Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 25118 ggr
badbrain
77

schampo utan silikon

Någon som vet ett Schampo utan silikon?

busigdemon
5

lockig.se är mitt tips Flört

de har listor med produkter utan silikon o mineraloljor

"Din verklighet är inte Min verklighet"

[luneri]
1

Jessicurl har produkter utan silikon. Annars brukar jag titta i listan på lockig.se som #1 tipsade om. där finns flera alternativ att välja mellan.

LeS-
0

varför vill man ha ett schampoo utan silikon? är det dåligt för håret?

Cazzos
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Silikon är det värsta du kan ge ditt hår.

Det kapslar in hårstrået och stänger ut ALL fukt, vilket gör håret torrt och slitet. Hår behöver fukt för att må bra.

TS, det finns ett barnschampo som heter Estelle&Thild Schampoo (grön flaska) som finns på Boots apotek och KICKS t.ex.

Utan SLS, Silikoner m.m.

Chamy
0

Silikoner är inte dåliga. Vissa hår mår jättebra av Silikoner, andra mindre bra. Man får hitta sin egen lösning helt enkelt. Men precis som Cazzos skriver så kapslar det ut(men även in) fukt ur/i håret håret.

Det man bör veta är att Silikoner behöver Sulfater för att släppa hårstrået, och eftersom Sulfater är väldigt hårda mot hår så brukar man säga att Silikoner är dåligt.

Apoteket har ett märke som de kallar apoliva, som görs av aco om jag inte missminner mig, denna är utan Silikoner. Det finns även en lite mer mainstream-produkt som kallas neutral 0%, som du kan köpa på i princip alla mataffärer, även denna är utan Silikoner. Det finns hur mycket shampon som helst som är utan silikon, det gäller bara att veta vad man letar efter. Hittar du i ingredients-listan ord som slutar på -xone eller -cone så är de Silikoner.

Lycka till! :)

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[luneri]
1

#5 Okej, det förklarar varför vissa som använder vanliga shampon (förmodligen med silikoner) och ändå hhar hur vackert hår som helst.

Själv har jag experimenterat en del med Silikoner och utan, och det är utan som mitt hår mår allra bäst. Det blir lättskött och finare kvalitet. Det är också då som mitt hår blivit som längst.

elinkristina
0

på bodystore.se finns det en massa schampon. kolla faith in natures och urtekrams :) (FIN har jag inte provat, bara deras Balsam, urtekrams rörsockerschampo tyckte jag var bra på den tiden jag använde Schampo ;)

[luneri]
0

#7 Tack för tipset på sidan! Jag har letat ett tag nu efter en butik som säljer flera "godkända" shampon och Balsam sedan lockbutiken lades ner.

Jag letar fortfarande efter ett leave-in Balsam som är bra och återfuktande. Mitt hår är då kräsen.

Just nu testar jag Mop C-system, några av deras produkter är fria från Silikoner och Sulfater. Den köper jag på Bellbox.

LeS-
0

Sedan jag skrev här har jag faktiskt tvättat mitt hår två ggr med ett sulfat schampoo och sedan ratat allt som har med Silikoner att göra, OTROLIG skillnad tycker jag!
Nu är mitt hår mer lättskött, glänser mer och jag behöver inga produkter för att få det att se fint och friskt ut.

Jag kör bodyshops rainforest schampoo och TRESemmes naturals Balsam kombinerat med aussies antifrizz miracle conditioner :D

Föröker även sluta med schampoo och bara köra enligt Balsammetoden, se vad mitt hår tycker om det Glad

fl0werp0wer
1

Jag kör med Balsammetoden. Jag tycker du också ska göra det och bara ha godkända Balsam eftersom Schampo inte är bra för håret faktiskt. Tvätta en sista gång med ett SLS Schampo och sedan med Balsam fria från Silikoner. Funkar skitbra!

Vad jag vet innehåller väl alla Schampo Silikoner, men jag kan ha mycket fel angående det!

[luneri]
0

#9 Vad roligt att höra:)

#10 Nej, alla Schampo innehåller inte Silikoner. det finns de som har Sulfater, men inga mineraloljor eller Silikoner. och sedan finns det schampon som varken innehåller Sulfater eller Silikoner.

Jag använder just nu shampo utan Silikoner, mineraloljor och Sulfater. Dessutom tänkte jag köra balsamtvättar emellan shampotvättarna. För mig passar förmodligen den metoden bäst.

Jag har testat Balsammetoden i över ett år, blev trött på allt jobb med det. därför började jag tvätta som vanligt, men jag upplevde skillnaden tydligare och mitt hår blev torrt. trots att jag återfuktade det mycket var det ändå torrt, men håret kändes på nåt sätt ganska skitigt ändå med allt återfuktande i håret. Nu använder jag inte Silikoner.

LeS-
4

#11 Jag kan också hålla med om att håret känns "skitigt" med bara Balsam. Jag har nu börjat med BM och jag vet att det tar tid innan håret anpassar sig osv, men allämt blir mitt hår så mjukt att det blir för platt om man säger så.
Jag jag testar lite till men jag saknar volymen jag fick när jagt tvättar med schampoo…silikon, SLS och mineralolj-fritt Glad

Vilket schampoo använder du?