Varför kliar det?
Hej,
Min hårbotten kliar något så förskräckligt. När man kliar så blir det vitt under naglarna, något fett. Tvättar håret varannan dag.
Fönar inte håret utan låter det självtorka. Har även märkt att när jag har i Balsam i håret så kliar det först efter några timmar, när jag inte har det kliar det direkt.
Har varit så jättelänge nu. Vad kan det vara för något?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Torr hårbotten?
Har testat allergischampoon & Balsam, schampoon mot torr hårbotten och hår, har inte löss eller loppor, har testat parfymfria schampoon…inget hjälper.

Prova balsammetoden; http://lockig.se/balsammetoden.php Torkar inte ut hårbottnen, om det nu kan vara problemet.
Hej hade precis som du, kliande hår botten och vitt när man kliade, gick till en frisyrsalog och köpte ett mjällschampo från Matrix, en ganska liten vit ljusblå flaska med blå snäpp kork, googla på matrix mjällschampo BILDER så kommer rätt flaska upp.. Kostade runt 160kr kanske, använde det två gånger och mitt problem försvann helt. Har inte behövt använda det igen, men bra att använda igen om problemet kommer tillbaka. håret blir dock som svinto när man schamponerar det med detta Schampo så använd en inpackning efteråt istället för Balsam!
Lycka till och hoppas du blir av med det som jag blev :)
nar jag hade problem med harbotten sa sov jag med en inpackning med ren olivolja och det funkade kalasbra. Prova ;)
Tänker inte testa det där med balsam…låter äckligt ;D
Men kan testa med inpackning =D

#6 Haha så lätt man kan få fordommar när man inte har en aning om hur metoden fungerar eller hur en hårbotten egentligen borde behandlas ;)
Jag har samma problem och det är psoriasis enligt hudvårdare och doktor. kolla upp det hos en vårdcentral.
#8 Okej, får nog kolla… hoppas inte det är så!

åh låter exakt så som jag har/hade … det är skit jobbigt och äckligt med allt det där vita sen kliar man upp en massa sår usch :(
men som tur är mitt bra igen :D
det jag började använda var ACO s Olja till torr hårbotten, den fungerade faktiskt riktigt bra, det blev inte sådär fett och äckligt som med andra oljor så den är att rekommendera i första hand:)
sen så kom mitt tillbaka igen och då använde jag ACOs Olja igen men denhär gången så hjälpte det inte , så jag startade en tråd här på iFokus och så var det en tjej som rekommenderade Selsun så jag åkte och köpte en sån och GUUUD vad glad jag blev , Nu är min hårbotten riktigt bra igen :D
jag rekommenderar Selsun om ACO oljan inte fungerar :)
Lycka till :D

Jag ska verkligen prova Balsam metoden. Kan den hjälpa mitt trötta glans lösa hår till att bli lite piggt så är det ju toppen…
Jag tycker inte det låter det minsta äkligt. Trivs man inte så kan man ju gå tillbaka till shampoo.
Men Till Trådens ämne. Som #10 skrev så är ACOs Olja till torr hårbotten jätte bra.
Jag har inte läst innehåll, men ACO brukar vara fria från massa skräp.
Det kan inte vara mjällexem? :) Då kvittar det vilken hårprodukt man har,man kan inte bli av med mjället. Det blir även sårigt om man kliar för mycket. Mjällexem går tyvärr inte att bli av med, man kan bara lindra. Har du märkt att du lätt tappar hår, lite men ofta? Det är ett tecken. Jag har nämligen mjällexem… Använder selsun en gång i veckan, annars har jag ett repair-schampoo och Balsam. Har ni egen brunn som ni får vatten hemma? Vi har det och i det finns det en del metaller som irriterar håret. Jag kan tex inte använda plattång, för när jag plattar så värms metallerna upp i håret och sliter sönder håret. Likadant med hårtork, hårspray och sådant. Så jag får köra "naturligt". Håren ser ut som det gör ibland och då är det bara att le och se glad ut. x) Metallerna bidrar också till att hårbotten blir irriterat och gör inte mjällexemen precis bättre. Men min läkare sa att det också kan bero på vitaminbrist. Så fick äta 2 olika vitamintillskott varje dag, och hårbotten blev betydligt bättre och var nästan borta ett tag där. :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Om du färgar håret kan du ju vara allergisk mot hårfärg.
Irriterad hårbotten, du kanske inte tål någonting du använder i håret?
Använd hårolja och försök göra eget shampoo. Det går, finns nog en guide någonstans. Då är det bara naturliga produkter, och fungerar det bra så är det nog det som finns i affärsshampoon som du är allergisk/känslig mot.