Hjälp till långt hår :)
Hej nu är det såhär att jag tänker bli blond till sommaren men jag vill ju också ha långt och tjockt hår, jag har tjockt hår naturligt men senast jag klipte håret så blev det hemskt för det blev sjukt kort och väldigt kort på ett ställe och det ser allmänt fult ut i mina ögon. Så ja nu har jag bestämt mig för att bli blond och va elak mot mitt redan slitna hår men jag tänker slinga det flera gånger istället för att bleka hela håret och ja nu ska jag komma till poängen ;) Jag andvänder värmeskydd när jag plattar håret nästan varje dag men inte hårspray lika ofta och jag har börjat med inpackning ungefär 1 gång i veckan;) Jag har även hårspray som ska reparera håret. Och mitt hår har inga problem att växa och det är naturligt tjockt och naturligt halvblont så här kommer mina frågor.
- Vad ska jag göra för att slita så lite som möjligt på håret?
- Vad kan jag göra för att reparera redan skadat hår?
- Skadar det mer att blondera eller att slinga flera gånger?
- Vad ska jag äta för att få i mig B-vitamin?
Tack på förhand :)
1. Platta inte håret för ofta, undvik att föna, tupera eller sova i utsläppt hår, borsta inte håret när det är blött.
4. B-vitamin finns mycket i gröna grönsaker som växer ovanför marken har jag för mig - så som brocolli. Havregryn innehåller nog också B-vitamin tror jag.
ok:)

ett annat bra tips för att få fart på hårväxten: ät mycket protein, som ägg, fågel, fisk och jag brukar äta vetegroddar. innehåller mycket E-vitamin för hårväxten, samt silica och B-vitamintillskott. Jädrans va de växer nu. är gärna lite frukt också.
- Vad ska jag göra för att slita så lite som möjligt på håret? Använd inte värmestyling eller hårspray. Återfukta håret regelbundet(dvs varje gång du tvättar det, och så ofta du behöver mellan detta).
- Vad kan jag göra för att reparera redan skadat hår? Det går tyvärr inte. Och jag är ledsen att behöva säga det, men den produkt som du har köpt för att reparera håret funkar inte. Den må dölja det redan skadade håret från din åsyn, men under produkten är ditt hår fortfarande skadat, och det blir bara värre ju längre du döljer det. Det skadade håret måste klippas bort.
- Skadar det mer att blondera eller att slinga flera gånger? Det har jag ingen aning om, jag skulle tro att det är ungefär lika skadande som helhet. Om du blonderar hela håret så skadas alla hårstrån, om du slingar så utsätts bara delar av håret, men säkerligen så utsätts vissa av dessa delar flera gånger om, och de kommer kanske börja få tuggummikonsistens. Om du vill undvika att skada håret så är ju det absolut bästa att inte behandla det med kemikalier(dvs färga, slinga, permanenta)
- Vad ska jag äta för att få i mig B-vitamin? Bananer, bönor, ägg, havregryn, mjölk, ost, mm. Du kan söka på google.
tack :D
Nu är jag kanske lite sen - två och en halv vecka sedan frågan… men jag skriver ändå.
Jag har trasigt, långt hår och testar en annorlunda metod för att fixa det - jag har nästan helt slutat använda Schampo! Jo faktiskt. Snart slutar jag nog helt och hållet med det.
Idén är som följer: Många hårprodukter innehåller silikon (schampon, Balsam, inpackningar, stylingprodukter..). Silikonet lägger sig som ett lager utanpå hårstråna och gör dem slätare och finare… men… för att rå på att tvätta silikonat hår så innehåller väldigt många schampon starka kemikalier. De sliter mycket på håret… och sedan lägger man på nytt silikon som döljer det trasiga så gott det går.
Jag har bytt ut alla mina hårvårdsprodukter, tvättat ur silikonet och tvättar det med bara Balsam istället. Jag försöker behandla håret så milt som möjligt. Trasigt hår går inte att reparera… så på sätt och vis är jag lite glad att så mycket av det gått av så jag slipper se det. Det nya som växer ut tar jag väl hand om.
…och nej, håret är inte kladdigt och ofräscht. Tvärt om! Det håller sig fint längre nu.
Jag fönar håret bara i nödfall… men nödfallen blir inte så ofta eftersom jag inte måste tvätta håret varje dag längre. Jag använder hårsprej och småningom blir det nog lite mousse också eller något liknande.
Hittade info om metoden här -> http://lockig.se/balsammetoden.php
Det står om precis det du skriver om i dessa trådar Tvätta håret med balsam, och Silikoner. :) Jag använde mig av samma metod för ca ett år sedan, och det funkade väldigt bra. Jag har dock inte slitet hår, så jag kan inte tala för hur det funkar just för det. Men jag gillar det eftersom det är så enkelt, bara ha i Balsam, massera och skölja ur, enkelhet är bra!
Okej men funkar det bra att andvända wellas repair Balsam och elvitals repair Balsam? eller måste jag köpa nått nytt? :) Och ska man ha inpackning? för jag har elvital inpackning ibland :)
Bild borttagen av Medarbetare. Observera att det enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt litterära och konstnärliga verk inte är tillåtet att använda bilder utan upphovmannens tillstånd. Läs Viktigt gällande bilder! för mer info/Chamy

#9 För Balsammetoden? Vet inte utan innehållsförteckning. Gå in på lockig.se och leta.