Änglamarks Schampo...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej allihop, ny här på Hår iFokus
Det är så här att jag lider av fett hår… inte så kul… orsaken är nog att jag tvättar för ofta med Schampo som innehåller silikon. För det mesta tvättar jag håret varje dag och jag brukar variera mellan olika Schampo sorter t.ex Elvital (olika sorter) och Fructis Garnier. Jag har långe vetat att jag tvättar för ofta men inte bara orkat ta hand om problemet, för jag visste att det skulle innebära att jag var tvungen att stå ut med lite flottig hår (vilket är en av de värsta sakerna jag vet)
Men nu har jag iallafall börjat med att smått avänja mitt hår. Jag började för ett par dagar sen och jag använder Änglamarks Schampo och Balsam. Och istället för att jag tvättar varje dag så tvättar jag varannan. Händer att jag vissa dagar använder nått billigt Schampo så som V05 eller vad det nu heter. Men jag använder alltid rikligt med Balsam för jag vet att det är viktigt för att håret ska bli reparerat. Det ända som stör mig är att jag inte får den där (vad jag nu ska kalla den) kemikaliskt rena känslan…. ni kanske förstår vad jag menar asså när det känns som det inte finns en enda partikel av smusts i hela håret och det blir lent (silikonet som verkar) och fint. 
Men själva håret börja faktiskt (det förvånade mig) redan att se bättre ut… men det blir alltid fettigt i hårbottnen. Lite stötande är det. Men jag vet att det alltid är så i början. Har tänkt mig att kanske börja med Balsammetoden men tänker iallafall börja såhär.
Men jag tänkte bara fråga er alla om ni tror att håret blir mindre fettigt med min nya tvättrutin. Så vad tror ni?
Tacksam för svar! 
// Matilda
Om du verkligen vill bli av med ditt flottiga hår så är det bästa du kan göra bara att hålla ut och låta det vara flottigt några dagar. Du kan ju börja med att ha utsläppt hår direkt efter att du har tvättat det, sedan kanske ha flätor eller hästsvans eller en knut eller något för att dölja det feta när det börjar komma.
Det kan ta lite tid att avvänja din hårbotten ifall du har tvättat håret varje dag under en lång tid. Men det är värt det, det kan jag lova. Ett tips är att leta efter ett Schampo som inte innehållet några Sulfater, utan är helt naturligt(leta på hälsokostaffärer), det brukar för de flesta göra det lättare att bli av med flottigt hår utan att skada det. Men som sagt så är det absolut viktigaste att inte tvätta håret så ofta, försök dra ut på det i åtminstone tre dagar.
Och den där kemikalsikt rena känslan som du beskriver, det är precis det som är boven i dramat. Du retar din hårbotten till vansinne genom att hålla det så rent. Det är både onödigt och dåligt för ditt hår.
Du kan aldrig reparera ditt hår, det är fysiskt omöjligt, men om du tar hand om ditt hår så behöver det inte repareras, och du kan då njuta av det precis som det är, vackert och hälsosamt.
Tack för råden
Jag ska nog gå till min hälsokostbutikoch titta runt lite. Har nu stått ut med flottiga mitt hår i tre dagar men ska nog ta och tvätta det imorgon.
Det som är bra är med mitt hår är att det bara är håret nere hårbotten som blir flottig och då kan jag gå med tofs de dagar då håret är fettigt.
Men det ska bli skönt när håret blir välvårdat och inte fettigt lika snabbt, för jag står inte ut med min gamla tvättrutin. För det är så då att om man glömmer eller inte hinner tvätta håret en dag så är det hemskt flottigt dagen efter. Jobbigt…. jag längtar efter ett fint hår som inte är fullpackat med silikon 
// Matilda
Har nu beställt ett ekologiskt Schampo https://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=3&funk=visa_artikel&artnr=A2925-3 samt ett ekologiskt Balsam https://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=3&funk=visa_artikel&artnr=A2926-1 från Bodystore.com. Jag hoppas verkligen att dessa grejer ska fungera. Men jag valde nog nästan de billigaste med tanke på att plånboken inte är så jätte tjock just nu… Men det var inte särskilt stor skillnad i pris om man jämför med ett vanligt Schampo, utan det var frakten som kostade mest… 
// Matilda