Projekt - Långt hår
Nu har jag bestämt mig för att spara ut till långt hår. Jag har funderat på det ofta men aldrig gjort det.
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan få långt och fint hår fort. Kanske med panto-3? Jag vill även inte ha slitet hår, så jag undviker att styla det. Sätter bara upp håret i toffs, men hur mycket sliter det på håret när toffsen inte har "stålplatta"?
Ge mig gärna tips och berätta om personliga erfarenheter av att spara ut till långt hår. :)
Bifogar en bild på hur mitt hår ser ut nu och hur jag vill ha det. Det är jag till vänster ni som undrar men det tror jag att ni listar ut. Undvik den lilla söt hunden. ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns inga kosttillskott som gör att håret växer snabbare tyvärr, bara att det möjligtvis blir lite starkare. Att massera hårbottnen ökar blodflödet till hårsäckarna och på så vis deras näringstillförsel.
Eftersom att hår tar väldigt lång tid att spara ut gäller det att ta hand om det så du inte behöver klippa det som växer ut, och jag rekomenderar verkligen balsammetoden; http://lockig.se/balsammetoden.php
Själv sparar jag också. Har använt Balsammetoden i 1år och 2 månader, och mitt hår är välvårdat som aldrig förr. Undviker all värme styling och styling, gör inpackningar ofta, sitter och klipper skadade toppar induviduellt och senaste gången jag klippte mig nu var i november. Håret är inte slitet, men behöver en färgning då det ser lite risigt ut då jag inte färgat på ett år. Vill dock inte använda kemisk färg då det skadar håret och är skadligt för kroppen, så jag funderar på Henna. Just nu räcker håret kanske mitt emellan axlarna och bröstvårtorna.
Fråga gärna om du undrar ngt :)
Tack så mycket för ditt svar. Det var mycket användbart! :D
Har tänkt börja med Balsammetoden i sommar. Försökte en vecka för ett tag sedan men mitt hår vart otroligt flottigt och jag vill helst inte gå med fett hår till skolan. Har hört att håret vänjer sig efter ett tag så ska prova det i sommar. :)
Bara en två frågor: hur långt var ditt hår när du började spara? Alltså hur långt har det växt på ett år typ. ;) Och vet du hur mycket toffs sliter på håret?
Tack åter igen. :D
Jag har under ca tre års tid sparat ut mitt hår. Det är nu ned till min midja. När jag började så var det vid mina axlar. Jag körde på Balsammetoden i två år, sen tvättade jag håret med endast vatten i ett år, och nu har jag återgått till Schampo, om än väldigt utspätt med vatten, så att det inte ens bubblar. Genomgående under hela tiden har dock varit Aloe vera gel och cocosolja, dessa två naturprodukter har jag använt som leave in.
Jag tror inte att man kan räkna med att håret kommer växa lika mycket som mitt har under de tre åren, eftersom jag inte har använt någonting över huvud taget som skulle kunna skada mitt hår, så jag har i princip inte klippt det någonting under den här tiden. Men jag har precis som Birke klippt bort enstaka hårstrån som orsakat problem för resten av håret (Jag får inga Kluvna hårtoppar, men däremot så får jag krökta hårstrån som skapar tovor i håret, dessa har jag klippt bort).
I början använde jag en bredtandad kam för att reda ut håret, och en svinborst för att sprida ut oljor i håret. Nu har jag gått över till en tangle teezer (helt fantastiskt utredningsverktyg för långt hår) och svinborst (av samma anledning som tidigare.). Kam passade inte mitt hår när det blev längre.
I övrigt så har jag jämt haft det i flätor och uppsatt i knutar osv. Angående det du undrar över tofsar så stämmer det väl i princip att om du använder en tofs helt i tyg så sliter det mindre än om du använder en med metall på. Rent krasst så kan man dra det som en regel, att om du efter att ha använt en tofs, tar ut den ur håret och ser att det har fastnat en massa hår i den så skadar den håret på visst sätt. Med andra ord så trasslas hår in i tofsen och dras med ur (Det kan såklart vara hår som fallit ur naturligt, men bara det faktum att hår finns intrasslat i toften tyder på att hår som sitter fast även kan bli intrasslat och dras ut eller slitas av på mitten.).
Panto-3 är inget som jag personligen skulle rekommendera. Men det är såklart av personliga åsikter, jag tror helt enkelt inte att vitaminer gör tillräckligt med skillnad för att vara värda sina pengar.
Lycka till med hårväxten, och fråga mer om du vill!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Mitt har har vell växt kanske 10cm :) Har toppat mig några gånger.
Jag har sparat ut mitt hår i nästan 5 år nu, men de första 4 åren lät jag ändå toppa det med jämna mellanrum, så det hann aldrig växa ordentligt. När jag började hade jag nyligen klippt upp det till lite kortare än axellängd, och nu är det ner till armbågarna (ungefär där midjan är som smalast, men när någon säger "midjelängd" upplever jag det som längre än mitt hår, så jag säger armbågslängd :P).
Det första man måste göra är att acceptera att det kommer att ta tid för håret att växa. Man kan inte skynda på håret, men man kan ta hand om det så väl att man inte behöver toppa det så ofta. Att toppa själv är bäst, tycker jag. Då klipper man bara när det behövs och just så mycket som är nödvändigt.
Varierande kost tror jag också att är bra, men jag kan inte bevisa det på något sätt eller hänvisa till en källa. Men om kosten påverkar hyn borde den väl också påverka håret?
Balsammetoden får ett plus även av mig. Jag tvättar mitt hår med Balsam tre gånger i veckan och med Schampo någon enstaka gång ibland när det samlats alltför mycket smuts i håret. På sommarlovet är jag inte lika noggrann, men när jag är i skolan bland med andra människor vill jag helst känna att jag har någorlunda rent hår.
Jag tycker också om att experimentera med olika hårvårdsprodukter och brukar blanda alltmöjligt i mitt Balsam för att se vad håret säger. Favoriten är Balsam med några droppar olivolja och lite honung. Idag knäckte jag en kokosnöt, och vattnet som fanns inuti tänker jag använda i en hårinpackning imorgon. Det doftar åtminstone väldigt gott, haha :) Genom att blanda ihop inpackningar och liknande känns det roligt att ta hand om håret och ännu roligare när man ser ett fint resultat!
Lycka till :)