan bli bra. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Koppsal]
0

#1 ok, så kan man klippa sig själv typ en gång i månaden.. alltså bara topaprna coh klippa 'uppåt' istället för vertikalt?

För jag menar, det blir ju jäkligt dyrt om jag ska till frisören hela tiden… "/

Ok .. jo men det kanske funkar! Med den svarta färgen..

Men vet du vart amn får tag i löshår.. jag bor i stockholm! :)

Alex
0

Klippa uppåt? Hur mycket du behöver klippa beror ju helt på hur slitet det är. Samt så bör du ta hand om ditt hår, för det ska inte behöva bli så slitet så fort (jag har själv nyss klippt mitt hår för första gången på ett år och det var inte alls värst skadat). Det finns massa trådar och artiklar på sajten om sånt.

Sen kan det vara idé att gå till en frisör en gång i alla fall, så du verkligen får bort allt slitet. Och sen hålla efter topparna vid behov på egen hand om du vill, med en välslipad frisörsax(!) för att slita så lite som möjligt på håret.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Koppsal]
0

#3 jag ska till frisören på måndag för att göra lite etapper samt klippa topparna!  (Perfect timing)   :)

Men vart köper jag en sådan sax och hur mycket brukar dem kosta?

Med 'uppåt' menade jag vertikalt såklart. haha blandar ihop horisont och vertikal hela tiden.

[Koppsal]
0

Btw, är det någon idé att börja med Balsam metoden. Jag använder inpackning i håret nästan avrje gång jag tvättar det. och det är sådan inpackning som man inte tvättar ur. Sen brukar jag även ha 'Heat protection'.. fast den bruak rjag glömma ganska ofta.

Jag tvättar mitt hår 2-3 gånger i veckan samt borstar det bara när det är torrt. Men sen så borstarjag inte så ofta,,, bara om det är en tova någonstans…

Gör jag något fel/rätt ?

Alex
0

Förstår inte riktigt vad du menar med att du ska klippa vertikalt… Vad skulle det göra för nytta menar du? Ett hårstrå klipper du ju av horisontellt, nåt annat blir ju svårt.

Frisörsaxar går att köpa på flera internetbutiker som säljer frisörprylar, exempelvis. De finns väl i princip i alla prisklasser från några hundralappar till flera tusen, beroende på vad du är ute efter. Flört

Att tvätta sällan och borsta sparsamt är positivt, men det har betydelse vad produkterna du använder innehåller också. Innehåller de exempelvis Silikoner kan det mycket väl ha betydelse för att den svarta färgen inte sätter sig på ditt hår ordentligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Koppsal]
0

#6 ja så att inte det blir som en rak kant på topparna? Eller måste man klippa så….  Alltså jag vill ju att mina toppar ska sluta på olika ställen så att det inte blir en rak kant och då klipper man ju vertikalt.. ? 

ok så vet du några speciella internetbutiker som jag kan köpa det på? 

Ok men vilka produkter skulle du använda då? Just nu använder jag SYOSS både Balsam och Schampo.