Före och efter bild!
OJ! Vilken skillnad!!! Det där är något mitt hår skulle behöva.

*gilla*
Upplever du det som att ditt hår lockar sig mer, mindre eller lika mkt som innan?
Frisset är ju helt klart typ helt borta! OMG. Så glad att jag lagt en beställning, hoppas jagg får lika kul resultat!
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Sh***t vilken skillnad! Vad fint det vart! 
// Matilda
#2 Det lockar sig mer! Nu är det som det ska vara. Vanligt shampoo tynger ner så mycket så förr var mitt underhår platt och överhåret tråkigt halvvågigt i konstiga mönster. Redan efter första tvätten började underhåret resa sig och volymen kom tillbaka! Frizzet tog dock iallafall 5 veckor på sig att försvinna.
Det var det bästa jag gjort att börja med detta! Behöver tvättas jättesällan med, den sista bilden där är inne på sin 5te dag utan tvätt 
Tackar så mycket hörni!
Glömde nämna det också men det är inte färgat utan tvålleran drar fram hårets egna lyster! (det ser ljusare ut på första bilden för den är tagen i dagsljus, den andra tog jag nu ikväll när det var mörkt)
Roligt att se ett sånt bra resultat!
Använder själv tvållera ungefär var 14de dag, tvättarna imellan använder jag ekologiskt Schampo och Balsam.
Tvättar ni bara med leran? Tycker mitt hår blir lite lätt strävt/kladdigt av leran men ändå behöver jag inte tvätta det förren efter fyra dagar. Upplever ni samma sak?
Upplever även att mitt hår lockar sig mera med leran och även mera volym!
#5, ja jag har använt bara leran, ingenting annat 
Jag upplevde så i början, innan det han blir bra, som sagt, fick inte riktiga resultaten förän efter 5 veckor ungefär (ca 10 tvättar). Det kanske inte blir lika eftersom du använder det så sällan.
En till rolig sak jag upptäckte idag. Jag vaknade försent och insåg att jag skulle vara klar att åka iväg bort om 20 min! Då tog jag i panik vanligt schampoo på morgonen och hela dagen har jag fått ont i huvudet så fort jag känt doften, det är starka kemikalier i schampoo kan jag säga….
Kanske måste sluta med schampot och bvara använda leran :)
Hur använder du den? hur mycket?
Jag fick tips om att jag skulle ha den i sittande i 30min. vilket gör att jag har inte tid att tvätta med den varje gång håret måste tvättas.
Varför jag började använda den var för att jag har tappat hår i ca 1 år, och inte lite hår heller. kanske 30% av mitt hår har försvunnit. Min hårbotten har varit illröd och och varit jätte öm. Har känts som om nån ständigt slitit i mitt hår. Har inte kunnat ha det uppsatt blivit jätte öm då. Har gått till läkare mångfaldiga gånger och fått olika schampon och mouser för att det skulle bli bättre. men inget resultat men då fick jag nys om den här leran och ekologiskt Schampo och det enda som är kvar av mina problem nu är att hårbotten är lite röd. Vilket är lindrigt jämfört med innan.
Tvättat med detta sedan början av augusti, men hade inte tillgång till mitt Schampo en gång så tvättade med vanligt Schampo, men vad händer av en tvätt? jo, det bara kryper i hårbotten, det bara rasade hår när jag kammade mig! så alla dessa kemikalieschampon är nog inte de bästa man kan använda 
#7 Det tycker jag verkligen du ska! Nu efter en vanlig tvätt vart håret lite frissigt igen, ush!
Det har jag inte hört om, det om 30 min. Jag gör så att jag först tvättar ansiktet med den (vilket den funkar utmärkt till, tar bort pormaskar, finnar, allt!) Sedan har jag i resten i håret, gnuggar upp ett skum sedan låter jag det sitta i de 5-10 minuter det tar att fixa resten 
Jag har ganska mycket hår så jag brukar ta 4 tsk sedan ca 10 tsk vatten men det beror på exakt hur mycket lera man tar, det ska få samma konsistens som vanligt shampoo. Sedan har jag i det och har alltid mycket vatten för annars får man inte upp skummet som är det som rengör!
Kemikalierna är inte alls bra, där har vi ännu mer bevis!
Jasså! Jag häller på vatten på leran så att den blir samma konsistens som majonäs eller vad man ska säga, sedan fördelar jag den i håret och låter den sitta i..
Men alltså så har du ungefär 1/3 lera och 2/3 vatten och sedan gnuggar du upp detta till ett skum? Visste inte att det gick att få fram ett skum :)
usch för dom! vågar inte ens spraya hårspray längre! :p
#9 Jasså, nej så ska man inte göra. Jag tycker deras beskrivningar är väldigt luddiga.
Ja, typ, eller blanda försiktigt tills det är samma konsistens som shampo sedan ska man gnugga upp ett skum! Blir inte riktigt samma skum som med shampoo men det blir ljusbrunt och lite fluffigt :)
ska gå och testa nu på engång och se om jag lyckas! :)
vilket jag inte gjorde, man kanske måste ha pulver till detta? alltså för att få skummet?
Jaha, du har kakorna? Om du har dem och de har löst sig borde det inte vara några probelm men jag använder pulver så det kan vara så!

Bör man tänka lite som med Balsam metoden när man börjar? Typ att man först "tvättar ur" alla mineraloljor mm eller är det bara att köra på?
Samt om man som jag har färgat håret och tycker om den färgade färgen, kommer leran att tvätta ur denna?
#24 Jag kör bara på! Jag använder hårspray ibland när jag ska bort någonstans t.ex på luggen, det tar den bort.
Den tar inte bort någon färg så vitt jag vet! Eftersom vanligt schampoo innehåller blekmedel och leran inte gör det borde den inte göra det. Samt att min mor använder lera också och hon tycker färgen stannar kvar!

Mkt intressant! Viste inte att vanligt schampoo innehöll blekmedel.
Fick nyss sms om att mitt paket går att hämta ut! Ska bli spännande!
Detta låter som något jag borde testa.
Vart beställer man det från? Och hur länge räcker det? Så man vet ungefär hur ofta man borde beställa nytt :)
Kan man använda vanlig inpackning och tvållera? Eller blir några ämnen "instängda" i håret då som sliter? Vart kan man köpa det? Jag har väldigt ljust hår och eftersom tvålleran är brun…färgar det av sig på håret då?
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
13# Jag testade att lösa upp kakorna och sedan gnugga upp ett skum, men fick inte upp så mkt skum, allt far mest ur handen.. Hur gör du?
#16 Vad roligt! Berätta gärna hur det gick sen :)
#17 Det beror helt på hur mycket man använder. Jag har ganska mycket hår så jag behöver ungefär 4 tsk varje gång. Jag köper ett kg i taget och det räcker för mig ungefär minst 3 månader! 1 kg kostar 125 kr och jag beställer från crearome men det finns massa återförsäljare. :)
#18 Man kan det men det brukar inte behövas, iallafall inte för min del då håret endå får det det behöver. Det fångar inte in någonting, nej.
Den färgar inte av sig, den fungerar som vanlig tvål fast den råkar vara brun :)
#19 Jag har pulvret så kakorna vet jag inte hur man använder på det sättet, har bara hört de som haft den till handtvätt eller kroppstvätt. Det blir som sagt inte ett vanligt shampoo skum utan det blir mer av en "fluffig ljusbrun massa" Denna ska man gnugga upp i hårbotten, inte innan helst :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har funderat på det här med leran, täpper den inte till avloppet? haha
#21 Nej, den löser sig i vatten och får samma konsistens som schampoo 
Hej är ny här & undrar var man kan köpa den här leran ni pratar om? Mitt hår är extremt slitet, gillar det inte alls. Jag inte kan göra något med det. Det växer inte & det är bara extremt torrt & slitet..
*Kärlek & lycka*
#23 crearome.se köper jag från men det finns massor :) Sök bara på marockansk tvållera, rasul.

Har nu hunnit tvätta håret två ggr med rasul.
Är förvånad, både negativt och posetivt.
Posetivt: Det känns tjockare och är inte lika flygigt
Negativt: Det har blivit lite tungt och frissigt, känns som att jag behöver tvätta det varje dag med detta för att det ska gå.
Bör jag fortsätta och se om det går vägen eller bör jag ge upp?
#25 Som jag skrivit innan, det är ingen snabb lösning, för mig kom det riktiga resultatet inte förän efter 5 veckor då tvättat 2ggr/vecka.
Tycker du borde hänga i, det är värt det! 

Har det ju hemma nu så… Men vad gör man med håret under tiden? Tvättar det varje dag?
Ogillar att sätta upp håret… Eller det kanske går att dölja lite med massa produkter.
Nejnej, hela grejen är att håret ska återhämta sig och bli så som det ska vara naturligt. Tvätta det så sällan som möjligt och då med tvålleran så blir det bra. Glöm inte heller att kroppens egna fett som utsöndras är den bösta inpackningen!
Produkter tror jag kan försena effekten, jag använde inga produkter alls.
sweetrose - Var ditt hår tidigare tort/sprött? Tycker du att ditt hår blivit mer välmående nu?
Skriv gärna alla för och nackdelar du kommer på! :D
Fördelar:
*Inget frizz
*inga kemikalier (märkte att luktsinnet förbättrades markant och fick huvudvärk när jag en gång efter dessa 10 veckor använde vanligt schampoo)*Det tog fram min egen naturliga färg bättre så jag har inte gjort min årliga färgning!
*Känns allmänt friskare och bättre kvalité
Den enda nackdelen för mig är att det tar ca 3 min att göra iordning det och sen att det blir lite svårare att kamma ut det sen om man vill det. Jag gör aldrig det men om jag skulle vilja är det lite svårare. (bara i blött hår dock, torrt går det lika bra som med vanligt schampoo)

Det låter ju faktiskt bra!
det där med lukt har jag själv märkt, var tvungen att tvätta i vanligt Schampo en gång då jag inte hade tillgång till leran och usch.. det kliade, sved och fick ont i hubudet.
var ditt hår torrt tidigare? hur är det i topparna nu?
#31 Ja, det är läskigt vad mycket kemikalier de har i!
Mitt hår var extremt torrt! Det sög åt sig varenda produkt som en svamp. Topparna klippte jag precis innan jag började med rasul och de är oförändrade sen dess i princip :)
Kom på en till fördel! Man behöver inte alls tvätta det lika ofta. Från att bli fett efter bara 2-3 dagar trodde en tjej idag mitt hår var nytvättat fastän det gått 5 dagar sen sist!
Fick just hem pulvret jag beställt, hade tidigare bitar. Det blir en mkt finare "smet" nu än tidigare, kanske detta som gör att det är lättare att få till skummet. Ska gå och testa nu på engång :)
Tidigare när jag tvättat har jag måsta tvätta var 3dje dag, men håret kanske måste ställa om sig ..
är jätte sugen på att beställa såndär lera. Sökte på google och där fanns det en hel del olika förpackningar… vilka har ni?

Jag kör på det lösa pulvret, har varit toklätt att blanda till rätt konsistens.
Men nu har jag tvättat håret med det i snart tre veckor, det är frissigt till tusen, måste tvättas varje dag för annars så ser det fettigt och tungt ut (men känns inte så fettigt, mest tugnt). Håller i nån vecka till sen ger jag upp.
MEN använder den även som ansiktsmask och där gör den susen!
#34 Jag har pulvret från crearome.se :)
#35 Om du tvättar det varje dag förstår jag att det är frizzigt! Hela grejen med leran är att håret ska få avvänja sig från kemikalier, tvättar du varje dag sliter friktionen på håret och gör det frizzigt. Att det är fett efteråt beror nog på att du inte fått upp skummet vilket är det som gör rent.

#36 SKummar gör det, det har jag inge större problem med att få upp. Börjar tro att det är fel PH balans mot mitt hår… Men det borde det ju inte vara, inte mer än nån enhet och det lär ju inte störa SÅ mkt, eller?
Tvättar jag det inte varje hår så kan jag inte gå ut elle rtill jobbet utan att skämmas ögonen ur mig, så fett ser det ut att vara.
#37 Leran i sig har ingen PH-balans så det tror jag inte det är.
Anledningen att det är frizzigt kan jag garatera är pga övertvättningen. Får du in leran överallt? Var det lika fett med vanligt schampoo?
Skulle gissa att fettet kommer eftersom håret är så vant med schampot som stör fett balansen i hårbotten och det kommer ta tid och avvänja det.
Jag tvättar nu håret ungefär var 5-6 dag, när det gått 5 brukar människor tro det är nytvättat.

Leran lär ha ett PH värde dock, och skulle teoretiskt kunna "skära" sig med mitt hårs PH värde, men då borde den inte fungera så bra som ansiktsmask istället.
Var aldrig fett med vanligt Schampo.
Vist kan det nog bero på att jag tvättar ofta, men nån måtta får det ändå vara på hur man ser ut. Om jag dag 2 drar en borste genom håret så stannar "ränderna" efter borsten kvar även om jag skakar lite på huvudet 
Så att tvätta det varje dag blir ett måste, men vanligt Schampo så behövde jag tvätta håret var 2-3 dag och det var fortfarande lååångt ifrån så illa.
#39 kanske inte tvättat ur den ordentligt?
Det låter myyycket märkligt, alla jag känner som använt leran inklusive jag själv får tvärtom, alltså att det behövs mer sällan. Jag tvättar hälften så ofta nu som innan.
Är det någon vänlig själ som skulle kunna fota erat "skum" jag vet inte om jag får upp något skum alls. låter som om ni får mycket mera!
ingen?
#41 Kan försöka göra det sen om jag kommer ihåg! Är ju lite krångligt som du kanske förstår :P
#43, Jätte snällt! Om inte annat påminner jag dig igen ;)
Den duger utmärkt! Dock får jag inte upp så där mkt skum :/ hur tusan gör du?
Mycket vatten! Jag lägger på nytt vatten hela tiden i "gnuggprocessen" eller vad man ska säga. Det ska aldrig kännas något motstånd när man tvättar utan det ska hela tiden vara lätt att gnugga :) många får känslan att man bara masserar med sanden vilket är fel metod och sliter mycket.

#47 Det kanske är det jag gör lite fel! Måste testa. Jag får dock ett fint skum, men det känns fortfarande "jobbigt", stelt och lite hårt att "schampoonera".
Men måste säga att jag experimenterade med att gå tillbaka till "vanligt" schampoo i helgen. Var lätt att tvätta, frizzet försvann men så även lockarna! Det var först nu när jag provade att tvätta med vanligt schampoo som jag insåg hur mkt leran har plockat fram lockarna.
Tvättade med leran imorsen igen och direkt så kom lockarna tillbaka, men även frizzet.
Ska prova att spä ut leran lite mera nu, kanske det också löser mitt problem med att det blir tungt fort och så kasnke det inte sliter lika mkt och blir frizzigt pga det.
*håller en tumme för mig själv ;P*
då måste jag fråga, blir det inte mycket spill? tycker att allt trillar på golvet när man försöker gnugga! :P
#48 Du kanske har för lite lera rent av? Jag brukar ta ganska så generöst, 3 stora teskedar och jag har mellanlångt hår. Ja, frizzet uppkommer så fort man känner det där motståndet när man gnuggar! Och lockarna! De försvinner direkt eller blir sådär tråkiga och hängiga med vanligt schampoo!
Ett tips är att först portionera ut leran i hårbotten genom att lyfta och greja på håret och lägga det där (inte så krångligt som det låter
) och sedan arbeta sig utåt! Det är trots allt i hårbotten den behövs mest tycker jag :)
Woow vilken förändring! riktigt ballt tycker jag!
Har inte lyckats läsa hela tråden ( har problem att läsa när det blir för mycket )
mwn vart köper man detta?:)
MVH Elin
#51 Jag köper från Crearome.se men det finns massa olika återförsäljare :) ara att googla rasul eller marockansk tvållera!
Sorry för sent svar! missade det totalt.
Vart kan man köpa det? :)
Kram Emelie och djuren!<3
#53 Kolla inlägg #52 
#52 Oj, ursäkta
:)
Kram Emelie och djuren!<3