Rasullera & havretvätt?
Nu har jag köpt rasullera i bitar. Hur ska jag använda detta? Hur ofta? Vill försöka "lära" håret att klara sig på en tvätt i veckan eller ännu hellre varannan vecka. Går det överhuvudtaget? Har förstått att vissa använder havre (gryn?) i håret som torrschampo. Hur gör ni och hur ofta? Spelar det roll om det är finergryn eller vanliga?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Om rasullera ska användas som Schampo ska det helst vara i pulverform, alltså, du måste krossa dina bitar och blanda med vatten för att ha det som Schampo.
När jag använde vanligt Schampo vart det fett efter två dagar, med rasulleran avvänjer man håret vid de uttorkande kemikalierna och det är mycket möjligt att gå utan att tvätta på 14 dagar! Jag tvättar ungefär en gång/vecka. Brukar få kommentarer ibland när jag inte tvättat på 6 dagar att det ser så nytvättat ut 
Lycka till och kom ihåg att få upp ett skum med det när du tvättar! Utan skummet sliter det bara och blir frissigt.
Här är även en länk med före och efterbild efter 10 veckor med endast rasul samt många värdefulla tips! http://har.ifokus.se/discussions/4e99e02088f472500600d334-fore-och-efter-bild#participating-1
Det beror på hr mycket hår du har, jag har rätt långt tjockt hår så jag tar 4 tsk lera och sedan blandar jag det med vatten tills det blir samma konsistens som ett vanligt Schampo typ.
Skummet är det som kommer när du tvättar, precis som löddret kommer med ett vanligt Schampo. Finns en bild på hur skummet ska se ut i tråden jag skickade. Du ska tvätta med det och man kan låta det sitta i om man vill men tror inte det gör något skillnad, det är ju själva friktionen som tvättar rent, inte själva leran.
Jag har bara leran, inget Balsam. Man kan ha det om man vill få extra effekt.
Det är lite trix att få till i början och just de första 3 tvättarna kan det se rätt så dassigt ut eftersom håret är vant vid kemikalier. Jag gjorde fel först också så det tog nästan 5 veckor för mig att lära mig. Nu har jag vigt mitt liv åt att hjälpa andra 
Jag såg att svar på alla mina frågor finns i tråden. Tusen tusen tack!!!
Med sunt förnuft kommer man långt!
Varsågod! Hoppas du lyckas bättre än vad jag gjorde i början 
Det går även att använda rasullera i bitar för tvätt, det är bara att slänga i en mixer eller mixa med mixerstav när vattnet har börjat lösa upp dem lite. :)