Fetare hår med balsammetoden
När jag läste om Balsammetoden, så förstod jag det som att håret skulle bli mindre fettigt. Blev dock besviken eftersom mitt hår numera blir fett redan på kvällen trots att jag duschade på morgonen.
När jag använde Schampo också, så behövde jag tvätta håret bara varannan dag. Nu varje dag.
Ska det vara såhär?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
- Redigerat 2020-12-13 03:55 av [Moon AppleGrey]
Vad är "balsammetoden"?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kan bli så i början! Håll ut och se om det blir bättre är mitt råd 
/ Melanie
Har läst om det nu så nu vet jag =)
Läste att det är viktigt att balsamet man använder inte innehåller silicon.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Sköljer du ur ordentligt då?
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#5 Ja, det tycker jag att jag gör, men kanske ska testa att skölja ännu norgrannare.
Ser du till att balsamet får löddra upp ordentligt innan du sköljer ur?
#7 Löddra upp? Hur menar du då?
Enligt mig löddrar inte Balsam, det är det schampoo som gör.
Då är det där problemet ligger. Du ska använda ditt Balsam som ett shampo, alltså ha i det i hela håret, sen massera upp ett lödder med lite vatten på händerna, och sen skölja ur. Och nej Balsam löddrar inte likadant som ett shampo, men det är det som är hela poängen, det är mycket mildare, och löddrar mycket mindre.
Testa det och återkom ifall du fortfarande har samma problem.
#9 Jag masserar in balsamet i (hela) håret , sen sköljer jag ur det. Men ska försöka löddra upp det då. 
löddra har jag aldrig hört talas om att Balsam gör, det gör det då inte för mig? smetar bara i det i längderna och i hårbotten masserar jag in. läääänge. och sköljer hur noga som helst. man måste verkligen vara skitnoga!
mitt tips till dig är att prova med en sur Efterskölj i hårbotten. och sen kan du blanda i lite bikarbonat i balsamet, kanske fungerar bättre :) sen behövs det ju en avvänjningsperiod, så är det ju. annars kanske du har fel Balsam? man får prova lite tills man hittar "rätt" :) coops xtra Balsam kanske kan vara nåt? skitbilligt och skitbra (på mitt hår)..
precis! du behöver nog ett "lättare" Schampo som inte är så återfettande. med andra ord ett billigt, oftast. innehåller inte så mycket vårdande grejer..
#11 Testa att ha i en handfull vatten när du masserar nästa gång så ska du se att det löddrar upp. Det löddrar som sagt inte som ett shampo löddrar, men visst fan blir det skummigt. När du sköljer ur balsamet så blir det ju bubblor i vattnet, precis likadana bubblor blir det i ditt hår och du har i lite vatten innan du masserar.
Se först och främst till att ha ett godkänt Balsam, treseme naturals ska vara godkänt vad jag vet. Men sedan passar inte alla Balsam alla hår, så du kan ju även prova att byta Balsam om du inte känner dig nöjd när flaskan ändå är slut (och det inte blivit bättre).
Men just detta med att massera in balsamet ordentligt, så det åtminstone blir liiiite lödder. Men det kommer inte att löddra utan något vatten, så är det inte tillräckligt med vatten i ditt hår så fungerar det inte.
Det bästa sättet att lösa det är att blanda ut balsamet med vatten. Själv har jag en mindre flaska som jag blandar ut balsamet i med 50/50 Balsam vatten, och som jag sedan har i håret! Det behöver ju inte vara just 50/50, men blanda med så mycket vatten att det fortfarande bli hanterbart och inte allt för löst bara. Och spola av håret det sista du gör innan du har i balsamet, och börja uppifrån och ner med balsamet så att inte det i topparna rinnder av på en gång. :)
Och förutom att använda vatten och tvätta så är det noga med att massera in det ordentligt! Om du gör som jag gjorde i början och gnuggade in det som jag gjorde med Schampo så blir det flottigt. Shampot är så starkt att man knappt behöver gnugga… Men efter som balsamet är mildare så får man jobba lite för att verkligen få bort det flottiga. Perfekt efter som man då får hårbottenmassage som hjäler håret att växa!
Sedan får man skölja ut ordentligt, Balsam som blir kvar i håret kan göra att det ser flottigt ut det med.
Och om du inte har gjort det redan så är det vikigt att du använt ett "sista schampo" som tar bort Silikoner och mineraloljor och inte innehåller några sådana själv. Har du itne gjort det ligger sådant kvar och balsamet kan inte tränga in i håret.
Men om det helt enkelt är så att ditt hår är jätte fint när du tvättat det (med balsam) men snabbt blir flottigt så är det bara tid som behövs, försök att stå ut med flottogt hår över helgen om du ändå inte ska träffa någon t.ex.
Har du långt hår så kan du alltid sätta upp håret i toffs eller så andra dagen när ditt hår inte är fullt lika fint, så att det ändå får vara.
Försök att tvätta håret på morgonen, då brukar det ändå kunna se ok ut nästa dag, stå ut med det kvällen dag två och sov med det bara och tvätta efter det (morgon dag tre).
Har du lite längre hår så prova att fläta det när du sover, tycker själv att det blir mindre flottigt då i.af (kanske är det att oljorna inte blir lika utgnuggade utan stannar i hårbotten?).
Det är det jag kommit fram till så här långt in i Balsam metoden :) Jag försöker att tvätta håret helt 2 men max 3 ggr/vecka för att det ska få återställa sin naturliga balans.
Hakuna matata!
Hela grejen med Balsammetoden är ju att balsamet ska återfukta håret istället för att torka ut. Eftersom hårets naturliga ballans har blivit rubbat med allt uttorkande vi har i håret så tar det tid innan det har vant sig vid att bli så pass återfuktat hela tiden.
När håret har vant sig blir det inte längre lika fett.
Sajtvärd på Iller.ifokus
För mig så tog det 2-3 veckor innan håret inte blev fett av BM men nu så räcker det om jag tvättar håret 2-3 gånger i veckan och då svettas jag i en ridhjälm varje dag :)