Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 11533 ggr
Fridaaaa
6

Bra mjällschampo?

Någon som vet ett bra mjällschampo?
Har inte råd att köpa dyra Schampo hos frisör :=D
Använder syoss nu. Fungerar bra till mitt hår förutom att mitt hår har blivit mjälligt :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
0

Head & Shoulders var min första tanke ;).

Använder det själv ibland, inte för att jag har Mjäll eller så, mest för att vi brukar ha det hemma bara.

Fridaaaa
0

#1 Har testat det, fungerar inte till mitt hår, blir flåtigt osv redan efter 1 dag av det :S

ladymiss
0

har nästan samma problem, eller alltså det är inte Mjäll utan det är torr hårbotten (får jag alltid på hösten)… men kolla apoteket!det ska jag göra ;) det borde inte vara så fasligt dyrt…

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Fridaaaa
0

#3 Kanske bara är torr hårbotten jag har. Det kan väl liknas vid Mjäll?

ladymiss
0

#4 absolut:) många som blandar ihop det, Mjäll är ju svamp, torr hårbotten e ju bara torr hud, som eksem nästan:P (men ser ju inte ut som t.ex. på händerna), tror ja ska pallra iväg mig idag:)

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Fridaaaa
0

#5 Hmm får in på apoteket och kolla jag med i dagarna :D

[BonnieL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om inte Head & Shoulders funkar, testa Sevorex (finns på Apoteket)
Funkade riktigt bra för mig när jag hade torr hårbottnen får några år sedan ^^

Fridaaaa
0

#7 Okej! Har köpt head & shoulders nu, ska testa det igen, annars ska jag testa sevorex!:D

[Quickeman]
0

Jag tycker man ska hålla sig borta från mjällschampon som innehåller Zinkpyrition, vilket Head & Shoulders gör.

Lite info:

Saxat från Svenska Naturskyddsföreningens undersökning om
zinkpyrition i mjällschampo (faktasammanställning från 2004)

"Zinkpyrition är ett ämne som enligt lag är godkänt att användas som konserveringsmedel i kosmetiska och hygieniska produkter samt som aktiv substans i mjällschampo. Zinkpyrition används även i godkända båtbottenfärger, men tillåts endast i färger för båtar över 12 meter i yrkesmässigt bruk. Substansen är inte godkänd att användas i båtbottenfärger för konsumentbruk.
Om zinkpyrition används som konserveringsmedel i kosmetiska och hygienska produkter får ingående halt högst vara 0,5 %. Om zinkpyrition däremot ingår som aktiv substans i mjällschampo finns ingen haltgräns, produkten med zinkpyrition får dock inte skada människors hälsa.
Zinkpyrition är extremt giftigt för vattenlevande organismer. Zinkpyritions nedbrytning är mycket komplex. Snabb nedbrytning sker initialt och speciellt i närvaro av solljus. Den totala nedbrytningen kan dock dröja flera veckor. För att visa på zinkpyritions giftighet har Svenska Naturskyddsföreningen gjort
ett räkneexempel. Häller man i drygt en halv tesked (3 ml) av ett mjällschampo med 0,8 % zinkpyrition i ett akvarium med 1000 liter vatten dör hälften av fiskarna inom fyra dygn. Fiskarna kommer i detta exempel till akvariet efter ett dygn.
I mjällschampo som såldes på den svenska marknaden under 2003 användes minst 10 ton zinkpyrition. I båtbottenfärger som såldes på den svenska marknaden under samma period användes 2,4 ton zinkpyrition. Detta innebär att användningen av zinkpyrition i mjällschampo är fem gånger så stor som
användningen i båtbottenfärger.
Det ställs i dagsläget inga specifika miljökrav på de ingredienser som ingår i kosmetiska och hygieniska produkter (däribland mjällschampo). På kemiska produkter, till exempel båtbottenfärg, ställs dock miljökrav på de ingående ämnena. För samtliga gäller dock miljöbalkens substitutionsprincip,
vilken innebär att ämnen som kan skada människors hälsa eller miljön ska bytas ut mot mindre farliga ämnen när sådana finns tillgängliga."

Fridaaaa
0

#9 Vilket schampoo rekommenderar du att man ska använda då? :)
Detta visste jag inte, man lär sig något nytt var dag :D

[Quickeman]
0

#10 Nä, jag fick nyss reda på det själv…

Jag har inte hittat något som fungerar optimalt för mig, det som har varit bäst är Balsammetoden med X-tra balsamet från Coop + Äppelcidervinäger (ca 1 gång/vecka) Äppelcidervinägern häller jag i efter att jag tvättat håret (när det fortfarande är blött) och låter sitta i, det kan bli lite småäckligt men det fungerar bättre än alla mjällschampon jag provat hittils. Glad Nackdelen är ju att det luktar en del, men det slutar lukta när håret har torkat. Dock kan det börja lukta igen om man är ute i regn Flört Min hårbotten slutar även klia efter äppelcidervinäger behandlingen!

[Quickeman]
0

Fick en smärre mjäll-attack i dagarna & slank in på affären innan jobbet idag och köpte något jag inte provat tidigare. Det heter ENDEN Mjällschampo, är en liten 100g flaska (typ tub). Innehåller inte zinkpyrition.

Har precis tvättat håret med det, och det var riktigt drygt! Även fast jag har en del hår (Ned till svanskotan ungefär) Har visseligen iprincip bara schampot i hårbotten men behövde bara använda en pytteklick!

Kan uppdatera om en - ett par dagar om hur det fungerade Glad

Fridaaaa
0

Jag har börjat använda ett medel mot Mjäll som mamma hade köpt, ska se om det hjälper, använt den 1 gång än så länge :)

helenasvennesson
1

Prova med apotekets produkter mot Mjäll! Provade det för ca. ett år sedan då jag hade besvär med Mjäll och har inte haft det sedan dess!

Fridaaaa
0

#14 ja det är något sådan medel jag har nu, fungerar kanon :D

[Quickeman]
0

ENDEN schampot fungerade helt okej, men det blev inte helt mjällfritt…

Var inne på apoteket idag och köpte ett som heter Ketokonazol ratiopharm som tydligen skulle vara bra. Det innehåller inte zinkpyrition. :)

#15 Vad är det för medel du har nu? :)

Fridaaaa
0

#16 Minns inte vad det heter hehe :) Har det i badrummet mer orkar inte att kolla nu kan kolla sen :D