Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 5318 ggr
[Evangeline90]
0

Det där med Balsammetoden.

Asså. Är det verkligen så att håret blir mindre slitet om man använder sig av Balsammetoden? Dvs att man kan undvika Kluvna hårtoppar. Om det nu skulle tillhöra det naturliga slitage, vilket jag för övrigt tror, men vet ej. Så borde det ju inte spela någon roll om man använder BM eller shampootvätt. Fast det vore väl kanske av andra orsaker, men just för slitaget i sig undrar jag. Eller är det så att det tar längre tid för håret att bli slitet om man anv. sig av BM.?

En annan sak som jag vill reda ut;

Många påstår att om håret är slitet så växer det sämre. HUR kan detta vara sant, med tanke på att håret växer från rötterna i huvudet och inte från topparna. Hårrötterna kan omöjligen påverkas av att hårtopparna är slitna eftersom hör och häpna: Håret är DÖTT förutom inne i hårroten.

Sindri
1

Kluvna hårtoppar skall klippas av, och kan inte undvikas med någon metod. Balsammetoden skall man använda sig av av andra skäl.

Man kan slita mer på håret genom färgning, blekning, fel sorts kam och ovarsam behandling. Man ska t ex inte använda frottéhandduk och torka håret gernom att gnugga det. Jag använder en tunn linnehandduk och bara kramar ur vattnet försiktigt. Blött hår är mycket känsligt.

Jag använder heller inga stylingprodukter och inte heller varken Schampo eller Balsam. Mitt hår har aldrig varit så fint som nu. Om jag gör ett undantag p.g.a. det känns väldigt smutsigt eller jag haft i något så blir det så läskigt sladdrigt och tungt.

Håret växer inte sämre av Kluvna hårtoppar, men det som händer om man inte klipper av dem är att de kryper allt längre upp på hårstrået och hårstrået blir sprödare. Om du tittar med förstoring på ett hårstrå som är kluvet kan du ibland se en liten luftbubbla en bit ovanför där det kluvna slutar. Där går håret av.
Det tar alltså längre tid att få långt hår, men inte för att håret växer sämre.

Du kan läsa mer på sajten lockig.se.

[Evangeline90]
0

Jag färgar mig inte, använder inga stylingprod. samt att jag låter håret självtorka. Kramar bara ur det med en frottéhanduk, har inge annat. Kammar mig bara en gång om dagen, eller aldrig, beroende på vad jag ska göra, om jag ska bort eller så. Och dessutom har jag en bra hårkvalité, det är tjockt och slitstarkt, men jag använder shampoo, har bara den senaste tiden använt mig av URTEKRAMS ekologiska shampoo och Balsam, samt att jag provat Balsammetoden i tre dagar, men nu idag så gick inte allt bort så jag fick tvätta ur det med shampoo.

Men det är det. ^^

Sindri
0

Du använder inga stylingprodukter - vad är det som "inte gick bort"?

Tvättar du håret varje dag? Då bör du absolut inte använda Schampo, även om Urtekrams är bra, men du försöker ju torka ut hårbotten, och då svarar huden med att producera ännu mer fett.

Under en övergångsperiod när man slutar med Schampo så blir håret fett, för kroppen tror fortfarande att den måste motverka "avfettningen" genom att tillverka mer.

Men som sagt, mot Kluvna hårtoppar hjälper bra att toppa håret regelbundet.

[Evangeline90]
0

Det var balsamet som inte gick ur ordentligt ur håret och gändes taskit fett och lite torrt. detta har inte hänt förut när jag anv. Balsammetoden. Och jag tvättar aldrig håret varje dag. Och stylingprodukter anv. aldrig, inte färg heller.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Efter att jag började med Balsammetoden så har mitt hår blivit mjukare, grövre och glansigare. Min hårbotten tar det inte så bra dock, det blir flottigt ganska snabbt, så jag tvättar håret dagligen.

Och eftersom att jag bara använder Balsam (jag använder dock schampo nån gång i månaden) så torkar jag inte ut mitt hår.

[Lava&Zorro]
0

Äntligen har jag hittat denna tråd! =)

jag undrar med balsammetoden- ska man INTE använda Schampo? utan bara Balsam? hur blir håret rent då?

Birke
0

Cazzos
0

#6 Ja, håret blir rent. Smuts och fett sköljs ur tillsammans med balsamet.

Du måste massera noga dock. Schampo kan du använda nån gång i månaden. Det ska dock vara SLS-fritt.

[Lava&Zorro]
0

#7Tack för tipset om sidan :)

#8 Okej, måste jag köpa ngt speciellt Schampo? för nu har jag Franck Provost

Cazzos
0

#9 När du kollar i den affären som du letar Schampo i, fråga om de har SLS-fria schampon.

Det brukar oftast vara barnschampo som är SLS-fritt. Jag har Estelle & Thild Ecorganic Baby & Child Schampoo (en grön flaska) och den köpte jag på Boots apotek för 125 :- tror jag att det var.

Dyrt, ja. Men det är ju meningen att jag ska använda den ca 1-2 gånger i månaden. Det är dock inget måste att använda Schampo under BM, man bestämmer själv. Glad

Birke
0

#9 #10 Fråga inte, då kommer ni hem med fel. Folk idag har ingen koll på vad produkter innehåller lr inte. Gå in på lockig.se och leta reda på listan med godkända produkter. Därifrån väljer du, Lava&Zorrio, ett så kallat "sista-schampo".

[Lava&Zorro]
0

Okej tack för tipsen snälla ni :)

Alex
0

Här har du två artiklar som förhoppningsvis kan hjälpa.

Tvätta håret med balsam

Silikoner

När det gäller vad som kan användas och inte är mitt främsta tips att själv lära sig vad de olika ämnena i innehållsförteckningen betyder och på så sätt sortera ut vad som går att använda och inte.

När det gäller SLS är det exempelvis Sodium Laureth Sulfate och liknande (första bokstäverna i orden bildar SLS).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cazzos
0

#11 Sista-schampo innehåller SLS. Om man ska varva av med Schampo mellan balsamtvättarna så ska man köra med ett SLS-fritt Schampo.

Birke
0

#14 Vem har sagt ngt annat?

Cazzos
0

#14 Va? Nej men jag antar att du menar att hon ska använda ett sista-schampo, men de innehåller SLS och om hon ska varva av med Schampo mellan balsamtvättarna så ska det vara SLS-fritt? Alltså inget sista-schampo..

Men om du menar att innan hon ska börja med Balsammetoden så ska hon tvätta med SLS-schampo för att få bort allting. Då förstår jag vad du menar.

Birke
0

#16 Man kan använda sista-schampo då o då mellan balsamtvättarna. Gör ingen större skada då man inte använder det ofta, och du är man säker på att få ut möjliga ickegodkända-ämnen:)

Cazzos
0

#17 Alltså ett SLS-schampo? Tungan ute

Jag föredrar SLS-fritt mellan balsamtvättarna, men man får såklart göra  hur man vill Oskyldig

Birke
0

#18 Aa, precis, jag använder det för jag har en pojkvänn som jag går o pillar i håret,o då får jag massa skit i mitt hår. Tvättar med sista-schampo/sls-schampo kanske 1 gång i månaden till var tredje månad, beroende på om det känns att det behövs lr inte.

Cazzos
0

#19 Du får ha en linjal i fickan och slå honom på fingrarna när han kommer och pillar i ditt hår Flört

Birke
0

#20 haha x)